• Google Ads
  • YouTube

4 vinkkiä YouTube-mainonnan tehostamiseen

Lue 4 tapaa, joiden avulla saat videosi tarkemmin haluamiesi ihmisten eteen, vältyt turhilta mainoskuluilta, sekä saat paremman tehon koko videokampanjallesi.

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Jos olet vielä epävarma, mitä hyötyä YouTube-mainonnasta on tai miksi sitä kannattaisi tehdä, tutustu blogiin 5 syytä tehdä Youtube-videomainontaa.

Kun loistava, kohdeyleisöä puhutteleva videosi on valmis, kannattaa se ladata YouTube-kanavallesi. Näin saat videollesi edullista näkyvyyttä, josta maksat vain jos videotasi oikeasti katsotaan. YouTube-videosta pystytään ohjaamaan ihmisiä myös suoraan yrityksesi verkkosivustolle – erittäin edullisesti.

YouTube-mainonta on tehokas keino saada videolle lisää näkyvyyttä oikean yleisön edessä.

Kuten Google Adwords -mainonnassa, myös YouTube-mainonnassa on hyvä tietää kampanjan kohdentamisen perusteet.

Käydään läpi 4 tapaa, joiden avulla saat videosi tarkemmin haluamiesi ihmisten eteen ja vältyt turhilta mainoskuluilta sekä saat paremman tehon koko videokampanjallesi.

Kaikki mainonta tehostuu, kun tiedät ketä tavoittelet: ennen kuin kohdentamisesta on hyötyä, on selvitettävä, keihin olet mainontasi kohdentamassa. Internet-markkinoinnissa kohdentaminen on ennennäkemättömän tarkkaa, siksi se onkin verkossa menestyvän mainonnan elinehto.

1. Maantieteellinen kohdentaminen

Maantieteellinen kohdentaminen on tuttua juttua, jos olet pyörittänyt Google Adwords -kampanjoita. Varsinkin paikalliselle yrittäjälle tämä on varma tapa säästää rahaa ja saada oma markkinointibudjetti riittämään pidempään.

Muista näyttää mainontaa vain siellä, missä pystyt asiakkaitasi palvelemaan. Jos yrityksellä on toimipiste muutamassa kaupungissa, pystyt keskittämään Googlen videomainonnan näihin kaupunkeihin ja niiden ympäristöihin.

Videomainosten näkyvyyden pystyt kohdentamaan maan, kaupungin ja postinumeron perusteella. Jos haluat mainoksesi näkyvän tietyn pisteen ympärillä, tietyn säteen sisällä, sekin onnistuu: määrittelet vain säteen pituuden ja Google hoitaa loput.

2. Tarkenna videosi kohdennusta

Voit lukea tarkemmista kohdistustavoista täällä. YouTubessakin kohdentaminen tarkentuu jatkuvasti ja käytännössä käytössä on samat kohdennustavat, joita olet tottunut käyttämään Googlen Display-verkossa.

Pystyt kohdistamaan videosi näkymään aiheiden, kuten erilaisten kiinnostusten kohteiden ja harrastusten, mukaan. Suhdeyleisökohdentaminen pitää sisällään esimerkiksi autoharrastajat, elokuvaharrastajat ja lemmikkieläinten harrastajat. Kaikki edellä mainitut suhderyhmät pystytään pilkkomaan vielä pienempiin kokonaisuuksiin, kuten kissa- ja koiraihmisiin sekä esim. eri automerkkeihin.

YouTube-mainonnan voi tietenkin kohdistaa myös demografisesti iän ja sukupuolen mukaan.

3. Sijoitteluiden poissulkeminen

Vaikka kuvittelet mainostavasi vain www.youtube.com -osoitteessa, näkyy YouTube-videokampanja perusasetuksilla myös koko Googlen Display-verkossa. Videomainoksia näyttävien sivustojen määrä kasvaa jatkuvasti ja onkin tärkeää ymmärtää, millä kaikilla sivustoilla videosi mahdollisesti näkyvät.

Pystyt sulkemaan pois koko Display-verkon tai vain haluamasi sivustot. Suosittelen kuitenkin tekemään erilliset kampanjat YouTubeen ja Display-verkkoon, sillä ne käyttäytyvät hyvin eri tavoilla. Erottamalla ne toisistaan pystyt helpommin optimoimaan kampanjaasi tehokkaammaksi ja päättelemään, missä sijainneissa videosi tuo parhaimman tehon ja ROI:n.

On mahdollista myös määritellä sivustoja, joilla ehdottomasti haluat videomainoksiesi näkyvän. Mitä paremmin tunnet oman kohdeyleisösi ja tiedät millaisten aihepiirien sivustoilla he liikkuvat, sitä paremmin pystyt viemään viestisi ja videosi heidän eteensä.

4. Uudelleenmarkkinointi (Remarketing)

Uudelleenmarkkinoinnissa tai remarketingissa rakennetaan erilaisia yleisöjä jo yrityksen verkkosivustolla käyneistä ihmisistä tai yrityksen YouTube-kanavalla käyneistä ihmisistä ja kohdennetaan mainonta heihin.

Oikein tehtynä uudelleenmarkkinointi on tehokas tapa saada jo sivustoosi tai YouTube-kanavaasi tutustuneet ihmiset muistamaan sinut ja palaamaan ostoksille. Pystyt tarjoamaan mainosvideoitasi sen mukaan, miten uudelleenmarkkinointilistallasi olevat henkilöt ovat niitä jo nähneet tai sitten tarjota videoita sen mukaan, millä sivustosi sivuilla ihmiset ovat käyneet. Näin vahvistat entisestään viestiäsi videoiden avulla.

Lue lisää remarketingista.

Yhteenveto

Hyvän videomainoksen teho on korkea, koska se välittää tunnetta paremmin kuin mikään muu median muoto. Kun hyvin tehty videomainos viedään tehokkaasti kohdeyleisön eteen, voidaan tehdä erittäin tuloksellista mainontaa.

Jos sinulla on jo video, miksi et testaisi miten paljon sen tehokkuus nousee YouTube-videomainonnan avulla? Jos kiinnostuit, ota yhteyttä ja keskustellaan aiheesta lisää.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää