”Kaikkien yritysten tulisi blogata” on tuttu lause monesta blogista ja digitaalisen markkinoinnin kirjasta, mutta mitä hyötyä yritysblogista sitten on?

Käydään läpi meidän yritystä esimerkkinä käyttäen se, mitä hyötyä bloggamisesta yritykselle on. Aloitimme systemaattisen bloggauksen elokuussa 2014. Katsotaan, mitkä olivat tavoitteet ja lopussa summataan numeroina mitä olemme saaneet aikaan.

1.Hakukonenäkyvyys

Me aloitimme blogin kirjoittamisen juurikin yrityksemme hakukonenäkyvyyttä kasvattaaksemme. Halusimme lisää oikeanlaisia ihmisiä käymään verkkosivuillamme, kun he etsivät meidän palveluitamme Googlesta.

Teimme hakusanatutkimuksen, josta selvisi, miten ihmiset etsivät meidän alamme palveluita Googlesta ja rakensimme tästä sisältökalenterin. Julkaisemme blogin kaksi kertaa viikossa, kohdentaen näihin hakusanoihin ja hakulauseisiin.

On siis varma juttu, että oikein toteutettu bloggaus kasvattaa yrityksen hakukonenäkyvyyttä. Olettaen, että blogin kirjoittamisessa otetaan huomioon myös hakukoneoptimointi.

2.Asiantuntija-aseman rakentaminen

Googlea käytetään usein, kun törmätään uuteen ongelmaan – itse tulee ”Googleteltua” todella paljon joka päivä. Kohdennamme blogimme ongelmiin, joihin törmäämme asiakkaidemme kanssa ja kerromme miten olemme niitä ratkoneet.

Eli, kun potentiaaliset asiakkaat törmäävät sivustoomme hakukoneiden kautta, me autamme heitä ratkomaan ongelmiaan oman ammattitaitomme avulle. Positiivinen kokemus meidän yrityksestä jää mieleen. Kun törmätään uuteen ongelmaan, jonka ratkaisuun omat rahkeet eivät riitä, olemme mukana, kun ongelman korjaamisesta lähetetään tarjouspyyntö alan yrityksille.

3.Näkyvyys sosiaalisessa mediassa

Ihmiset viettävät jatkuvasti enemmän aikaa erilaisissa sosiaalisen median palveluissa. Niinpä myös markkinoijat koittavat ihmisten huomiota siellä tavoitella. Hyvä yritysblogin sisältösuunnitelma ulottuu sosiaaliseen mediaan asti. Mikä onkaan parempi perusta tavoitella ihmisten huomiota, kuin hyvin tuotettu auttava sisältö.

En sano, että somea kannattaa käyttää pelkästään oman sisällön promoamiseen, mutta se on yksi selkeä tukipilari sosiaalisen median kanavan arvon tuottamisessa. Sitä seurataan, mikä kiinnostaa, auttaa tai huvittaa ihmistä.

4.Oman ammattitaidon kehittäminen

Vaikka työskentelen digitaalisen markkinoinnin parissa päivittäin, tulee silti blogia kirjoittaessa ajatukset jäsenneltyä tarkemmin.

Vertaisin asiaa painin valmentamiseen: on eri asia osata suorittaa tekniikka hienosti painimatsissa, kuin opettaa se toiselle.

Kun purat markkinointi- tai painitekniikan vaiheisiin ja perustelet jokaisen vaiheen, opit aina jotain itsekin.

Joillekin blogiaiheille joutuu myös tekemään taustatukimusta tai vähintään hieman virkistämään muistiaan aiheesta, eikä kertaus ja lukeminen ole koskaan pahasta.

5.Vanhojen asiakkaiden tietoisuuden lisääminen

Meillä on useita erilaisia markkinointituotteita ja meillä on asiakkaita, jotka ovat vain adwords –asiakkaita tai vain Facebook-asiakkaita. Kun asiakas on tyytyväinen ensimmäisen palvelun tuloksiin, haluaa hän usein lisää näkyvyyttä.

Monet asiakkaistamme ovat ostaneet lisää, törmättyään uusiin markkinointimahdollisuuksiin blogimme kautta. Muista siis, että yritysblogisi on mahdollisuus myös jo olemassa olevien asiakassuhteiden ylläpitoon ja kehittämiseen.

6.Uusien asiakkaiden hankinta

Kuudes kohta ei voi olla kiinnostamatta yhtään yritystä. Yritys ei pyöri ilman asiakkaita ja niitä omia unelma-asiakkaita tarvitaan ja toivotaan jatkuvasti lisää. Ihmisten ja yritysten ostokäyttäytyminen on muuttumassa ja jopa 60% ostopäätöksistä tehdään ennen kuin myyjä kontaktoidaan.

Ne asiat, jotka ennen kysyttiin myyjältä, kysytään nyt Googlelta.

Kysy siis yrityksesi myyjiltä, mitä kentällä kysytään ja varmista, että kun nämä kysymykset kirjoittaa Googleen, on se sinun yrityksesi, jonka blogi ja vastaukset aiheeseen löytyy. Blogi on loistava tapa hankkia uusia asiakkaita yrityksellesi.

Yhteenveto

Yritysblogin käynnistäminen ja pitkäjänteinen työ sen kanssa palkitsee sekä blogin kirjoittajat että yrityksen kassan. Mistä tiedän tämän?

Alla on luvut meidän yritysblogista.

Vuoden tasaisen bloggaamisen vaikutus orgaaniseen liikenteeseen (ilmainen liikenne Googlesta) kun vertaamme viimeistä 30 päivää vuoden takaiseen samaan aikajaksoon (16.8 – 14.9.2014 vs 16.8 – 14.9.2015):

  • Kävijämäärä on kasvanut 669%
  • Yhteydenottojen määrä kasvanut 400%
  • Yhteydenottojen arvo kasvanut 900%

Nämä luvut myös paranevat joka kuukausi, koska mittaamme ja analysoimme sen, mikä blogisisältö toimii ja näin kehitämme koko sivustoamme jatkuvasti.

Lue täältä miten blogataan siten, että hakukonenäkyvyyskin paranee.

Vastaa