• Google Ads

5 termiä, joita ilman et voi ostaa Ads-mainontaa

”Tää PPC on tosi hyvä juttu! Saadaan todella paljon impressioita ja paljon kävijöitä sivustollesi, kun sijoitat tähän 500€ ja me tehdään sulle kampanja.” Näin sitä myydään! Yrittäjälle Ads- mainonnan ostaminen voi olla melkoisen mystistä puuhaa, jos termit eivät ole tuttuja. Voi olla vaikea erottaa markkinoijista ne tekijät, jotka oikeasti osaavat hommansa ja tuovat asiakkailleen tuloksia. […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

”Tää PPC on tosi hyvä juttu! Saadaan todella paljon impressioita ja paljon kävijöitä sivustollesi, kun sijoitat tähän 500€ ja me tehdään sulle kampanja.” Näin sitä myydään! Yrittäjälle Ads- mainonnan ostaminen voi olla melkoisen mystistä puuhaa, jos termit eivät ole tuttuja. Voi olla vaikea erottaa markkinoijista ne tekijät, jotka oikeasti osaavat hommansa ja tuovat asiakkailleen tuloksia.

 Tässä pieni lista tärkeimmistä termeistä, mitkä on tunnettava Ads-mainontaa ostettaessa ja sitä tehtäessä.
  1. ROI (Return On Investment) – Tärkein termi Ads-mainonnassa (oikeastaan tärkeä kaikessa markkinoinnissa) eli paljonko euroja tulee takaisin verrattuna mainontaan sijoitettuihin euroihin? Tämä luku voidaan esittää monella tavalla, esimerkiksi yleisellä kaavalla 100 x (voitto/investointi). Esimerkiksi 100€ kampanjassa, mikä on tuottanut 500€ voittoa, ROI on 100 x (500€/100€) =  500%. Asia voidaan ilmaista myös siten, että jokaista sijoitettua yhtä euroa kohden on saatu viisi euroa takaisin. Käytännössä ROIn ollessa yli 100%, mainonta on kannattavaa.
  2. Konversio – Vastaa kysymykseen ”Kuinka suuri prosentti sivustolle ohjatuista kävijöistä suorittaa siellä halutun toimenpiteen?” Tämä toimenpide voi olla tuotteen tai palvelun ostaminen, tai vain sivuston mainoslehtisen tilaaminen.  Jos sivustolle ajetaan Ads-mainonnalla 100 kävijää ja heistä 1 tilaa sivuston mainoslehtisen, on sivuston konversio 1% (1 tilaaja/100 kävijälläx 100 = 1%). Normaali verkkosivun konversio on noin 1-2%.
  3. Impressio –  Tarkoittaa näyttökertaa eli yksi impressio tapahtuu kun yksi käyttäjä näkee mainoksesi tai verkkosivustosi netissä. Esim, kuinka monta kertaa mainoksesi on näytetty Googlen Ads-mainospaikoilla. Jos mainoksellasi on paljon impressioita, mutta vähän klikkejä, mainoksessasi on luultavasti jotain vikaa.
  4. CTR (Click Through Rate) – Kertoo miten monta prosenttia mainoksesi näkijöistä klikkaa sitä. Termi on tärkeä Google Ads  -mainonnassa, koska korkea CTR vaikuttaa mainoksesi laatupisteisiin ja samalla klikkaushintoihisi. Korkea CTR –> halvemmat klikkaukset.
  5. PPC (Pay Per Click) – Maksu per klikkaus. Adsin perusperiaatteena on maksaa klikkauksista. Yleistermi kyseiselle markkinointimuodolle.

Tämän listan avulla ymmärrät tarjouksia paremmin, etkä huku hienojen sanojen ja lyhenteiden viidakkoon.

Jos haluat kuulla lisää tehokkaasta Ads-mainonnosta, voit tutustua siihen palvelusivuillamme.

Lue lisätietoja tästä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää