• Google Ads

10 yleisintä Google Ads virhettä

Lue yleisempiä virheitä Ads-mainonnassa, joita aloittelevat mainostajat saattavat tehdä. Käy lista läpi ja olet askeleen lähempänä menestyvää Ads-mainontaa.

SDM logo

Digimarkkinointi

Google Ads -mainonta on erinomainen tapa ohjata liikennettä sivustollesi ja Ads -mainonta voi oikein tehtynä olla yrityksellesi erittäin tehokasta. Alla on kerrottu yleisempiä virheitä Ads -mainonnassa, joita aloittelevat mainostajat saattavat tehdä. Käy alla oleva lista läpi ja olet askeleen lähempänä menestyvää Ads -mainontaa.

1. Liian monta avainsanaa yhdessä mainosryhmässä

Tämä on ehkä tyypillisin virhe, jonka mainostaja tekee Ads – tilissään, suositeltavaa olisi lisätä 5 – 20 avainsanaa yhteen mainosryhmään. Tietenkin on tapauksia, joissa avainsanoja voi olla enemmänkin. Tärkeää olisi kuitenkin aina tarkistaa, että lisäämäsi avainsanat ja mainokset liittyvät toisiinsa. Suositeltavaa onkin mainostaa aina vain yhtä tuotetta tai palvelua yhdessä mainosryhmässä.

Järjestämällä avainsanasi tiukkoihin mainosryhmiin saat avainsanoillesi paremmat laatupisteet ja tätä kautta edullisempia klikkauksia.

2. Sinulla ei ole tarpeeksi mainosryhmiä

Mainosryhmien luomisessa ei kannata laiskotella. Luo aina niin monta mainosryhmää, että saat avainsanasi jaettua parhaiden käytäntöjen mukaisesti.

3. Käytä oikeita avainsanojen hakutyyppejä

Et voi käyttää vain yhtä avainsananhakutyyppiä tilissäsi. Testaamalla eri hakutyyppejä näet, mitkä hakutyypit toimivat sinun kohdallasi ja mitkä eivät. Jokainen hakutyyppi toimii eri tavalla ja tämän takia onkin tärkeää testata sinulle sopivimmat. Jollakin avainsanalla saatat saada paremmin tuloksia laajalla haulla kun taas toisella avainsanalla saat enemmän tuloksia käyttämällä tarkkaa hakua. Muista siis aina testata, mitkä vaihtoehdot toimivat sinun kohdallasi.

4. Käytä negatiivisia avainsanoja

Negatiivisten avainsanojen lisääminen on erittäin tärkeä osa menestyksekästä Ads -mainontaa. Negatiiviset avainsanat ovat niitä sanoja joilla et halua näyttää mainoksiasi. Lisäämällä negatiivisia avainsanoja mainoksiisi parannat mainostesi osuvuutta ihmisten tekemissä hauissa. Negatiiviset avainsanat parantavat klikkausprosenttiasi, koska mainoksesi vastaavat tarkemmin ihmisten tekemiä hakuja.

5. Asenna tulosseuranta

Ilman tulosseurantaa et näe mitkä asiat kampanjassasi tuovat tulosta ja hukkaat varmasti rahaa. Suosittelenkin asentamaan tulosseurannan tiliisi jos et ole sitä vielä tehnyt. Tulosseurantaa käyttämällä tilisi optimointi helpottuu huomattavasti ja näet mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät.

6. Muista käydä läpi hakutermiraporttiasi

Muista aina käydä läpi hakutermiraportti kun aloitat mainostamisen Adsissa.  Hakutermiraportin avulla näet millä hakusanoilla ja -lauseilla mainoksesi ovat käynnistyneet. Tarkastelemalla hakutermiraporttia saat helposti uusia avainsanoja ja löydät ideoita negatiivisiin avainsanoihin.

7. Käytä aluekohdistusasetuksia

Muista aina määritellä asetuksiin millä maantieteellisellä alueella haluat mainoksesi näkyvän. Ajatellaan yrityksesi sijaitsevan Jyväskylässä ja tarjoat palveluitasi ainoastaan Jyväskylän alueella. Tässä tapauksessa sinun ei kannata mainostaa koko Suomessa vaan ainoastaan Jyväskylän alueella ja sen läheisyydessä.

8. Muista käyttää mainoslaajennuksia

Mainoslaajennusten avulla saat lisää tilaa mainokseesi ja voit kertoa yrityksestäsi enemmän. Käyttämällä mainoslaajennuksia voit parantaa mainostesi klikkausprosenttia ja saat enemmän tilaa houkutella käyttäjää klikkaamaan mainostasi.

9. Mainosten A/B testaus

Muista aina kirjoittaa kaksi mainosta jokaiseen mainosryhmään. Kahden mainoksen avulla pystyt testaamaan kumpi mainoksista toimii paremmin ja pystyt muokkaamaan heikommin toimivaa mainosta. Tätä testaamista kutsutaan A/B -testaamiseksi.

10. Väärä laskeutumissivu

Kaikkea Ads – mainonnan tuottamaa liikennettä ei kannata ohjata etusivullesi. Paras tapa on ohjata käyttäjä suoraan sille verkkosivustosi sivulle, joka sisältää niitä palveluita tai tuotteita, joita mainoksesi koskee.

Otetaanpa esimerkki:

Yrityksesi myy erilaisia kenkiä ja mainoksessasi mainostat naisten korkokenkiä. Tässä tapauksessa ei ole mielekästä ohjata ihmistä sivulle, josta löytyvät kaikki kenkäsi vaan sivulle, josta naisten korkokengät löytyvät.

Yhteenveto

Tekstissä käytiin läpi yleisimpiä aloittelijoiden virheitä Ads -mainonnassa. Välttämällä nämä edellä mainitut virheet saat varmasti aikaiseksi tehokkaamman Ads – kampanjan, etkä hukkaa aikaa ja rahaa väärin toteutettuihin ja heikosti toimiviin mainoksiin.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää