• Digitaalinen markkinointi

3 tapaa hyödyntää pokemon go markkinoinnissa

Pokemon Go tuli ja jalkautti ihmiset kaduille kulkemaan puhelimet kädessä jahdatakseen pokemoneja. Ilmiöstähän tässä on kyse ja ensimmäisen kerran näemme, miten laajennettu todellisuus voi rikastaa kokemuksia ja ympäristöä, jossa toimimme. Siellä, missä liikkuvat ihmiset, liikkuu tietenkin myös ostovoima. En lähde purkamaan Pokemon Go -peliä tässä kirjoituksessa perinpohjaisesti vaan tarkastelen Pokemonia pelkästään markkinoinnin ja myynnin edistämisen kannalta. Jos et ole […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Pokemon Go tuli ja jalkautti ihmiset kaduille kulkemaan puhelimet kädessä jahdatakseen pokemoneja. Ilmiöstähän tässä on kyse ja ensimmäisen kerran näemme, miten laajennettu todellisuus voi rikastaa kokemuksia ja ympäristöä, jossa toimimme. Siellä, missä liikkuvat ihmiset, liikkuu tietenkin myös ostovoima.

En lähde purkamaan Pokemon Go -peliä tässä kirjoituksessa perinpohjaisesti vaan tarkastelen Pokemonia pelkästään markkinoinnin ja myynnin edistämisen kannalta.

Jos et ole vielä lukenut juurikaan Pokemon Go:sta, suosittelen perehtymään seuraaviin teksteihin:

Pokemon Go:n sanasto (MTV) 

Miksi Pokemon Go koukuttaa (YLE)

Pokemon Go atomeiksi (Aamulehti)

Tästä eteenpäin kuitenkin mietimme, miten Pokemon Go -buumi voisi hyödyntää yritystäsi markkinoinnissa.

1.      LURE PÄIVÄSSÄ PITÄÄ POKEMONIT LIIKKEESI LÄHELLÄ

Pokemon Go:ssa pokemoneja metsästetään ja jahdataan. Pokemoneja voidaan myös houkutella pelissä olevien vieheiden eli lurejen avulla. Lure on houkutin, joka voidaan asentaa Pokestopille. Tällöin paikka houkuttelee seuraavan 30 minuutin ajan enemmän pokemoneja luokseen. Kaupunkien keskustoissa Pokestoppeja on melko tiheässä ja keskustojen liikkeet voivatkin hyödyntään näitä markkinoinnissa vetämään pelaajia liikkeiden lähelle.

TOIMIPISTEESI LURE AIKA

Jos liikkeesi tilanne on niin onnellinen, että siihen on perustettu Pokestop, kuten allaolevassa kuvassa on käynyt ravintola Huviretkelle Jyväskylässä, on hyvinkin järkevää järjestää päivän Lure-hetki. Tässä tapauksessa Huviretki voisi pitää päivittäin Lureajan ja mainostaa sitä kohdennetusti Facebookissa ja Instagramissa Pokemonista tykkääville henkilöille. Tällöin se houkuttaisi pelaajia, jotka kuluttaisivat ravintolan palveluita ja positiivista mielikuvaa tulisi varmasti.

Toinen tapa hyödyntää Lurejen voimaa on perustaa yrityksesi nimiin Pokemontili ja ostaa sillä Luret Pokestopille. Kaikki pelaajat hyötyvät pokestopilla siitä, kun yksi on käynnistänyt houkuttelun Luren avulla ja näkevät pelaajan nimimerkin pelissään. Tämä olisi tietenkin yrityksesi nimi. Suosittuihin Pokestop-paikkoihin kertyy isoimmissa kaupungeissa satoja ihmisiä iltaisin pelaamaan yhdessä. Olenkin odotellut, milloin ensimmäinen yritys vie standinsa suositulle paikalla ja tarjoaa illan Luret pelaajajoukolle. 

Yksittäisen Luren hinta on pelissä 0,99€ ja se kestää 30 minuuttia. Enemmän kerralla ostamalla saa tietenkin huomattavasti edullisemmin. Kustannukset eivät siis ole yritykselle mikään ongelma.

 

Ravintola Huviretki on saanut loistavan mahdollisuuden hyödyntään Pokemon Go:n pelaajavirtoja markkinoinnissaan.

2.      TIIMILLE ALENNUSTA

Pokemon Go -pelissä tietyn tason saavuttaneet pelaajat valitsevat tiimin, jota edustavat pokemon-saleilla käydyissä kamppailuissa. Maailmalla on jo esimerkkejä, joissa ravintolat, vaateliikkeet, kahvilat ja jopa autovuokraamot antavat alennusta tietyn tiimin edustajille. Ensimmäisissä alustavissa tutkimuksissa on havaittu, että pelaajien uskollisuudessa tiimilleen on samankaltaisuuksia urheilujoukkueiden faniryhmiin.

Vaihtoehtoisesti voit kokeilla tarjousta Pokemon Go:n pelaajille. Vaikka tarjous olisikin sama kaikille, herättää se varmasti tällaisen buumin keskellä huomiota pelaajien keskuudessa.

 

Citysen lounge antaa 10% alennuksen Team Mysticin edustajille. Lähde: entrepreneur.com/

3.      POKEMON KISAT

Voisitko tehdä kisan liikkeeseesi tai Facebook-sivuillesi? Kuka löytää eniten Pokemoneja liikkeesi läheisyydestä tai kuka kasvattaa tilinsä pisteitä eniten ja postaa tulokset liikkeesi Facebook-seinällä. Pokemonissa kisataan niin hurjasti, että minikisat yrityksesi kautta keräisivät varmasti osallistujia niin nuorista kuin heidän vanhemmistaankin.

Nyt olisi mielenkiintoinen hetki tehdä yrityksesi kanssa Pokemon-kisa, jossa hyödettäisiin sosiaalista mediaa ja valtavaa buumia pelin ympärillä

MITÄ MUUTA VOIT OPPIA POKEMON GO:N AVULLA?

Pokemon Go:n pitäisi herättää sinua myös muutamaan muuhun asiaan ja tarkastelemaan markkinointia hieman erilaisessa näkökulmassa.

Hakukonenäkyvyys, brändimainonta ja sosiaalinen media ovat jo sitä jokapäiväistä markkinointia. Niihin suunnataan budjettia kiltisti ja jatkuvaa kehitystä sekä kampanjoiden viilausta ohjaa ROI. Ne ovat elinehto, jos haluat kasvattaa liiketoimintaasi.

Vastaavasti Snapchat, Pokemon Go ja kaikki ne muut räjähtävällä nopeudella tulevat sovellukset, pelit ja yhteisöt ovat niitä asioita, joita sinun tulee olla valmis ottamaan haltuun nopeasti ja hyödyntämään trendit.

POKEMON GO TOI LAAJENNETUN TODELLISUUDEN KADUILLE

Pokemon Go toi hieman yllättäen kaikkien nähtäville laajennetun todellisuuden. Laajennetun todellisuuden sovellukset ovat niitä, jotka seuraavana muuttavat maailmaamme suuresti. Se, että seuraat Pokemon Go:n kehitystä, auttaa sinua ymmärtämään myös, mitä kaikkea tulevaisuus mahdollisesti tuo tullessaan. Siitä harvemmin on haittaa.

Mukana pysymistä tietenkin helpottaa myös sähköpostilistalle liittyminen

PS. Koska unohdit kuitenkin tuon Pokemon kisan, niin palauta se mieleesi ja tule vaikka toimistollemme pyörähtämään. Meillä on Pokestoppikin sopivasti tuossa ihan vieressä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää