HAKUKONEOPTIMOINTI AUTTAA ASIAKKAITASI LÖYTÄMÄÄN YRITYKSESI


Hakukoneoptimointi eli Search Engine Optimization (SEO) tarkoittaa verkkosivujen optimoimista niin, että sivusto kerryttää mahdollisimman paljon orgaanista eli ilmaista liikennettä hakukoneiden kautta.

Hakukoneoptimoinnin avulla sivustosi löytyy korkeammalta Googlesta ja saa enemmän kävijöitä.


Kysy tarjous hakukoneoptimoinnista

MIKSI SIJOITTAA HAKUKONEOPTIMOINTIIN?



Miksi sijoittaa hakukoneoptimointiin?

Hakukoneoptimointi on vetomainontaa (InBound). Et yritä saada asiakkaidesi huomiota, vaan he etsivät jo sinua ja yrityksesi tarjoamia mahdollisuuksia. Tehtäväsi on olla löydettävissä, kiinnostava ja luotettava.

Mikäli haluat nostaa näkyvyyttäsi ja tehostaa vetovoimaasi, olemme käytettävissäsi. Autamme mielellämme sinuakin hakukonenäkyvyytesi kanssa.

Kyllä, haluan tarjouksen hakukoneoptimoinnista!

Yhtä hyvin voisit kysyä, miksi näkyä verkossa, sillä sijoittamalla hakukoneoptimointiin sijoitat näkyvyyteen.

  • 88% kaikista internetin käyttäjistä aloittaa tuotteen tai palvelun etsimisen hakukoneista.
  • Sama määrä internetin käyttäjistä lukee vain hakutuloksien ensimmäisen sivun. Mikäli et yllä kärkisijoille, olet käytännössä näkymätön.
  • Oikein toteutettuna hakukoneoptimointi on loistava sijoitus
  • Mainonta siirtyy vauhdilla verkkoon. Mitä luultavimmin kilpailijasi jo sijoittavat hakukoneoptimointiin.

MISTÄ HAKUKONEOPTIMOINTI KOOSTUU?


  • Optimoinnin pohjana on keskeisten hakusanojen selvittäminen
  • Sivuston sisäisten ja ulkoisten tekijöiden muovaaminen tapahtuu suhteessa valittuihin hakusanoihin.
  • sisältö synnytetään hakusanoista ja rakenne muovataan tukemaan sisältöä
  • Kaikki sivuston linkit ja rakenteelliset valinnat optimoidaan hakukone- ja käyttäjäystävällisiksi.

Mistä hakukoneoptimointi koostuu

Hyvin rakennettu, linkitetty ja laadukkaalla sisällöllä täytetty sivusto on hakukoneoptimoinnin vakaa pohja. Sisältöstrategian, linkkien ja rakenteen avulla luodaan kulkureittejä, joita pitkin ihmiset löytävät luoksesi. Samalla kohdennetaan ja täsmennetään opasteita ja muovataan sivustostasi kohderyhmääsi houkutteleva.

HAKUSANATUTKIMUS LÄHTÖKOHTANA

Hakusanatutkimuksessa on tavoitteena luoda kattava lista avainsanoista, joilla tarjoamiasi palveluja ja tuotteita haetaan netissä. Tarkoituksena on luoda hakusanoihin nojaava sivusto, jolla on helppo navigoida ja jonka rakenne tukee sisältöä.

PUHU SAMAA KIELTÄ YLEISÖSI KANSSA

Sisällön tavoitteena on avata olennaiset kysymykset alastasi yleisösi käyttämällä kielellä, tyylillä ja sanoilla. Hakusanoja kartoittaessa mieti, millä tavoin oman markkina-alasi kieli kietoutuu yhteen kohdeyleisösi tyylin, tarpeiden ja mieltymysten kanssa.

Oikeiden hakusanojen selvittäminen on menestyvän verkkomarkkinoinnin lähtökohta. Ilman tietoa siitä, millaisin tavoin, sanoin ja lausein ihmiset verkossa sinua etsivät, et osaa tarjota heille oikeanlaisia opasteita

”Toisin sanoen ilman oikeita sanoja kukaan ei löydä luoksesi.”

LUO KOHDEYLEISÖÄ KUTSUVAT OPASTEET


Hakusanatutkimusta voi verrata tienvarsikyltteihin ja opasteisiin. On täysin mahdollista hankkia hyvä tontti, rakennuttaa houkutteleva ja viihtyisä kauppa ja asetella tuotteet paikoilleen niin, että ne yllyttävät oikeassa kohdassa ostoprosessia ihmisiä juuri otollisella tavalla heidän vaellellessaan kaupassa. On vieläpä mahdollista, että kyseinen kauppa on asiantuntevin ja asiakasystävällisin, mitä koko alalta löytyy. Ja että työntekijät haluavat palavalla innolla kehittää toimintaansa ja tarjota vain parasta.

Mutta ilman opasteita vähän matkan päässä kadulla tai lähimmän valtatien varressa, vailla näkyvää valokylttiä katolla ja korkeakirjaimista nimeä oven yllä, kukaan ei tiedä, mitä tuolla kaupalla on tarjottavanaan saatikka mistä sen löytää ja kuinka sinne pääsee. Kaikki asiantuntevuus, hyvä palvelu ja laatutuotteet menevät hukkaan, kun asiakkaat yksi toisensa perään ohittavat kaupan näkemättä sitä ja tietämättä sen edes olevan olemassa

PANOSTA HYVÄÄN PERUSTUKSEEN


Kyseiset opasteet ja kyltit ovat niitä hakusanoja ja -lauseita, joita asiakkaasi kirjoittavat hakukoneeseen etsiessään tarjoamiasi tuotteita tai palveluja. Käyttämällä aikaa ja vaivaa hakusanatutkimukseen, löydät ne markkina-alasi opasteet, jotka ohjaavat runsaasti liikennettä ja tuottoa sivustollesi. Ja tuottamalla sisältöä näiden sanojen ympärille teet itsesi näkyväksi.

Hakusanatutkimuksen luoman perustuksen jälkeen voit ryhtyä perkaamaan sivustosi sisäisiä tekijöitä ja varmistaa, että ne ovat kaikki linjassa luomasi sisältöstrategian kanssa. Hakukoneoptimointiin lähdetään sivuston tarkastuksesta eli auditoinnista. Näin varmistetaan rakenteiden ja sisällön olevan kunnossa ennen kuin niiden varaan ryhdytään rakentamaan tukevaa kampanjaa.

Hakukoneoptimointi

SIVUSTON SISÄISET TEKIJÄT HOUKUTTAVAT JA SAAVAT VIIHTYMÄÄN


Yksinkertaisimmillaan sivuston sisäisten tekijöiden (on page) optimoinnilla tarkoitetaan kaikkia niitä toimia, joita teet sivustollasi auttaaksesi tai haavoittaaksesi sijoitustasi hakutuloksissa. Kolme merkittävintä sisäistä tekijää ovat sivuston koodi, rakenne ja sisältö

Kuten listasta näkee, ovat sivuston sisäiset tekijät niitä olennaisimpia asioita, jotka tulisi huomioida jo sivustoa kehitettäessä. Ne takaavat, että kävijät vierailevat sivustollasi, viihtyvät luonasi ja harhailevat syvemmälle alasivuillesi. Sivuston sisäiset tekijät saavat ihmiset viihtymään luonasi samalla tavoin kuin sisustussuunnittelijan harkiten sisustama, arkkitehdin näkemyksellä suunnittelema ja rakentajien ammattitaidolla pystyttämä talo saa ihmiset viihtymään huoneissaan.

Lisäksi taidolla tehty sivuston sisäisiin tekijöihin panostaminen parantaa tapoja, joilla Google löytää ja näkee sivustosi, punnitsee sisältöäsi ja sijoittaa sivustosi hauissa. Laittamalla sivustosi kuntoon sisältä käsin, luot kantavan perustan, joka tuottaa hedelmää pitkällä tähtäimellä vähällä vaivalla.

SIVUSTON KOODI TALLETTAA ARVOSI

Sivuston koodia voi ajatella ämpärinä, joka kerää sivuston ulkoisten tekijöiden tuoman arvon talteen. Koodin laatu on tärkeää, sillä huonosti koodattu sivusto vuotaa reikäisen ämpärin tavoin ulkoisten tekijöiden tuoman arvon hukkaan.

Virheettömällä, laadukkaalla koodilla vältät epäloogisuudet. Kiinnittämällä huomiota otsakkeisiin (title) ja kuvauksiin (description) varmistat Googlen voivan indeksoida ja tutkia sivustoasi mahdollisimman tehokkaasti ja kokonaisvaltaisesti. Vahva sisäinen linkitys ja sivuston rakenne ovat tässä suureksi avuksi.

SIVUSTON RAKENNE NOJAA SISÄLTÖÖN

Rakenne liittyy läheisesti sisältöön. Samalla tavoin rakennuksen käyttötarkoitus vaikuttaa sen muotoon ja rakenteisiin: omakotitalo ja uimahalli vaativat hyvin erilaiset pohjapiirustukset. Yhdessä rakenne ja sisältö vaikuttavat luettavuuteesi, näkyvyyteesi ja löydettävyyteesi.

Rakenne tarkoittaa sivustosi rakennetta sekä tapaa, jolla jäsentelet ja järjestelet sisältösi. Sivuston rakenne merkitsee paljon.

”Hyvä rakenne helpottaa Googlen indeksoinnin hoitavien bottien liikkumista sivustosi sisällä ja varmistaa kaikkien sivujesi päätymisen Googlen indeksiin ja sitä kautta hakutuloksiin.”

Paras rakenne on pyramidinmallinen sivusto, joka ohjaa lukijaa ja hakukoneita sivustosi muillekin sivuille, valuttaen hakukoneen kautta tullutta orgaanista virtaa sivustosi sopukoihin.

Ota yhteyttä

SISÄISET LINKIT TUKEVAT RAKENNETTA

Sivuston sisäiset linkit vahvistavat rakennetta ja ohjaavat kävijää seikkailemaan syvemmälle sivustollesi ja viipymään sisältösi parissa. Sivuston sisäisen linkkirakenteen merkitystä ei kannata aliarvioida, sillä oivallisesti toteutettuna se parantaa sijoitusta hauissa. Sisäiset linkit näet kertovat Googlelle, mitkä sivut ovat tärkeitä.

Sivuston sisäisellä linkkirakenteella voi vaikuttaa huomattavasti siihen, mitkä sivut menestyvät ja näkyvät hakutuloksissa. Mitä enemmän linkkejä luot yksittäiselle sivulle muulta sivustoltasi, sitä arvokkaampana Google kyseisen sivun näkee. Oikealla rakenteella ja onnistuneilla sisäisillä linkityksillä Google osaakin nostaa sivuston tärkeimmät sivut korkealle hakutuloksissa.

Huomioi kuitenkin lukukokemus ja luettavuus. Älä viljele linkkejä turhaan tekstissäsi, vaan panosta kiinnostavaan, luettavaan tekstiin ja olennaisiin sisäisiin linkityksiin. Kävijäsi ovat etusijalla.

SISÄLTÖ TEKEE NÄKYVÄKSI

Hakukoneoptimointiin liittyy erottamattomana osana sisällöntuotanto. Ilman laadukasta sisältöä alasi olennaisista, ajankohtaisista aiheista on vaikea nousta korkealle hakutuloksissa. Harva etsiytyy kauppaan, jolla ei ole mitään tarjottavaa tai joka jättää opasteensa tyhjiksi.

Google välittää informaatiota ja sivuston sisältö on se arvo, jonka Google välittää hakukoneensa käyttäjälle. Googlen vaivattomimmin ymmärtämä informaatio on tekstiä, joten tekstisisältö on merkittävää hakukonenäkyvyyden kannalta.

SIVUSTON ULKOISET TEKIJÄT LUOVAT TIET LUOKSESI

Pelkistetyimmillään sivuston ulkoisten tekijöiden (off page) optimointi tarkoittaa sivuston kävijämäärän ja suosion lisäämistä. Millaiset tiet johtavat luoksesi ja mistä? Millä tavoin ja missä foorumeissa rakennat ja levität mainettasi? Millaisissa ryhmissä ja mihin sävyyn sana palvelustasi tai tuotteestasi leviää?

Ulkoiset tekijät tarkoittavat siis kaikkia niitä toimia, joita toteutat netissä nostaaksesi sijoitustasi hakutuloksissa ja joilla on voimakas vaikutus hakukonenäkyvyytesi parantamiseen. Näitä ovat lyhykäisyydessään:

  1. Sivustolle osoittavien linkkien määrä ja laatu
  2. Sivuston maine sosiaalisessa mediassa

Korvaamaton vaikutus on sillä, kuinka paljon ja minkä tyylisiä linkkejä sivustollesi ja sivustoltasi luodaan. Linkit vaikuttavat maineeseesi ja menestyksesi Googlen hauissa riippuu siitä, ketkä linkittävät sivustollesi ja millä tavoin. Lisäksi linkit olennaisilta sivustoilta omillesi antavat sivustollesi painoarvoa ja lisäävät niin uskottavuuttasi kuin näkyvyyttäsikin alaasi koskevissa hauissa.

LINKIT OVAT SUOSITUKSIA

Kuvittele linkkien olevan suosituksia, joita toiset ihmiset antavat sivustoasi koskien. Kenen haluaisit suosittelevan sivustoasi ja millä tavalla? Entä kenelle toivoisit tulevasi suositelluksi? Laatu houkuttaa ympärilleen yhtä tasokasta seuraa, joten laadukas sisältö on ehdottomasti sivustosi tärkeimpiä maineen luojia ja laadukkaat linkit kertovat arvostuksestasi alan toimijoiden keskuudessa.

LINKIT SIVUSTOLLESI VASTAAVILTA, OLENNAISILTA SIVUSTOILTA

Linkit sivustosi ulkopuolisilta sivuilta ohjaavat liikennettä sivuillesi ja kehottavat Googlea nostamaan sijoitustasi hakutuloksissa. Voit ajatella linkkejä reitteinä liikkeesi eri ulko-oville. Mitä kautta haluat kävijöiden pääsevän millekin osastolle eli sivulle? Mikä osasto hyötyisi eniten puutarhan poikki vievästä reitistä? Keihin vetoaa kävely kerrostalojen katveessa? Kuka haluaisi ensin katsella hetken näyteikkunaa ennen ovelle saapumista?

Tällaiset linkit lisäävät polkuja, joita pitkin niin yleisösi kuin Googlekin löytävät luoksesi. Seuraamalla kilpailijoitasi ja sitä, ketkä luovat linkkejä heidän sivuilleen, saat selville miltä sivustoilta kannattaa hamuta linkkejä. Kyseiset linkit ovat nimittäin juuri niitä, jotka auttavat kilpailijoitasi pääsemään korkeampiin asemiin hakutuloksissa.

LINKKITYYPILLÄ ON MERKITYSTÄ

Olennaista ei ole vain se, miltä sivuilta ulkopuoliset linkit tulevat, vaan myös se, miten linkitykset on toteutettu.Hakukoneoptimoinnin kannalta kannattaa keskittyä kolmenlaisiin linkkityyppeihin: yksisuuntaisiin, vastavuoroisiin sekä kolmen kimppa -linkkeihin.

Yksisuuntaiset linkit ovat linkkejä sivuilta, jotka eivät ole omiasi. Google arvostaa näitä linkkejä ylitse kaiken. Laadukkaat yksisuuntaiset linkit ovatkin mitä vaikuttavimpia, sillä ne ovat ulkopuolisen antamaa arvostusta sivustollesi ja sisällöllesi.

Vastavuoroisiksi linkeiksi kutsutaan linkkejä, joita luot toisten sivustojen kanssa vastineeksi siitä, että he luovat linkin sivuillesi. Kyseessä on eräänlainen linkkien vaihto, jossa molemmat osapuolet saavat linkin sivulleen toistensa sivuilta. Vastavuoroiset linkitkin ovat arvokkaita, mutta vähemmän merkittäviä kuin yksisuuntaiset.

Kolmen kimppa -linkeillä tarkoitetaan linkitystapaa, jossa luot linkin sivustoltasi toiselle sivustolle, jonka omistaja luo vastineeksi linkin sivullesi joltain toiselta omistamaltaan sivustolta. Tällainen linkkien luominen on kannattavaa, sillä se tuo kaikille osapuolille arvokkaita yksisuuntaisia linkkejä.

Maine sosiaalisessa mediassakin realisoituu linkeissä, tykkäyksissä ja jaoissa – ja lopulta hakukonenäkyvyydessä.

Ota yhteyttä

MAINEESI SOSIAALISESSA MEDIASSA PERUSTUU PERSOONALLISUUTEEN

Sosiaalisen median käytön tulisi olla osa sivustosi hakukoneoptimointia, sillä Google ja muut hakukoneet käyttävät myönteisiä sosiaalisen median signaaleja arvioidessaan sivustojen sijoituksia hakutuloksissaan. Signaaleja ovat kaikki sisällön jaot, tykkäykset ja twiittaukset, ja niiden runsaus auttaa hakukonetta päättämään, mistä sisällöstä olisi mahdollisesti eniten hyötyä asiakkaalle.

Sosiaalisessa mediassa painavat aktiivisuus ja persoonallisuus. Tee profiilistasi persoonallinen ja kohdeyleisöösi vetoava ja päivitä sitä usein. Muista käyttää kuvia, niillä herätät kiinnostusta ja houkuttelet kävijöitä sivuillesi. Oivaltavasti valittu kuva herättää sekä kysymyksiä että tasapainottaa ja rikastuttaa muuta sisältöä.

OLE AKTIIVINEN OMAN ALASI KESKUUDESSA

Kartoita markkina-alaasi koskevat nettisivustot ja -yhteisöt ja panosta niiden foorumeissa vaikuttamiseen. Kyseisistä yhteisöistä ja sivustoista löydät alasi sitoutuneimmat ja valveutuneimmat seuraajat. Heidän parissaan kannattaa hankkia itselleen mainetta.

Luo yhteyksiä ja tuttavuuksia toisten bloggaajien ja yrittäjien kanssa. Tämä kaikki maksaa itsensä takaisin, kun saat markkina-alallasi suosituilta sivustoilta arvokkaita linkkejä ja liikennettä omallesi. Google palkitsee panoksesi hakutulosnäkyvyydessä.

HYVÄ SIVUSTO ON KAIKEN POHJA

Hakusanatutkimus sekä sivuston sisäiset että ulkoiset tekijät vaikuttavat kaikki sijoitukseesi Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Ne luovat opasteet, jotka tavoittavat asiakkaasi huomion, ja reitit, joita pitkin asiakkaat etsiytyvät luoksesi. Sosiaalisessa mediassa leviävä sana saa ihmiset haluamaan nähdä, oletko todella maineesi mittainen ja tulemaan kiinnostuneina vierailulle.

Kipuamisessa korkeammalle Googlen hakutuloksissa, on sivuston ulkoisilla tekijöillä merkittävä painoarvo. Ne ovat niitä reittejä, joita pitkin kävijät löytävät luoksesi. Sivuston ulkoisten tekijöiden päivittäinen ja viikoittainen hiominen varmistaa sekä sivustosi jatkuvan nousun kohti hakutulosten kärkeä että pysymisesi siellä.

Kuitenkin sivuston sisäiset tekijät varmistavat juuri kohdeyleisösi löytävän sivustosi, sillä Googlekin löytää sisäisiin tekijöihin nojautuen sivustosi ja arvostaa sisältöäsi sen mukaan hauissa. Olennaista onkin lähteä liikkeelle sivuston sisäisistä tekijöistä, sillä ilman niiden asianmukaista hakukoneoptimointia nousu hakutuloksien korkeimmille paikoille on lähes mahdotonta ja vie huomattavasti kauemmin aikaa.

Kumpaakaan osa-aluetta ei siis tule jättää huomiotta. Panostamalla molempiin takaat niin näkyvyytesi, löydettävyytesi kuin kohderyhmäsi suosionkin.

SAAT KESTÄVÄN OPTIMOINTISTRATEGIAN MEILTÄ


Me Suomen digimarkkinoinnissa olemme alamme kärkeä kotimaassamme. Jo yli kuuden vuoden ajan olemme kerryttäneet osaamistamme erilaisissa projekteissa, tehneet hakukoneoptimointia ja luoneet sen pohjalta menestyneitä kampanjoita. Optimointistrategiamme rakentuvat ennen kaikkea oivalliselle sisällölle ja hakukoneystävällisyydelle. Näin takaamme kestävän hakukonenäkyvyyden vielä kampanjan jälkeenkin.

Hakukoneoptimointi on alana jatkuvassa muutoksessa ja seuraamme sen kehitystä tiiviisti päivittäin. Olemme nälkäisiä testaamaan erilaisia teorioita käytännössä ja haluamme pysyä kehityksen kärjessä.

Periaatteenamme on toimia Googlen suositusten mukaisesti. Emme siis vaaranna asiakkaidemme sivustojen hakukonenäkyvyyttä rikkomalla Googlen asettamia sääntöjä. Raporttimme tuotamme tarkasti ja ajallaan. Samanlaisella tarkkuudella toimitamme myös seurattavat tulokset, joten näet tarkalleen, mihin rahasi menevät ja mitä ne tuottavat.

Me tarjoamme osaavinta, paneutuvinta ja asiantuntevinta hakukoneoptimointia Suomessa. Autamme sinua mielellämme tavoittamaan asiakkaasi ja kehittämään markkinointiasi.

Haluan Tarjouksen Hakukoneoptimoinnista