• Markkinointi

3 faktaa tieteellisestä markkinoinnista

Tieteellisen markkinoinnin isänä voidaan pitää Claude C.Hopkinsia, kirjoittanut mm. ”Scientific Advertising” vuonna 1923. Hän ymmärsi jo 1900-luvun alussa sen mitä monet eivät ymmärrä vielä tänäkään päivänä. Markkinointi on sijoitus, jolla pyritään saamaan voittoa. Ennen Internet-aikaa se on ollut hankalaa (Claude käytti kuponkeja apunaan, selvittäessään minkälainen mainos toimii ja millainen ei) . Varsinkin monia erilaisia markkinointikanavia […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Tieteellisen markkinoinnin isänä voidaan pitää Claude C.Hopkinsia, kirjoittanut mm. ”Scientific Advertising” vuonna 1923. Hän ymmärsi jo 1900-luvun alussa sen mitä monet eivät ymmärrä vielä tänäkään päivänä. Markkinointi on sijoitus, jolla pyritään saamaan voittoa.

Ennen Internet-aikaa se on ollut hankalaa (Claude käytti kuponkeja apunaan, selvittäessään minkälainen mainos toimii ja millainen ei) . Varsinkin monia erilaisia markkinointikanavia käyttäessä on lähdes mahdotonta tarkasti mitata, mikä mainonta tuo tulosta ja mikä vaan kuluttaa rahojasi.

Mutta hei, nythän on Internet-aika, mitäs tekemistä sillä on asian kanssa??

Tieteellisessä markkinoinin perusajatus on se että kaikenlaisen mainonnan tulokset mitataan. Nykytekniikalla verkossa tapahtuvan mainonnan tulokset voidaan mitata lähes täydellisesti. (jokaisella seuranta menetelmällä on omat heikkoutensa, mutta tarpeeksi tarkkoihin lukuihin päästään onneksi helposti.)

Claude joutui aikoinaan odottamaan testiensä tuloksia niin pitkään että kupongit palautuivat, mikä saattoi viedä kuukausiakin. Verkossa testaamisen tulokset näkyvät parhaimmillaan parissa päivässä. Internet-markkinoinnissa ei siis tarvitse toimia mutu-periaatteella vaan kaiken voi testata ja mitata ja näin tehokkain mainos voittaa.

On jopa typerää olla tekemättä mainontaa näin, koska toimivat ja testatut konseptit toimivat myös verkon ulkopuolella. Oman näkemykseni mukaan, verkko onkin loistava markkinointitutkimus-työkalu mitä ei kannata jättää käyttämättä, koska tarkoitus on saada mainonnalle paras mahdollinen ROI (return on investment) ja silloin arvaileminen on kallista ja ennenkaikkea täysin turhaa!

Verkkomainonna ja kaiken muunkin mainonnan perusajatuksia on siis se että testataan erilaisia mainoksia (otsikot, kuvat ja tekstit), mitataan tulokset tarkasti ja toimitaan tulosten mukaan. Tämä periaate on suoraan Hopkinsin kirjasta ja koskaan ennen sen toteuttaminen ei ole ollut näin helppoa ja nopeaa.

Ai niin ja ne lupaamani faktat. (Jotka varmaankin jo poimit tekstistä matkalla)

  1. Markkinointi on aina sijoitus jolle odotetaan tuottoa.
  2. Mainonnan tulokset on mitattava.
  3. Vain jatkuvalla testaamisella saat mainonnastasi tehokkaampaa ja eniten vastinetta rahoillesi.

Lopeta siis arvailu ja aloita tieteellinen markkinointi ja aloita se verkossa.

 

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää