• Markkinointi

3 faktaa tieteellisestä markkinoinnista

Tieteellisen markkinoinnin isänä voidaan pitää Claude C.Hopkinsia, kirjoittanut mm. ”Scientific Advertising” vuonna 1923. Hän ymmärsi jo 1900-luvun alussa sen mitä monet eivät ymmärrä vielä tänäkään päivänä. Markkinointi on sijoitus, jolla pyritään saamaan voittoa. Ennen Internet-aikaa se on ollut hankalaa (Claude käytti kuponkeja apunaan, selvittäessään minkälainen mainos toimii ja millainen ei) . Varsinkin monia erilaisia markkinointikanavia […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Tieteellisen markkinoinnin isänä voidaan pitää Claude C.Hopkinsia, kirjoittanut mm. ”Scientific Advertising” vuonna 1923. Hän ymmärsi jo 1900-luvun alussa sen mitä monet eivät ymmärrä vielä tänäkään päivänä. Markkinointi on sijoitus, jolla pyritään saamaan voittoa.

Ennen Internet-aikaa se on ollut hankalaa (Claude käytti kuponkeja apunaan, selvittäessään minkälainen mainos toimii ja millainen ei) . Varsinkin monia erilaisia markkinointikanavia käyttäessä on lähdes mahdotonta tarkasti mitata, mikä mainonta tuo tulosta ja mikä vaan kuluttaa rahojasi.

Mutta hei, nythän on Internet-aika, mitäs tekemistä sillä on asian kanssa??

Tieteellisessä markkinoinin perusajatus on se että kaikenlaisen mainonnan tulokset mitataan. Nykytekniikalla verkossa tapahtuvan mainonnan tulokset voidaan mitata lähes täydellisesti. (jokaisella seuranta menetelmällä on omat heikkoutensa, mutta tarpeeksi tarkkoihin lukuihin päästään onneksi helposti.)

Claude joutui aikoinaan odottamaan testiensä tuloksia niin pitkään että kupongit palautuivat, mikä saattoi viedä kuukausiakin. Verkossa testaamisen tulokset näkyvät parhaimmillaan parissa päivässä. Internet-markkinoinnissa ei siis tarvitse toimia mutu-periaatteella vaan kaiken voi testata ja mitata ja näin tehokkain mainos voittaa.

On jopa typerää olla tekemättä mainontaa näin, koska toimivat ja testatut konseptit toimivat myös verkon ulkopuolella. Oman näkemykseni mukaan, verkko onkin loistava markkinointitutkimus-työkalu mitä ei kannata jättää käyttämättä, koska tarkoitus on saada mainonnalle paras mahdollinen ROI (return on investment) ja silloin arvaileminen on kallista ja ennenkaikkea täysin turhaa!

Verkkomainonna ja kaiken muunkin mainonnan perusajatuksia on siis se että testataan erilaisia mainoksia (otsikot, kuvat ja tekstit), mitataan tulokset tarkasti ja toimitaan tulosten mukaan. Tämä periaate on suoraan Hopkinsin kirjasta ja koskaan ennen sen toteuttaminen ei ole ollut näin helppoa ja nopeaa.

Ai niin ja ne lupaamani faktat. (Jotka varmaankin jo poimit tekstistä matkalla)

  1. Markkinointi on aina sijoitus jolle odotetaan tuottoa.
  2. Mainonnan tulokset on mitattava.
  3. Vain jatkuvalla testaamisella saat mainonnastasi tehokkaampaa ja eniten vastinetta rahoillesi.

Lopeta siis arvailu ja aloita tieteellinen markkinointi ja aloita se verkossa.

 

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää