• Hakukoneoptimointi

Vältä hakutuloksissa romahtaminen – 5 syytä jatkaa hakukoneoptimointia pidemmälle ajalle

Hakukoneoptimointi ei ole jotain, mikä vain "asennetaan" sivustolle, vaan se on jatkuvaa kehitystä vaativa markkinoinnin prosessi

SDM logo

Digimarkkinointi

Hakukoneoptimointi on monelle tuttu termi, mutta harva tietää, mitä hakukoneoptimoija tekee. Usein virheellisesti uskotaan, että hakukoneoptimoinnin voi tehdä kertarykäisyllä ja sen jälkeen siihen ei tarvitse enää palata. Tämä on kuitenkin hyvin kaukana todellisuudesta.

Tässä blogikirjoituksessa listaan tärkeimmät (ja liiketoimintanne kannalta hyvinkin kriittiset) syyt jatkaa hakukoneoptimointia pidemmälle ajalle.

1. Hakukoneen algoritmit kehittyvät ja muuttuvat jatkuvasti

Panda, Penguin, Hummingbird, Fred… Kaikki nämä ovat nimiä hakukone-algoritmin isoimmille päivityksille. Hakukoneet luottavat siihen, että heidän botit, jotka ryömivät sivustoja läpi, pystyvät automaattisesti päättelemään ja tarjoamaan hakijalle parhaan hakutuloksen. Todellisuus on se, että monet ihmiset yrittävät käyttää hakukoneen systeemiä hyväkseen ja tässä on suurin syy miksi Google ei suoranaisesti paljasta miten heidän algoritmit toimivat.

Vain viisi vuotta sitten ”hakukoneoptimoijat” käyttivät hyväkseen hakusanojen spämmäystä sivuilla, jotta botit luulisivat sivujen olevan relevantteja hakijoille. Nykyään sama temppu ei onnistu ja siitä saa rangaistuksen.

Kaikki eivät kuitenkaan tee tätä tahallaan ja sivusto voi olla rakenteeltaan sellainen, joka saa sivuston näyttämään spämmi-sivustolta hakukoneen botin silmin. Seurauksena verkkokauppa ei enää löydy orgaanisesti ja tämä todennäköisesti aiheuttaa suuren menetyksen verkkokaupalle. Tutustu täältä verkkokaupan hakukoneoptimointiin.

Hakukoneoptimoijan tärkein työ on pysyä mukana muutoksissa. Joku asia, joka toimi ennen ei välttämättä enää toimi huomenna. Jatkuvalla hakukoneoptimoinnilla sinun ei tarvitse huolehtia tästä, vaan hyvä hakukoneoptimoija tekee sen puolestasi.

2. Hakusijoitusten parantaminen ja ylläpito vaativat jatkuvaa hakukoneoptimointia – muuten romahdat hakutuloksissa alas

Sivustosi sijoitus alkaa nousemaan hakusivuilla ja on jatkanut nousua hakukoneoptimointi-projektin ajan. Uskot, että nousu jatkuu, vaikka pidät taukoa hakukoneoptimoinnista. Nousu voi jatkua vielä jonkin aikaa, mutta jossain vaiheessa sijoitukset lähtevät laskuun, jos sivustolle ei tehdä mitään. Hyvä hakukoneoptimoija näkee kokonaiskuvion ja huolehtii siitä, että sijoitukset eivät romahda, vaan jatkavat nousuaan.

3. Hakijoiden hakutrendit muuttuvat

Hakukoneoptimoijalle on erittäin tärkeä seurata hakijoiden trendejä. Se, millä tavalla hakijat hakevat, vaihtelee paljon yleisten trendien sekä jatkuvasti kehittyvän teknologian myötä. Esimerkiksi äänihaku on vahvassa kasvussa, minkä takia hakukoneoptimoijan pitää ottaa tämä huomioon sisällöissä.

Voi olla, että hakusanat, jotka ovat ennen toimineet, eivät yht’äkkiä enää tuokaan yhtä paljon liikennettä sivustollesi. Tässä tapauksessa hakusanatutkimus voi paljastaa uusia hakusanoja, joita hakijat nykyään käyttävät.

4. Maineenhallinta verkossa vaatii jatkuvaa hakukoneoptimointia

Lähtökohtaisesti yrityksen mainetta on erittäin hankala hallita, jos yritys ei toimi asianmukaisesti. Vaikka toimisitte ”täydellisesti” , niin siitä huolimatta verkosta löytyy asiattomia palautteita ja kirjoituksia, joilla halutaan mustamaalata yrityksenne mainetta. Maineenhallinta on tärkeää, koska verkosta löytyvät palautteet vaikuttavat ihmisten mielipiteeseen ja ostopäätökseen.

Mieti, jos yritystänne tai palveluanne haettaessa ensimmäisten hakutulosten joukossa ennen teidän sivustoanne olisi keskustelupalstan keskustelu otsikolla ”Älkää ostako *yrityksenne nimi* mitään, koska he huijasivat minua”. Tällainen tilanne voi olla täysin mahdollinen, vaikkei itse viesti olisi edes totta.

Maineenhallinta verkossa voi olla vaikein hakukoneoptimoinnin osa-alue ja se vaatii yleensä eniten resursseja.

5. Kilpailijanne käyttävät jatkuvaa hakukoneoptimointia

Monet yritykset jatkavat hakukoneoptimointia tehden siitä jatkuvasti kehittyvän prosessin, koska he tietävät, kuinka olennaista hakunäkyvyys on yritykselle ja kuinka tärkeä on pyrkiä parantamaan tai säilyttämään asemansa hakutuloksissa. Mitä kauemmin hakukoneoptimointia on jatkettu ja tehty sivustolle hyvin, sitä vaikeampi kilpailevan sivuston on ohittaa sivustonne hakunäkyvyydessä.

Haluatko siis aloittaa Googlen orgaanisten hakutulosten valloittamisen, nousta ohi kilpailijoidenne ja saada sitä kautta enemmän näkyvyyttä, liikennettä ja kauppaa.

 

Haluan lisää maksuttoman liikenteen tuomaa kauppaa!

 

Yhteenveto

Tässä ovat tärkeimmät syyt jatkuvalle hakukoneoptimoinnille. Jos verkkosivunne on tärkeä osa liiketoimintaanne tai haluat, että se tulee olemaan, niin suosittelen panostamaan hakukoneoptimointiin. Jos et vielä tiedä, että miten voit hyödyntää hakukoneoptimointia omassa liiketoiminnassa, ota meihin yhteyttä. Kerromme sinulle yksinkertaisesti ja rehellisesti, miten voimme auttaa sinua.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää