Kun olet suunnitellut Ads kampanjasi ja sinulla on käsitys siitä miten alat mainontaa testaamaan, on aika tarkastella markkinoita  (asiakkaat, hakusanat ja kilpailijat). Hakusanatutkimus on niin laaja aihe, että ilman selkeää prosessia sen tekemiseen voi tuhraantua todella paljon aikaa. Olen avannut pääpiirteittäin oman prosessini hakusanatutkimukseen, tosin hieman yksinkertaistetusti aiheen laajuuden vuoksi. Mainitsen myös joitain työkaluja, joihin palaamme myöhemmin blogissamme.

Useimpien mainostajien kannattaa alkuun keskittyä pelkästään hakuverkostoon. Kun hakuverkostosta ollaan saatu positiivinen ROI (Return On Investment), voidaan mainontaa laajentaa myös näyttöverkon puolelle.

Google Ads PPC-kampanjan runko:

  1. Kampanjan asetukset.
  2. Suunnittelu takaa tuloksen.
  3. Hakusanatutkimus.
  4. Luo varteenotettava tarjous.
  5. Kirjoita huomiota herättävät mainokset.
  6. Rakenna hyvin konvertoituva laskeutumissivu.
  7. Asenna tulosseuranta.

Käymme lävitse seuraavat asiat:

  • Tunne kampanjasi kohteet.
  • Rakenna hakusanalista.
  • Selvitä mitä hakusanoja kilpailijasi käyttävät.
  • Tunnista negatiiviset hakusanat.
  • Järjestä hakusanasi relevantteihin, samanlaisiin ryhmiin.
  • Laske mainostestisi budjetti.

Tunne kampanjasi kohteet

Kaikessa mainonnassa on tärkeää tuntea omat asiakkaansa, eli sen kenelle sinä tuottaita ja palvelujasi myyt. Yksi menestyksen tärkeimpiä avaimia Internet markkinoinnissa on mainonnan kohdennus. Jos mainosviestisi on liian yleinen, eli liian laajalle yleisölle kohdennettu, ei sinua huomata.

Kun yrität mainonnallasi puhutella kaikkia, et puhuttele ketään. Suuremmissa Ads-kampanjoissa suosittelen luomaan asiakasprofiilit. Näitä profiileja voidaan sitten käyttää kaiken mainonnan perustana. Aihe on kuitenkin liian laaja tähän blogi-postaukseen, joten palataan siihen toisessa blogi-postauksessa.

Testivaiheessa riittää, että tunnet kohde yleisösi: ketkä sinulta ostavat, mitä he ostavat ja miksi he ostavat juuri sinulta. Kirjoita ne suosiolla ylös ja pidä mielessä seuraavassa vaiheessa.

Rakenna hakusanalista

Mieti, mitä hakusanoja asiakkaasi käyttävät palveluistasi ja tuotteistasi. Mitä he kirjoittavat Googleen kun he etsivät niitä? Listaa sanat ylös – mitä enemmän sen parempi. On hyvä, jos teitä on useampi listaamassa hakusanoja, sillä tässä hommassa useampi pää tuottaa paremmat tulokset.

Listan saat kasaan tekemällä seuraavat:

  • Lue oma sivustosi lävitse.
  • Käy kilpailijoiden sivustot lävitse.
  • Brainstormaa yksin tai ryhmässä.

Kun olet saanut kasaan hyvän kokoisen listan. On aika siirtyä Googlen Avainsanojen suunnittelija -työkaluun.

 

Työkalu löytyy, kun kirjaudut omalle Ads-tilillesi. Syötä keräämäsi avainsanat ”Nouda avainsanojesi tiedot ja ennusteet” -kohtaan.

Tarkista hakusanat kertaalleen lävitse ja poista täysin turhat sanat. Katso, että sinulle jää lopulta pelkästään tuotteisiisi/palveluihisi sopivia hakusanoja. Näin olet suorittanut nopean hakusanatutkimuksen. Tämä prosessi on siis yksinkertaistettu, jotta pääset testaamaan Adsin tehoa. Tärkeää on muistaa, että hakusanalista ei todellakaan ole koskaan valmis, vaan se muuttuu ja kehittyy koko kampanjan ajan.

Selvitä mitä Google Ads hakusanoja kilpailijasi käyttävät

Nopea tapa saada selville kilpailijoidesi käyttämiä hakusanoja on käyttää jälleen avainsanojen suunnittelijaa. Mene kilpailijasi sivuille, valitse tuote ja kopioi URL-osoite avainsanojen suunnittelijan kohtaan ”etsi uusia avainsanoja”. Näin saat selville, mitä hakusanoja sivulla esiintyy, ja mitkä hakusanat Googlen mielestä ovat sivulle relevantteja.

On olemassa myös työkaluja, joilla pystytään kaivamaan kilpailijoidesi käyttämät hakusanat tarkemmin. Esim. keywordspy ja Semrush. Alkuun riittää hyvin Googlen ilmainen avainsanojen suunnittelija.

Tunnista negatiiviset hakusanat

Google Adsissä on viisi erilaista hakusanatyyppiä.

Google Adwords hakusanatyypit

 

Keskitytään me kuitenkin negatiivisiin hakusanoihin. Mieti siis hakusanoihisi liittyviä mahdollisia sanoja, joilla ehdottomasti et halua mainoksesi näkyvän. Kaikilla pidempään Ads-mainontaa tehneillä on olemassa negatiivinen sanalista, joka liitetään melkein jokaiseen kampanjaan. Esim. hakusana + harjoittelu, hakusana + mp3, hakusana + työ, hakusana + video jne. Tietenkin tämäkin lista on aina käytävä lävitse kampanjakohtaisesti.

Negatiiviset hakusanat ovat erittäin tärkeitä, jos kampanjassasi on paljon laajoja hakusanoja esim. naisten hatut. Negatiivisilla hakusanoilla pystyt rajoittamaan hakusanan laajuutta ja poistamaan sellaiset, jotka eivät varmastikkaan tuo sinulle kauppaa. Kampanjaan optimoitaessa hakusanaraportti tulee erittäin tutuksi ja sieltä löytyy hyviä ehdokkaita negatiivisiksi hakusanoiksi.

Järjestä hakusanasi relevantteihin, samanlaisiin ryhmiin

Kun alustava hakusanalistasi on valmis, järjestele hakusanat ryhmiin. Samankaltaiset sanat samoihin ryhmiin. Näitä ryhmiä tulet käyttämään, kun rakennat kampanjasi mainosryhmät. Mitä paremmin jokainen hakusana mainoryhmässä vastaa mainosryhmän mainoksia ja laskeutumissivua, sen parempiin tuloksiin Ads-mainonnalla pääset.

Laske mainostestisi budjetti

Viime viikon blogissa kävimme lävitse, miten testibudjetti arvioidaan.

Budjetti yhtä hakusanaa kohden = (100 klikkausta) x (Arvioitu klikkauksen hinta)

Ensi viikolla keskitymme Ads mainonnan tehostamiseen ja vastustamattoman tarjouksen tekoon.

Onko sinun hakusanatutkimusprosessissa jotain, mikä ehdottomasti uupuu omastani?