• Google Ads

10 yleisintä Google Ads virhettä

Lue yleisempiä virheitä Ads-mainonnassa, joita aloittelevat mainostajat saattavat tehdä. Käy lista läpi ja olet askeleen lähempänä menestyvää Ads-mainontaa.

SDM logo

Digimarkkinointi

Google Ads -mainonta on erinomainen tapa ohjata liikennettä sivustollesi ja Ads -mainonta voi oikein tehtynä olla yrityksellesi erittäin tehokasta. Alla on kerrottu yleisempiä virheitä Ads -mainonnassa, joita aloittelevat mainostajat saattavat tehdä. Käy alla oleva lista läpi ja olet askeleen lähempänä menestyvää Ads -mainontaa.

1. Liian monta avainsanaa yhdessä mainosryhmässä

Tämä on ehkä tyypillisin virhe, jonka mainostaja tekee Ads – tilissään, suositeltavaa olisi lisätä 5 – 20 avainsanaa yhteen mainosryhmään. Tietenkin on tapauksia, joissa avainsanoja voi olla enemmänkin. Tärkeää olisi kuitenkin aina tarkistaa, että lisäämäsi avainsanat ja mainokset liittyvät toisiinsa. Suositeltavaa onkin mainostaa aina vain yhtä tuotetta tai palvelua yhdessä mainosryhmässä.

Järjestämällä avainsanasi tiukkoihin mainosryhmiin saat avainsanoillesi paremmat laatupisteet ja tätä kautta edullisempia klikkauksia.

2. Sinulla ei ole tarpeeksi mainosryhmiä

Mainosryhmien luomisessa ei kannata laiskotella. Luo aina niin monta mainosryhmää, että saat avainsanasi jaettua parhaiden käytäntöjen mukaisesti.

3. Käytä oikeita avainsanojen hakutyyppejä

Et voi käyttää vain yhtä avainsananhakutyyppiä tilissäsi. Testaamalla eri hakutyyppejä näet, mitkä hakutyypit toimivat sinun kohdallasi ja mitkä eivät. Jokainen hakutyyppi toimii eri tavalla ja tämän takia onkin tärkeää testata sinulle sopivimmat. Jollakin avainsanalla saatat saada paremmin tuloksia laajalla haulla kun taas toisella avainsanalla saat enemmän tuloksia käyttämällä tarkkaa hakua. Muista siis aina testata, mitkä vaihtoehdot toimivat sinun kohdallasi.

4. Käytä negatiivisia avainsanoja

Negatiivisten avainsanojen lisääminen on erittäin tärkeä osa menestyksekästä Ads -mainontaa. Negatiiviset avainsanat ovat niitä sanoja joilla et halua näyttää mainoksiasi. Lisäämällä negatiivisia avainsanoja mainoksiisi parannat mainostesi osuvuutta ihmisten tekemissä hauissa. Negatiiviset avainsanat parantavat klikkausprosenttiasi, koska mainoksesi vastaavat tarkemmin ihmisten tekemiä hakuja.

5. Asenna tulosseuranta

Ilman tulosseurantaa et näe mitkä asiat kampanjassasi tuovat tulosta ja hukkaat varmasti rahaa. Suosittelenkin asentamaan tulosseurannan tiliisi jos et ole sitä vielä tehnyt. Tulosseurantaa käyttämällä tilisi optimointi helpottuu huomattavasti ja näet mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät.

6. Muista käydä läpi hakutermiraporttiasi

Muista aina käydä läpi hakutermiraportti kun aloitat mainostamisen Adsissa.  Hakutermiraportin avulla näet millä hakusanoilla ja -lauseilla mainoksesi ovat käynnistyneet. Tarkastelemalla hakutermiraporttia saat helposti uusia avainsanoja ja löydät ideoita negatiivisiin avainsanoihin.

7. Käytä aluekohdistusasetuksia

Muista aina määritellä asetuksiin millä maantieteellisellä alueella haluat mainoksesi näkyvän. Ajatellaan yrityksesi sijaitsevan Jyväskylässä ja tarjoat palveluitasi ainoastaan Jyväskylän alueella. Tässä tapauksessa sinun ei kannata mainostaa koko Suomessa vaan ainoastaan Jyväskylän alueella ja sen läheisyydessä.

8. Muista käyttää mainoslaajennuksia

Mainoslaajennusten avulla saat lisää tilaa mainokseesi ja voit kertoa yrityksestäsi enemmän. Käyttämällä mainoslaajennuksia voit parantaa mainostesi klikkausprosenttia ja saat enemmän tilaa houkutella käyttäjää klikkaamaan mainostasi.

9. Mainosten A/B testaus

Muista aina kirjoittaa kaksi mainosta jokaiseen mainosryhmään. Kahden mainoksen avulla pystyt testaamaan kumpi mainoksista toimii paremmin ja pystyt muokkaamaan heikommin toimivaa mainosta. Tätä testaamista kutsutaan A/B -testaamiseksi.

10. Väärä laskeutumissivu

Kaikkea Ads – mainonnan tuottamaa liikennettä ei kannata ohjata etusivullesi. Paras tapa on ohjata käyttäjä suoraan sille verkkosivustosi sivulle, joka sisältää niitä palveluita tai tuotteita, joita mainoksesi koskee.

Otetaanpa esimerkki:

Yrityksesi myy erilaisia kenkiä ja mainoksessasi mainostat naisten korkokenkiä. Tässä tapauksessa ei ole mielekästä ohjata ihmistä sivulle, josta löytyvät kaikki kenkäsi vaan sivulle, josta naisten korkokengät löytyvät.

Yhteenveto

Tekstissä käytiin läpi yleisimpiä aloittelijoiden virheitä Ads -mainonnassa. Välttämällä nämä edellä mainitut virheet saat varmasti aikaiseksi tehokkaamman Ads – kampanjan, etkä hukkaa aikaa ja rahaa väärin toteutettuihin ja heikosti toimiviin mainoksiin.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää