Facebook-sivuille saa jo nyt tehtyä monenlaisia kauppoja, jotka toimivat liitännäisinä yritysten Facebook-sivuilla. Esimerkiksi Shopify tarjoaa helpon liittänäisen, jonka avulla oman verkkokaupan saa liitettyä Facebook-sivulle. Facebookissa tapahtuva ostosten tekeminen onkin hyvin paljon sitä, mihin Facebook haluaa toimintaansa ohjata ja auttaa näin yrityksiä kasvattamaan liiketoimintaansa.

 

Shopify:n esimerkki Facebook-kaupasta.

Miksi sitten yritysten tulisi olla kiinnostuneita Facebook-kaupan tulemisesta ja sen mahdollisuuksista?

1.    Sivusi tykkääjät ovat nopeasti kauppasi asiakkaita

Yritykset tekevät julkaisuja Facebook-sivuille sitouttaakseen asiakkaita itseensä. Nyrkkisääntönä on pidetty, että joka viides viesti voi olla suora ostokehotus, toisin sanoen ohjaaminen verkkokauppaan.

Kun sinulla on verkkokauppa suoraan Facebook-sivullasi, on jokainen julkaisusi sen jälkeen suorempi ohjaus ostaa tuotteitasi. Lisäksi, jos Facebook-sivusi sisältö on mielenkiintoista, ihmiset vierailevat siellä useammin, jolloin he käytännössä viettävät aikaa verkkokaupassasi.

2.    Yhden klikkauksen ostos

Kun kaupat tulevat tosissaan Facebookin tarjontaan, on seuraava askel mainonta, josta voi ostaa yhdellä klikkauksella. Amazon on tahkonnut rahaa nopealla ja helpolla ostamisella jo vuosikausia. Kun Facebookin 1,55 miljardille käyttäjälle maailmassa ja yli 2 miljoonalle käyttäjälle Suomessa tuodaan samat mahdollisuudet, on potentiaali valtava. Tähän on tietenkin vielä matkaa, mutta suunta on selkeä.

3.    Ihmiset ovat jo Facebookissa. Miksi he eivät asioisi siellä?

60% Facebookin käyttäjistä vierailee sivustolla päivittäin. Vietämme aikaamme Facebookissa ja muissa sosiaalisen median alustoissa jatkuvasti enemmän, mikä on ollut esimerkiksi TV:n ajankäytöstä pois. Kun sosiaalinen media on jo ottanut ajankäytöstämme osan ja mainontakin siirtyy kovaa vauhtia sinne, tulee sama tapahtumaan myös ostamisessa ja asioinnissa.

4.    Täydellinen mobiiliin

Facebookia käytetään ennen kaikkea puhelimella ja ainoastaan mobiilissa FB:tä käyttävien osuus kasvaa jatkuvasti. Ostamisen yksinkertaisuus tuo täydellisen tavan myydä tuotteita mobiilissa. Ei enää vaikeaa tunnistautumista ja huonosti toimivaa käyttöliittymää yritysten omissa palveluissa, vaan helppoa asiointia.

5.    Asiakaspalvelu heti vieressä

Kun ihmiset asioidessaan kohtaavat ongelman, on yhteydenotto yritykseen yksinkertaista. Laitat viestin yrityksen Facebook-sivulla, eikä sinun tarvitse jäädä odottamaan vastausta koneelle. Viesti napsahtaa kätevästi puhelimesi Facebook Messengeriin ja asiointi on yksinkertaista. Tarkkaavaisimmat ovatkin jo huomanneet miten määrätietoisesti Facebook siirtää yritysten asiakasviestintää itselleen. Tämä onkin erittäin järkevä veto ja uskon, että tavoitteena on jopa sähköpostiviestinnän romuttaminen yritysten ja yksityisten kuluttajien välillä.

Matka on pitkä, mutta suunta selkeä

Facebook-kaupan ei tarvitse olla tämän blogin julkaisupäivänä valmis. Ostaminen sosiaalisesta mediasta on vielä nuori, mutta suunta on selkeä. Kaikki muutokset, joita Facebook kuitenkin tekee, ohjaavat tähän suuntaan. Mielenkiinnolla seuraamme tilannetta ja pidämme blogimme tilaajat ajan tasalla.

 

Niko

Tavoitteenani on auttaa suomalaisia yrityksiä läpi nopeimman markkinoinnin muutoksen, mitä historiamme tuntee. Intohimonani on luonnollisen ostoprosessin siirtäminen digitaaliseen ympäristöön niin, että se tukee sekä kuluttajan että yrityksen tavoitteita.
Niko