Web-analytiikka

Web-analytiikka antaa dataa, jolla teet parempia päätöksiä ja kehität tuloksia

Tehosta digitaalista myyntiäsi dataohjautuvasti: Liiketoimintalähtöiset web-analyytikkomme keräävät dataa, visualisoivat sen ja analysoivat sen, jotta sinä pystyt tekemään parempia päätöksiä ja kasvattamaan yritystänne.

Mittaa, niin markkinointisi ei ole arvailua

Web-analytiikka on verkkosivuston kävijäseurantaa ja sen analysointia – näin ollen erottamaton osa verkkosivuja ja digimarkkinointia. Sen avulla saat tietoa esimerkiksi markkinoinnin kannattavuudesta ja asiakkaiden käyttäytymisestä verkkosivustolla. Ketkä käyvät sivustollanne ja mitä kanavaa pitkin he sinne saapuivat? Millaisia polkuja he siellä kulkevat ja millaisia toimenpiteitä he toteuttavat?

Ilman kävijäseurantaa, mittaamista (Measure) ja tulosten analysoimista, toimit puhtaasti arvailujen varassa. Näin ei pysty kehittämään markkinointia luotettavasti.

Mittaamisen prosessit kannattaa ottaa osaksi kaikkea digitaalista markkinointia mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta datan laatu on varmistettu jo alkumetreiltä ja yritykselle tunnusomaiset tekijät tulevat varmasti huomioitua mittaamisen kokonaisuutta suunniteltaessa.

Tulet näkemään asiakashankinnan kustannukset, trendit ja kehityskohteet lukujen kautta

SDM:n mittaamisen kehys (Measure) kattaa kaikki yrityksenne markkinointitoimenpiteet. Käytämme kerättyä tietoa paitsi mainontanne tuoton maksimoimiseen, myös liiketoimintanne kokonaisvaltaiseen kehittämiseen.

Mittaamisella ei SDM:llä tarkoitetakaan vain verkkosivuston ja markkinoinnin metriikoita vaan liiketoiminnan kannalta aidosti tärkeitä lukuja. Tällaisia ovat esimerkiksi liidit, niistä klousaantuneet kaupat ja asiakashankinnan kustannus.

Web-analytiikan ratkaisujemme ytimessä on liiketoiminnan tavoitteisiin pohjautuva seuranta, luotettavasti kerätty data sekä selkeästi visualisoitu raportointi, jonka pohjalta on helppo nähdä kehityskohteita, tunnistaa trendejä ja seurata tavoitteiden toteutumista.

Measure on MRACE®-mallin perusta

Luottamus dataan: laadukas web-analytiikka on kaiken tekemisen perusta

Seuraa trendejä ja suunnittele toimenpiteet dataperusteisesti

Tee luotettavia testejä ja allokoi budjetti tuloksia tuottaviin toimenpiteisiin

Kehitä liiketoimintaa kokonaisvaltaisesti

Tietoisuuden tasot

Määritä mittarit tietoisuuden tasot huomioiden

Mitattavan metriikan on oltava yhteneväinen sekä tavoitteen että tietoisuuden tason kanssa. Emme voi pitää ongelmatietoisten Reach-tason mainonnassa päämittarina kovinta konversiota, kuten ostoa, vaan mittarin tulee olla kampanjan tavoitteen mukainen, esimerkiksi laadukkaan liikenteen ohjaaminen kohdesisältöön.

Convert-vaiheen kampanjalla tavoitellaan ostohalun kasvattamista tuote- tai täysin tietoisille asiakkaille ja tällöin relevantti mittari on esimerkiksi ostot, niiden arvo tai vaikkapa ROAS (mainostuotto).

SDM:n web-analytiikan ratkaisut

  • Laadukkaan datan avulla saat kehitettyä verkkopalveluitasi entistä paremmaksi. Nykypäivänä esimerkiksi monet markkinointikanavat hyödyntävät AI-pohjaisia ratkaisuja, jotka joko monistavat onnistumista tai virhettä. Datan laadulla on valtava merkitys, kun AI:ta opetetaan.

  • Web-analytiikan dataa ei ole tarkoitettu esimerkiksi liidien määrän tai verkkokauppaostojen eksaktiin raportoimiseen, vaan datasta pyritään havainnoimaan trendejä ja tiettyjä lainalaisuuksia. Näin toimimalla voidaan asettaa hypoteeseja ja luoda jatkuvan testaamisen kulttuuria. Kaikki markkinointitoimenpiteesi perustuvat dataan.

  • Testaa eri kanavia ja vertaile saamiasi tuloksia. Mikä sisältö tai tulokulma toimii missäkin kanavassa parhaiten? Jokaista markkinointitoimenpidettä ei tarvitse jalkauttaa kaikkiin kanaviin – opi löytämään web-analytiikan ja markkinointikanavien tuottaman datan avulla parhaimmat kombinaatiot!

    Kokonaisuus ratkaisee – älä tuijota vain yhtä kanavaa ja sen tuomia tuloksia. Jokainen kanava vaikuttaa kokonaistuloksen muodostumiseen.

  • Web-analytiikalla ja mittaamisen ratkaisuilla pyritään saamaan aikaiseksi liiketoiminnallista hyötyä. Siksi eri tavoitteiden (digi ja markkinointi) tulee olla johdettuja liiketoiminnan tavoitteista. Vain siten eri toimenpiteillä on liiketoiminnallista vaikutusta.

AI:n vaikutus mittaamiseen: monista onnistumisia

AI-pohjaiset ratkaisut monistavat joko onnistumista tai virhettä. Datan laadulla on valtava merkitys, kun AI:ta opetetaan.

AI:n kannalta huomioitavia asioita web-analytiikassa ovat erityisesti datan laatu ja määrä. Mitä laadukkaampaa dataa ja mitä enemmän dataa pystytään tarjoamaan AI:lle, sitä laadukkaampia tuloksia saavutetaan ja sitä osuvampia oivalluksia voidaan tehdä.

Toinen web-analytiikan kannalta olennainen asia, johon AI vaikuttaa, on datan käsittely (esim. poikkeamien havainnointi suuresta datamäärästä). AI ei voi korvata web-analytiikan asiantuntijan tuomaa lisäarvoa, koska se ei välttämättä ymmärrä kontekstia ja yrityskohtaisia lainalaisuuksia (sesongit, asiakkaat jne.). Myös tietoturvaan liittyvät asiat vaativat web-analytiikan asiantuntijan läsnäoloa ja myötävaikuttamista jatkossakin.

Web-analytiikka MRACE-viitekehyksen mukaan

SDM:llä kaiken tekemisen ytimessä on saatavilla olevan tiedon analysointi ja sitä kautta kehitystoimenpiteiden määrittäminen. Mittaaminen (Measure) on näin ollen olennainen osa jokaista eri digikanavaa.

Asetamme seurattavat tunnusluvut kaikille ostoprosessin vaiheille, joten kaikille RACE-mallin vaiheille on omat odotuksensa ja mittarinsa. Ensisijaisena tavoitteenamme on ohjata resurssit toimenpiteisiin, jotka tuottavat teille eniten tuloksia. Kokonaisuutena pyrimme siihen, että markkinointikanavat toimivat yhdessä liiketoiminnallisten tavoitteidenne saavuttamiseksi.

Kerätyllä datalla etsimme verkkosivustonne ongelmakohtia potentiaalisen ostajanne näkökulmasta. Tämä koskee niin verkkosivustonne teknistä toimivuutta kuin ostajan ostopolulla olevia mahdollisia esteitä.

Jokainen markkinointikampanjanne on sijoitus, jolle odotatte tuottoa. Web-analytiikan avulla ymmärrämme, mitkä kanavat tuovat tuloksia parhaalla tuottosuhteella ja voimme tehdä ratkaisuja markkinointibudjettinne optimaalisesta jakamisesta.

Jotta voimme tehdä yritystäsi hyödyttäviä huomioita web-analytiikasta, meidän pitää tuntea yritystoimintanne hyvin ja sitä parempia oivalluksia pystymme teille tuottamaan.

Tavoitteemme on siis havainnollistaa yrityksenne digitaalisen liiketoiminnan kokonaisuus, valita tärkeimmät mittarit ja pyrkiä jatkuvaan kehitykseen testaamisen kautta. Jatkuva web-analytiikan kehitystyö on avain onnistumiseen.

Pyydä tarjous

Pyydä tarjous web-analytiikan ratkaisuistamme: mittaamisen strategia, tekninen toteutus, datan visualisointi (dashboard) ja jatkuva web-analytiikan palvelu!

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lue lisää

Lue, miten teemme markkinointia, joka tuo välittömiä tuloksia ja lisää brändinne vetovoimaa.

Blogi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa