Maaliskuussa julkaistu Periscope on kerännyt nopeasti suuren käyttäjäkunnan ja pokkasi Applen suosikki-iPhone-sovelluksen pokaalin vuonna 2015. Periscope on Twitterin omistama suoratoistopalvelu (stream), jossa käyttäjät voivat lähettää ja katsella live-videolähetyksiä. Sovelluksen käyttö tapahtuu mobiilissa, mutta lähetyksiä voi katsoa myös perinteiseltä pöytäkoneelta. Paras tapa tutustua sovellukseen on tietenkin ladata ja käyttää sitä (App Store, Google Play). Mikäli kaipaat apua Periscopen perusteisiin, käy kurkkaamassa tämä YouTube-kanava.

Uusi sosiaalinen media saa meissä aikaan monenlaisia reaktioita. Innokkaimmat haluavat olla aallonharjalla ja näyttää ylväästi esimerkkiä. Toiset taas huokaavat miettien: ”Ei kai taas uusi some”. Markkinoijat miettivät luonnollisesti heti, miten yritykset voivat hyötyä tästä uudesta mediasta. Katsotaankin seuraavassa hiukan Periscopen mahdollisuuksia yrityksille ja mietitään vielä lopuksi miten uusiin some-alustoihin tulisi suhtautua.

Mitä yritys voi striimata Periscopessa?

1. Tapahtumat

Yrityksen tapahtumat ovat luontevaa sisältöä suoratoistopalveluille. Tapahtuman luonne tietenkin määrittää, kuinka paljon kiinnostavaa sisältöä voi tuottaa. Esimerkiksi puheista ja luennoista saa helposti paljon sisältöä aikaiseksi.

2. Behind the Scenes

Kuten monella muullakin medialla, myös Periscopella on mukava kurkistaa kulissien taakse. Koneellinen tuotanto jää usein piiloon kuluttajalta ja tapahtumien takahuonelähetys on hauska tapa nostattaa jännitystä. Mikäli toimistoarki on kuitenkin lähempänä todellisuutta, voi lähetyksen aiheena olla vaikka työntekijöiden esittelyt. Etenkin, jos olet aktiivinen muissakin medioissa, olet varmasti jo tottunut keksimään uusia ideoita.

3. Tuote-esittelyt

Mikä olisikaan kiinnostavampaa kuin omien tuotteiden esittely? Live-video antaa uuden näkökulman tuote-esittelyille, mutta jälleen on muistettava kohtuus. Älä luettele ominaisuuksia vaan pyri auttamaan asiakkaitasi ja tarjoamaan heille käytännöllisiä vinkkejä.

4. Alan uutisten esittely

Kerro alan ajankohtaisia uutisia ja kuulumisia. Tähän sopivat hyvin esimerkiksi lyhyet aiheet, joista ei kunnolla pysty blogikirjoitusta tekemään. Ota kaveri mukaan lähetykseen ja pyri keskustelemaan myös katsojien kanssa.

5. Seuraa alan vaikuttajia

Seuraa muita alasi toimijoita ja heidän lähetyksiään. Seuraamalla muita saat uutta näkökulmaa ja voit oppia jotain uutta. Luonnollisesti Suomessa Periscopen käyttäjät ovat toistaiseksi varsin nuoria, mutta ota esimerkkiä ulkomailta. Voit osallistua aktiivisesti tietyn vaikuttajan lähetyksiin ja saada sitä kautta kontaktin häneen.

Kannattaako yrityksen lähteä Periscopeen?

Aina kun suunnittelee uuden sosiaalisen median valtaamista, kannattaa miettiä sen viemää aikaa ja siitä saatavia tuloksia. Lähtökohtaisesti on väärin lähteä uuteen mediaan, jos aika ei riitä tarvittavan sisällön tuottamiseen. Samoin jos kohderyhmäsi ei ole kyseisessä mediassa tai et keksi järkevää sisältöä sinne, kannattaa miettiä muita medioita.

Periscope on hyvin uusi palvelu ja se muovautuu varmasti ajan myötä. Suuremmat yritykset varmasti tarkastelevat sen muotoutumista. Pienille yrityksille, joiden kohderyhmä on nuorta, Periscope voi olla hyvä kanava. Henkilöbrändit tietenkin nousevat kanavassa ensimmäisenä, mutta mukana ovat jo Finnair ja ensimmäiset uutistalot myös Suomesta.

Yrityksen tulee siis miettiä seuraavia asioita:

  1. Onko kohderyhmämme Periscopessa?
  2. Onko resursseja tuottaa sisältöä Periscopeen?
  3. Onko tuottamallamme sisällöllä mitään arvoa kohderyhmälle?

Mikäli vastaus kaikkiin oli kyllä, kannattaa Periscopen käyttöä kokeilla. Ennenkuin pistät yrityksen kanavan pystyyn, tutustu siihen käyttäjänä ja kirkasta sen rooli yrityksen viestinnässä. Kun olet selvinnyt ensihämmennyksestä ja jos kokemukset ovat hyviä, ollaan jo pitkällä. Tarkenna vielä tavoitteet ja jaa vastuu sisällöntuotannosta.

Uudet sosiaaliset mediat

Samaa arviointia voi käyttää muidenkin sosiaalisten medioiden haltuunotossa. Turhan usein näkee kuolleita profiileja, jotka ovat jääneet vaille ylläpitoa. Kokeile ensin yksityishenkilönä palvelua ja juttele muiden työtekijöiden sekä asiakkaittesi kanssa kanavan luonteesta ja roolista. Uusia medioita kyllä tulee jatkossakin, mutta aina ei tarvitse olla ensimmäinen. Etenkin jos resurssit ovat rajalliset, määritä mitkä kanavat ovat yritykselle tärkeimmät ja panosta niihin.

Mikäli koet uusien sosiaalisten medioiden haltuunoton haastavaksi, mutta yrityksesi kannalta merkittäväksi, voimme varmasti auttaa.