Jotta saat kunnolla tehoa Google AdWords -kampanjaasi, täytyy sinun pystyä luomaan vastustamaton tarjous. Vastustamattomalla tarjouksella saat kampanjasi konversiohinnan mahdollisimman alhaiseksi. Vastustamattomalla tarjouksella ns. ”killerdiilillä” säästät isoja summia mainonnassasi, tämä on se juttu miksi kukaan kiinnittää mitään huomiota mainontaasi, muuttaa hakijan klikkaajaksi ja klikkaajan asiakkaaksi. Luo sellainen tarjous että kampanjasi kohteen täytyy olla typerä ollakseen tarttumatta siihen!

Google Adwords PPC -kampanjan runko:

  1. Kampanjan asetukset.
  2. Suunnittelu takaa tuloksen.
  3. Hakusanatutkimus.
  4. Luo varteenotettava tarjous.
  5. Kirjoita huomiota herättävät mainokset.
  6. Rakenna hyvin konvertoituva laskeutumissivu.
  7. Asenna tulosseuranta.

Näin rakennat oman tarjouksesi:

  • Analysoi kilpailijoiden tarjoukset
  • Valitse oman tarjouksesi rakenne, esim:
    • Ilmainen näyte
    • Erikoisalennus
    • Takuu
    • Ilmainen lahja tilauksen mukana
    • Ilmaista tietoa
  • Millainen on vastustamaton tarjous:
    • Arvokas. (Hinta ja tuotettu arvo)
    • Uskottava + Tarina.
    • Poistaa riskin.
    • Kehottaa toimimaan (Call To Action) / Takaraja (Deadline)

 

Analysoi kilpailijoiden tarjoukset

Aina on hyvä tietää mitä kilpailijasi tekevät. Aloita siis googlettamalla tärkeimmät avainsanasi. Millaisia tarjouksia kilpailijasi tekevät? Hyvä tapa on kirjata nämä ylös. Voit käyttää apuna Google AdWords For Dummies* kirjoittaneiden Vitruvian työntekjöiden laatimaa Checkmate Matrixia, joka on hyvä pohja niin kilpailijoiden tarjousten kuin mainostenkin läpi käyntiin. Kirja on  lukemisen arvoinen, jos harkitset Google AdWords -mainonnan tekemistä itse.

Toimialastasi riippuen näet erilaisia tarjouksia. Voi olla myös mahdollista että mainoksissa ei ole tarjouksia ollenkaan. Tämä tarkoittaa helppoa erottautumista sinulle sekä edullisempaa tuloshintaa. Puhutaan me ennemmin kilpailijoista kuin vihollisista, mutta jo Sun Tsu ymmärsi, miten tärkeää on tuntea kilpailu.

Know your enemy and know yourself and you can fight a hundred battles without disaster

Valitse oman tarjouksesi rakenne

Kun olet käynyt kilpailijoidesi mainokset lävitse, voit alkaa pohtimaan, millainen tarjous sinun on mahdollista tehdä. Muista ottaa myös huomioon kilpailijoidesi tarjoukset. Jos hakusanalla tulee 11 mainosta, joissa kaikissa on sama tarjous, on erittäin epätodennäköistä että sinun kannattaa lähteä liikkeelle samalla tarjouksella. Tarjouksen kannattaa siis erottua joukosta.

Myös oma toimialasi vaikuttaa. Millaisen tarjouksen pystyt tekemään. Pystytkö antamaan rahat takaisin -takuun palvelullesi? Ilmaisen 30 päivän testijakson ohjelmistollesi? Ilmaisen e-kirjan Google AdWords -mainonnasta? Vastustamattomia tarjouksia ovat esimerkiksi: rahat takaisin, ilmainen, erikoisalennus. Valitse vaikka kaksi ja kirjoita niille molemmille oma mainos ja oma laskeutumissivu ja katso kumpi tarjous on tehokkaampi sinun markkinoillasi.

Millainen on vastustamaton tarjous?

  1. Arvokas
  2. Uskottava
  3. Poistaa riskin
  4. Kehottaa toimimaan

Arvokas:
Palvelusi tai tuotteesi täytyy olla arvokkaampi kuin pyytämäsi hinta. Tämä ei tarkoita, että hinnan täytyy olla halpa. Laskeutumissivusi täytyy välittää erittäin selkeästi ja nopeasti se arvo, minkä tuotteesi tai palvelusi ostajalleen antaa.

Uskottava:
Jotta tarjouksesi olisi uskottava, täytyy sinun perustella, miksi annat niin suuren alennuksen, esim.  varaston tyhjennys, avajaistarjous jne. Jos tarjouksesi sisältää uskomattoman määrän liikennettä ja kaupan lisääntymistä ostajan verkkokaupassa, pyydä referenssi jo tyytyväiseltä asiakkaaltasi ja laita se laskeutumissivullesi. Tämä on myös ns. social proof. On paljon uskottavampaa kuin joku ulkopuolinen kertoo tarinansa, kuin se että vain itse kehut tuotettasi tai palveluasi.

Poistaa riskin:
Esimerkiksi rahat takaisin-takuu ja ilmainen 30 päivän kokeilujakso poistavat riskin täysin. Ihminen pelkää paljon enemmän sitä että häntä höynäytetään, kuin uskoo siihen että saa jotain hyvää, siksi riskin poistaminen on tärkeää. Lisää tarjoukseesi takuu aina kun se vain on mahdollista.

Kehottaa toimimaan:
Tee mainoksessasi ja laskeutumissivullasi erittäin selväksi, mitä haluat sinne saapuvan henkilön tekevän. Tee tästä mahdollisimman yksinkertaista, sillä internetissä on niin helppoa siirtyä seuraavalle sivulle. Kävijä ei yleensä jaksaa pitkään pohtia, että mitähän tässä täytyisi seuraavaksi tehdä. Tee selkeä toimintakehote, joka mainoksessa voi olla esim. ”Lataa ilmainen esite”, ”Lue lisää”, ”Aloita ilmainen kokeilujakso” jne. Takaraja tarjoukselle on myös erittäin toimiva tapa saada ihmiset suorittamaan ostopäätös, ”voimassa vain 1.5 asti”, ”Tarjous loppuu tänään klo. 24.00”.

Muista myös:
Tarjouksen tulee selvitä mahdollisimman nopeasti, kun mahdollinen asiakkaasi lukee mainoksesi. Muista. että sama tarjous täytyy olla helposti löydettävissä myös laskeutumissivultasi eli siltä sivulta minne mainoksesi klikkaaja saapuu. Jos tarjoustasi ei löydy, kävijä lähtee pois ja näin olet tuhlannut klikin hinnan.

Tehokkaan AdWords-mainonnan ansiosta olemme saaneet tuotua Visma Softawarelle ennätysmäärän liidejä.

Katso tarkemmat tulokset täältä