Aivan kuten muussakin markkinoinnissa, myös hakukoneoptimoinnissa on eroa sillä, tehdäänkö optimointia B2B- vai B2C-yritykselle. Tietenkin perustoimenpiteet ovat samat molemmissa tapauksissa: aluksi kartoitetaan tärkeät hakusanat, korjataan verkkosivuston tekninen puoli kuntoon, luodaan hakukoneoptimoitua sisältöä ja hankitaan lisää ulkoisia linkkejä. Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi muutamia kysymyksiä, jotka ovat askarruttaneet meidän B2B-asiakkaitamme:

Miksi meidän tarvitsee parantaa sijoituksiamme, kun asiakkaamme tietävät nimemme?

Hyvällä hakukonenäkyvyydellä voidaan kasvattaa yrityksen asiantuntijakuvaa ja tunnettavuutta. Jos yritys ei löydy silloin, kun asiakas itse sitä yrittää hakukoneen kautta etsiä, ei yritys luo kovinkaan hyvää vaikutelmaa itsestään.

Ostoprosessi aloitetaan yhä useammin etsien omatoimisesti tietoa internetistä ja hakukoneista. Tällöin kannattaa ehdottomasti olla esillä, jotta pääsee edes mukaan yhdeksi vaihtoehdoksi, jolta palvelu/tuote voitaisiin ostaa. Tavoitteena on kuitenkin yleensä myös hankkia uusia asiakkaita.

Miksi panostaisimme sivuston sisältöön, kun kontaktoimme asiakkaamme puhelimitse/kasvotusten?

Voit olla melko varma, että kontaktoimasi asiakas Googlettaa teidät ja käy tutustumassa yritykseenne verkkosivustonne kautta. Kaikki puhelussa käydyt asiat eivät kuitenkaan jää mieleen, joten kannattaa vastata yleisimpiin kysymyksiin myös verkkosivustolla. Näin vältytään turhilta puheluilta, sähköposteilta ja tapaamisilta ja säästetään molempien osapuolten aikaa.

Entä oletteko miettineet, millaisen kuvan verkkosivustonne antaa yrityksestänne? Miksi verkkosivustonne on olemassa ja mitä kävijän halutaan siellä tekevän? Onko kävijän helppo löytää tiensä kohti haluttua toimenpidettä?

Yrityksen verkkosivusto on se paikka, jonka sisältö on täysin yrityksen omassa hallinnassa, joten siitä kannattaa ottaa kaikki irti. Tarjotkaa verkkosivuillanne sisältöä, joka aidosti auttaa asiakasta ja jättäkää kuivien yritysfaktojen listaaminen vähemmälle.

Miten muka käyttökokemuksen parantaminen vaikuttaa asiakkaisiimme?

Kannattaa pitää mielessä, että ihmiset ovat netissä asioidessaan todella kärsimättömiä. Hakusanamarkkinoinnilla voidaan ajaa lisää ihmisiä sivustolle, mutta mikäli sivustolla vieraileva ihminen ei nopeasti löydä etsimäänsä tietoa verkkosivuilta, hän luultavasti poistuu ja etsii tiedon jostain muualta.

Jos verkkosivusto latautuu hitaasti tai sieltä on vaikea löytää etsimäänsä, saattaa asiakas ärtyä ja saada yrityksestä huonon vaikutelman.

Verkkosivu, joka on selkeä, toimiva ja yksinkertainen käyttää, auttaa asiakasta löytämään haluamansa sisällön nopeasti ja antaa yrityksestäkin paremman vaikutelman.

Kun asiakkaalle osoitetaan verkkosivustolla, mitä tehdä seuraavaksi, saadaan satunnaisista vierailijoista todennäköisemmin käännytettyä liidejä, mikä taas pitkässä juoksussa tarkoittaa lisääntynyttä kauppaa.

Me olemme jo alamme johtaja, miksi pitäisi huolestua, jos kilpailijat optimoivat?

Kun yritys löytyy useilla tärkeillä hakusanoilla Googlen kärkitulosten joukosta, luodaan yrityksestä samalla uskottava ja luotettava vaikutelma alan kärkiosaajana.

Yritys, joka sanoo olevansa alansa paras, muttei löydy hakukoneista, ei tällaista vaikutelmaa anna. Hakukoneoptimoinnin avulla kasvatetaan yrityksen tunnettavuutta, asiantuntijakuvaa ja saadaan lopulta lisää maksavia asiakkaita. Tutkimusten mukaan ihmiset kokevat Googlen kärkitulosten joukossa olevat yritykset luotettavammiksi kuin muut.

Lisäksi, mitä aikaisemmin hakukonenäkyvyyteen aletaan panostaa, sen vaikeampaa kilpailijoiden on kammeta itsensä mukaan kilpailuun. Hakukoneoptimoinnissa kun kunnolliset tulokset tulevat hitaasti – tapauksesta riippuen tuloksia voi odottaa puolen vuoden, vuoden kohdalla.

Me näymme jo ensimmäisellä sijalla, miksi muka pitäisi optimoida?

Se, että yritys löytyy jollain hakusanalla 1. sijalta Googlen hakutuloksissa on tietysti hienoa, mutta käyttävätkö kaikki juuri tätä kyseistä hakusanaa, kun etsivät yrityksen palveluita? Tuskin.

Hakukoneoptimoinnissa ja verkkosivuston sisällössä tulisi ottaa huomioon eri ostoprosessin vaiheessa olevat potentiaaliset asiakkaat. Monesti se hakusana, jolla yrityksessä ajatellaan olevan tärkeää näkyä Googlessa, ei olekaan sana, jota asiakkaat käyttävät yrityksen palveluita etsiessään. Näin on erityisesti B2B-puolella, jossa palvelut ja tuotteet ovat monesti monimutkaisempia, kuin ”perinteisellä” B2C-puolella.

Ne, jotka tuntevat alan ja yrityksen palvelut, saattavat käyttää tarkkoja ja teknisiäkin hakusanoja etsiessään yritystä. Toisaalta he, jotka ainoastaan tunnistavat tarpeen, mutta eivät tiedä ratkaisua, käyttävät hakusanoina yleisempiä hakutermejä. Kummankin tyylistä sanastoa kannattaa käyttää verkkosivustolla, jotta saadaan kasvatettua näkyvyyttä ostoprosessin eri vaiheissa olevien ihmisten keskuudessa.

Hakukoneoptimoinnin perustana onkin hakusanatutkimus, jonka avulla selvitetään ne sanat, joilla yrityksen todellisuudessa kannattaisi hakutuloksista löytyä.

Lisäksi kannattaa muistaa, että tilanteet hakutuloksissa muuttuvat. Se, että juuri nyt ollaan jollain hakusanalla Googlen 1. sijalla ei tarkoita sitä, etteikö joku voisi mennä hakutuloksissa edelle, jolloin menetetään arvokasta liikennettä kilpailijan sivustolle.

Yhteenveto

Myös B2B-yritysten asiakkaat koostuvat ihmisistä, jotka hakevat tietoa hakukoneista. Tällöin kannattaa ehdottomasti olla löydettävissä, jotta voidaan päästä mukaan yhdeksi vaihtoehdoksi, kun asiakas on tekemässä ostopäätöstä. Mikäli kiinnostuit hakukoneoptimoinnista, niin ota yhteyttä!