• Google Ads

10 myyttiä Google AdWords -mainonnasta

Nyt oiotaan yleisiä väärinkäsityksiä ja harhaluuloja mainontaan liittyen.

SDM logo

Digimarkkinointi

AdWords-mainontaa tehdessäni ja asiakkaiden kanssa keskusteltaessa kohtaan hyvin usein erilaisia väärinkäsityksiä ja väittämiä mainonnan suhteen. Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi näitä väärinkäsityksiä mainonnasta, joita olen kuullut. Listasin alle 10 yleistä myyttiä AdWords-mainontaan liittyen.

1. Ensimmäinen mainospaikka on välttämätön

Hyvin usein törmään tähän harhaluuloon, jossa ajatellaan ensimmäisen mainossijoituksen tuottavan yritykselle eniten tuloksia. Älä kuitenkaan usko tähän väittämään sokeasti. Usein ensimmäisellä mainossijoituksella olevat mainokset saavat kyllä paljon klikkauksia ja voivat tuoda yritykselle hyvin tuloksia, mutta mainontasi ei ole silti välttämättä kovinkaan kustannustehokasta.

Miksi näin? Ensimmäinen mainospaikka on aina rahallisesti arvokkain ja osa klikkauksista saattaa olla vahinkoja tai mainosta klikataan vain, koska se on ensimmäisenä, sen enempää mainosta lukematta. Tällöin mainontasi ei ehdi purra klikanneeseen henkilööön, eikä hän ole vielä kovinkaan todennäköisesti tuomassa yrityksellesi tulosta.

Jos lasket mainossijoituksiasi hieman, saatat huomata saavasi yrityksellesi tuloksia edullisemmin eli kustannustehokkaammin. Voit säästää klikkauskuluissasi huomattavia määriä ja silti saada tehokkaasti tuloksia mainonnallasi. Testaa siis aina, mikä mainospaikka tuottaa sinun yrityksellesi parhaimman tuoton.

2. Raha ratkaisee

AdWordsista puhutaan huutokauppana, joka on johtanut harhakäsitykseen siitä, että rahalla voittaa. AdWordsin huutokauppa ei kuitenkaan toimi perinteisen huutokaupan tapaan, joten voit levollisin mielin laittaa paksun lompakkosi takaisin taskuun, koska sillä et tule tässä huutokaupassa pärjäämään.

AdWordsissa mainonnan laatu ratkaisee, eikä rahalla ole niin suurta merkitystä. Laadukkaasti toteutetulla mainonnalla voit saavuttaa huomattavasti pienemmät klikkaushinnat ja paremmat mainossijoitukset kuin kilpailijasi. Mitä laadukkaampaa mainontasi on, sitä vähemmän maksat klikkauksistasi. Google palkitsee sinua laadukkaasti toteutetusta kampanjasta, ei paksusta lompakosta.

3. Orgaaninen näkyvyys paranee

Valitettavasti AdWords-mainonnan avulla et pysty vaikuttamaan orgaanisiin eli ilmaisiin hakutuloksiisi. Voit parantaa orgaanista näkyvyyttäsi hakukoneoptimoinnin avulla, mutta maksetulla mainonnalla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.

4. En tarvitse mainontaa, yritykseni näkyy jo orgaanisesti

Hienoa, että olet saavuttanut yrityksellesi hyvän näkyvyyden orgaanisissa hakutuloksissa. Oletko kuitenkin tarkistanut, että näkyvyytesi ei rajoitu vain brändisanoihin ja yrityksesi näkyy kaikilla tuote/palvelusanoillasi?

AdWords-mainonnan avulla pystytään helposti ja nopeasti tuomaan esille myös näitä tuotteita/palveluita, joilla yrityksesi ei orgaanisissa hakutuloksissa näy. Suosittelen myös tarkastamaan näkyykö kilpailijasi mainoksia tuote/palvelusanoillasi Googlessa. Jos näkyy, kannattaa sinunkin harkita mainostamista Googlessa.

5. Kilpailijat klikkaavat mainosbudjettini loppuun

Huoli pois. Kilpailijoillasi ei ole mahdollisuutta klikkailla tahallisesti mainoksiasi ja tällä tavalla kuluttaa budjettiasi loppuun. Googlella on käytössään hyvin tarkat mittarit, jonka avulla se tarkkailee, mistä klikkaukset tulevat ja kuinka usein samasta paikasta mainoksia klikataan. Mikäli Google havaitsee epäilyttävää toimintaa hyvittää se mainostajalle näistä klikkauksista koituneet kulut.

6. Rakennan itse kampanjan 10 minuutissa

Kyllä, totta puhut. AdWords-mainonnan aloittaminen on erittäin helppoa ja kaiken lisäksi ilmaista. Tarvitset vain sähköpostiosoitteeseen ja olet valmis pystyttämään ensimmäisen kampanjasi. Laadukas, tuottoisa ja kannattava Adwords-mainonta vaatii kuitenkin jo pelkässä aloitusvaiheessa tuntien työn.

Mainoskampanjan rakentamisvaiheessa on tärkeää tehdä kattava hakusanatutkimus sekä kartoittaa yrityksen kilpailijat. Mainonnan rakenne ja mainokset täytyy miettiä tarkkaan, jotta saavutat laadukkaan mainonnan Googlen silmissä. Tämän vuoksi kannattavan kampanjan luominen ei onnistu 10 minuutissa.

7. AdWords-mainonta pyörii itsekseen

Kampanjan rakennusvaiheen jälkeen et voi jättää tiliäsi ilman tarkkailua, vaan tiliäsi pitää jatkuvasti optimoida. Jotta kampanjasi saavuttavat kustannustehokkuuden, täytyy sinun optimoida tiliäsiä useita kertoja kuukaudessa. Pahin virhe on rakentaa laadukas kampanja ja tämän jälkeen jättää mainonta oman onnensa nojaan.

8. Sammutan mainokset yöksi ja rahaa säästyy

Joissakin tapauksissa tämä voi olla kannattavaa. Esimerkiksi, jos yrityksesi toiminta on sellaista, että et yksinkertaisesti voi palvella asiakkaitasi yöaikaan. Verkkokaupan ja kivijalkakaupankin kohdalla kannattaa kuitenkin tarkasti harkita kannattaako mainosten näkymistä rajoittaa yön aikana.

Ihmiset käyttävät Googlea ympäri vuorokauden, joten mainontasi näkyvyys kannattaa varmistaa silloin, kun ihmiset sinua hakevat. Kampanjan pyörittyä jonkin aikaan voidaan tilistä tehdä analysointeja, jonka perusteella pystytään kyllä toteamaan, jos konversioita ei tule tiettynä kellonaikana päivästä ollenkaan. Tällöin voidaan miettiä mainosten tarkempaa ajoittamista.

9. Hyvä konversioprosentti tarkoittaa korkeita laatupisteitä

Vaikka saisitkin kampanjallasi paljon konversioita ja konversioprosenttisi olisi korkea, ei tämä kuitenkaan tarkoita, että mainontasi olisi laadukasta. Konversioprosentti ei millään tavalla liity mainontasi laatuun tai siihen, paljonko maksat mainostesi klikkauksista.

Hienoa, jos kampanjasi tuottaa konversioita korkealla konversioprosentilla, mutta muista kuitenkin aina tarkistaa avainsanojen laatupisteet ja se, paljonko maksat mainostesi klikkauksista. Onko yhden konversion hinta myös korkea? Tähän vaikuttaa nimenomaan mainonnan laatu.

10. Adwords-kampanja kerralla kuntoon

Hyvin usein kuulee mainostoimistojen lupaavaan, että laitetaan mainontasi kerralla kuntoon. Tämä ei valitettavasti ole totta. Kun maksat palvelusta ja otat mainonnan laadukkaalta mainostoimistolta, voit olla varma, että kampanjasi rakennetaan alusta asti mahdollisimman laadukkaasti. Mutta, jotta kampanjasta saadaan mahdollisimman tehokas, vaatii se kuitenkin jatkuvaa työtä.

Mainonnan alussa tarvitaan dataa, johon pystymme muutoksemme perustelemaan. Ilman dataa emme voi tehdä muutoksia oikeaan suuntaan. Kenelläkään AdWords-mainostajalla ei ole kädessään taikasauvaa, jonka avulla hän laittaa heti mainontasi kuntoon ja asettaa hintatarjoukset, avainsanat, mainokset ja kaiken niin, että mainontasi on heti täydessä iskussa. Älä usko näihin väittämiin. Mainonta laitetaan kyllä kuntoon, mutta se ei tapahdu päivässä eikä vielä kahdessakaan. Mainonnan parantaminen on jatkuvaa työtä.

Yhteenveto

Tässä avattuna muutamia väärinkäsityksiä AdWords-mainonnasta, joita ei kannata uskoa ja jotka voit unohtaa tästä päivästä eteenpäin. Jos sinulle heräsi jotain kysymyksiä tai tarvitset apua yrityksesi mainonnassa, ota rohkeasti yhteyttä täältä!

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää