• Digitaalinen markkinointi

5 asiaa, jotka jokaisen yrittäjän tulisi tietää digitaalisesta markkinoinnista

Nämä asiat sinun on hyvä tietää, oletpa sitten ostanut digimarkkinoinnin toimistolta tai teet sitä itse.

SDM logo

Digimarkkinointi

Mikäli olet yrittäjä ja liiketoimintasi on verkossa, niin tässä on sinulle 5 asiaa, jotka sinun tulisi tietää digitaalisesta markkinoinnista. Sillä ei ole merkitystä, teetkö kaiken itse vai oletko kenties ulkoistanut digitaalisen markkinointisi, sillä näitä asioita ei missään nimessä pidä unohtaa. Varsinkin, jos maksat jollekin toiselle markkinoinnin tekemisestä, on äärimmäisen tärkeää, että tiedät mistä maksat. Tämä on ainut tapa varmistaa se, että et maksa tyhjästä vaan konversioista ja tuloksista.

1. Uudet ja hienot verkkosivut eivät välttämättä paranna tulostasi

Verkkosivut ovat yksi digitaalisen markkinoinnin kulmakivistä ja verkkosivujen tärkein tehtävä on tehdä tulosta. Joillekin yrityksille se on verkkokauppaostot, joillekin yhteydenottopyynnöt ja joillekin taas ohjaaminen kivijalkamyymälään. Joka tapauksessa jokaisella verkkosivulla on tarkoitus – tai ainakin pitäisi olla! Hyvä verkkosivusto tekee hyvää, sille määriteltyä tulosta. Modernit ja siistit hipsterikikkailut eivät koskaan ole tärkeämpää kuin tuloksen tekeminen.

Verkkosivuston konverio.

Mikäli nykyisillä verkkosivuillasi on helppo navigoida, ne kertovat selkeästi liiketoiminnastasi ja ennen kaikkea konvertoituvat hyvin, on sivustosi hyvällä mallilla. Älä siis tuhlaa rahojasi, jos joku yrittää myydä sinulle pelkästään uutta designia.

2. Enemmän ei aina ole parempi

Kun digitoimistosi kertoo sinulle, että olette onnistuneet mainonnassa, koska olette saaneet paljon uutta liikennettä verkkosivuillenne, kannattaa olla tarkkana. Mainonta on onnistunutta, jos verkkosivujen konversioprosentti on pysynyt hyvänä ja isompi liikennemäärä verkkosivuilla tarkoittaa isompaa tulosta. Mutta pelkkä liikenne ilman konversiota ei vielä tarkoita onnistunutta mainontaa.

Kun teet mainontaa, joko itse tai ulkoistetusti, pidä huoli siitä, että mainonnan kautta sivuillesi saapuu laadukasta liikennettä. Mikäli mainonnan liikenne ei muutu  konversioiksi, tulee sitä muuttaa. Mikäli digimarkkinointitoimisto ei saa pyynnöistäsi huolimatta liikennettä konvertoitumaan, vaihda markkinointitoimistoa.

3. Pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan

Markkinointi mielletään usein hyvinkin luovana alana. Luovuudesta on toki suurta hyötyä, varsinkin, kun ollaan luomassa brändiä tai ihan uutta designia tai brändätään yritystä.

Usein mainonnassa sorrutaankin siihen, että halutaan luoda jotain ällistyttävää, siistiä ja ennennäkemätöntä. Olet varmasti itsekin ajautunut joskus verkkosivuille, jotka ovat hienot ja eroavat normaaleista sivuista ja pian huomaat, että et löydä yhtään haluamaasi asiaa sivustolta ja menet etsimään tietoa muualle. Tai vastaavasti näet tunteita herättävän ja hienon mainoksen, mutta siitä puuttuu syy ostaa. Mainos saa huomiosi, mutta unohtaa pyytää klikkaamaan mainoksesta.

Mainoksen tehtävä on ajaa ostavaa liikennettä verkkosivustolle, joten älä koskaan unohda mainoksesta kehotusta siirtyä kaupankäyntiin, eli call-to-actionia.

Call-to-action

Eli jos jokin jo toimii mainonnassasi ja olet tehnyt toimivaa mainontaa, niin jatka sillä. Keskity jo toimiviin keinoihin ja panosta niihin.

4. Älä unohda hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimointi voi tuntua hankalalta, jos asiaan ei ole yhtään perehtynyt. Se on kuitenkin tapa saada lähes ilmaista ja oikeanlaista liikennettä verkkosivustollesi, joten sitä ei pidä missään nimessä unohtaa.

Jos aihe alkoi juuri vähän ahdistaa sinua, voin kertoa sinulle kaksi hyvää vinkkiä sivustosi hakukoneoptimointiin:

  1. Sen voi ulkoistaa digimarkkinointitoimistolle.
  2. Google on täynnä vinkkejä siitä, miten voit itse parantaa hakukonelöydettävyyttäsi.

Mikäli hakukoneoptimointi on sinulle vieras aihe, eikä sinulla ole varaa ulkoistaa sitä, suosittelen sinua lähtemään liikkeelle verkkosivujesi sisällöstä. Tämän artikkelin avulla pääset hyvään vauhtiin. Tämän jälkeen voit syventyä sitten hieman teknisempiin asioihin, kun sisältö on kunnossa.

Mikäli olet nähnyt sen verran vaivaa, että olet laittanut verkkosivut pystyyn, pystyt myös tuottamaan sinne hakukoneystävällistä sisältöä. Hyvä ja laadukas sisältö mahdollistaa sen, että sivustosi pystyy ylipäätään löytymään Googlesta tietyillä hakusanoilla.

5. Määrittele tavoitteesi

Kaikista tärkein asia digitaalisessa markkinoinnissa, niin kuin kaikessa liiketoiminnassa, on tavoitteiden asettaminen. Mitä tahansa oletkaan verkossa tekemässä, määrittele sille tavoitteet ja työskentele niiden mukaisesti. Jos verkkosivujen tavoitteena on saada yhteydenottopyyntöjä, olisi ehkä jopa maailman typerintä olla laittamatta sivustolle yhteydenottopyyntölomaketta.

Mikäli mainonnan tavoitteena on saada lisää yhteydenottopyyntöjä, mittaa sitä äläkä pelkästään sivuston kävijämäärää.

Mikäli et vielä tiedä tavoitteitasi, määrittele ne. Mikäli tiedät ne ja olet ostanut mainontaa digimarkkinointitoimistolta, vaadi heitä raportoimaan siitä, miten mainonnan tulokset menevät yhteen tavoitteidesi kanssa.

Mikäli sinulla on selkeät tavoitteet asetettuna ja haluat lähteä tekemään mitattavaa mainontaa, joka tuottaa tulosta, ota meihin yhteyttä.

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää