• Verkkosivut

Hidas verkkosivusto? Nämä ovat 5 yleisintä syytä verkkosivuston hitauteen

Verkkosivuston nopeus vaikuttaa sekä sivuston käytettävyyteen että sen näkyvyyteen hakukoneissa.

SDM logo

Digimarkkinointi

Menetät paljon arvokasta liikennettä, jos verkkosivusi latautuu hitaasti. Ihmiset eivät jaksa odottaa hitaan verkkosivuston latautumista. Jos verkkosivun latautumisessa kestää monta sekuntia eikä ruudulla vieläkään näy mitään, käyttäjä todennäköisesti alkaa jo miettiimään, että onko nettiyhteydessä jotain vikaa tai että verkkosivusto on jotenkin rikki. Tässä vaiheessa ihmiset painavat selaimen ”takaisin” nappia ja etsivät Googlesta toisen hakutuloksen, joka vastaa paremmmin sitä, mitä hän on etsimässä. Verkkosivuston latausnopeus vaikuttaa niin sivustovierailijoiden käyttäjäkokemukseen kuin sivuston hakukonenäkyvyyteen. Tässä blogissa käymme läpi lyhyesti yleisimpiä verkkosivuston nopeuteen vaikuttavia tekijöitä.

Voit testata sivustosi nopeuden tällä Googlen maksuttomalla työkalulla.

1) Hidas palvelin

Yleensä halvin vaihtoehto on huono valinta palvelinta valittaessa. Laadukkaammasta hostingympäristöstä joutuu maksamaan moninkertaisen hinnan halvimpaan vaihtoehtoon verrattuna. Ongelma on siinä, että palveluiden eroavaisuuksia ei kokemattomampi käyttäjä huomaa. Nopea ja toimintavarma palvelin maksaa kuitenkin itsensä takaisin luotettavuutensa ansiosta. Tällöin verkkosivustosi myy tuotteita ja palveluitasi silloin, kun et ole itse paikalla. Jos verkkosivustosi hidastelee tai on alhaalla, menetät paljon arvokasta liikennettä ja konversioita. Jos verkkosivustosi sisällönhallintaohjelmisto on WordPress, kannattaa valita jokin sellainen hostingpalvelu, joka tarjoaa WordPressille optimoitua palvelinympäristöä.

2) Liian suuria kuvia

Verkkosivuilla olevat kuvat kannattaa aina pakata mahdollisimman pieniksi, mutta kuitenkin siten, että kuva säilyy terävänä ja laadukkaan näköisenä. Kuvia voi pakata monella eri tavalla, kuten suoraan Phoshopissa, käyttämällä jotain selainpohjaista työkalua kuten compressor.io tai vaikkapa käyttämällä jotain wordpressin kuvien pakkaus lisäosaa. Kuvatiedostot saattavat sisältää myös paljon metatietoja, jotka eivät näy käyttäjälle. Nämä metetiedot voivat kuvan tiedostokokoa ja latausaikaa. Kuvia ei kannata myöskään ladata sivustolle liian suuriresoluutioisena. Kuvaa ei kannata laittaa sivustolle koossa 1000×1000 pikseliä jos se näkyy käyttäjälle 500×5500 pikselin kokoisena.

3) Sivuston Gzip pakkaus

Gzip on pakkaamisen muoto, joka pakkaa verkkosivuston tiedostot palvelimen puolella ennen kuin ne lähetetään käyttäjän selaimelle. Jos sivustosi ei ole pakattu, kannattaa ottaa yhteys sivustosi hosting-palveluun ja pyytää heitä laittamaan gzip-pakkaus päälle. Voit tarkistaa oman sivustosi tilanteen tältä sivustolta.

4) Vähennä ladattavien tiedostojen määrää

Jokainen http pyyntö hidastaa sivstoasi ja jos esimeerkiksi tyylitiedosto on ripolteltu useisiin eri tiedoistoihin. Monesti nämä tiedostot ovat myös eri palvelimella kuin itse verkkosivusto jolloin niiden lataaminen on entistäkin hitaampaa. Pyri yhdistämään tyylitiedosto jos mahdollista. WordPressissä tiedostoja pystyy yhdistämään joidenkin lisäosien avulla.

5) Liikaa lisäosia

Yksi yleisimmistä syistä WordPress-sivuston hitauteen on lisäosien (plugin) suuri määrä. Jokainen sivustolle asennettu lisäosa hidastaa sivustoa jonkin verran, jotkut huomattavasti enemmän kuin toiset. Lisäosia on hauska ja helppo liittää WP-sivustoon, minkä takia tulee helposti asennettua turhia ”tämä vaikuttaa kivalta” -lisäosia.

Ennen kuin aloitat poistamaan lisäosia, kannattaa selvittää, mitkä niistä oikeasti hidastavat sivustoasi. Kannattaa myös miettiä, ovatko kaikki asentamasi lisäosat oikeasti tarpeellisia vai voiko niitä ottaa pois päältä ja pystytkö saavuttamaan samat asiat jollain toisella tavalla. Me voimme auttaa tämän selvittämisessä.

Yhteenveto

Verkkosivuston nopeuteen vaikuttavat kaikilla verkkosivustoilla samat asiat. Vaikka sivustosi olisi muuten hyvä, saattaa nopeus romuttaa täysin sivuston toimivuuden.

Verkkosivuston latausnopeuteen vaikuttavia tekijöitä:

  • Hidas palvelin
  • Liian suuret kuvat
  • Sivuston pakkaus
  • Selaimeen ladattavien tiedostojen määrä
  • Liikaa aktiivisia lisäosia (WordPress)

Liity tällä sivullamme sähköpostilistallemme, niin saat digitaalisen markkinoinnin hiljaisen tiedon sähköpostiisi 2 kertaa kuussa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää