Tiesitkö, että yritysblogi jota luet juuri nyt, on Suomen kattavin digitaalisen markkinoinnin tietopankki? Se sisältää yli 700 asiantuntijoidemme kirjoittamaa artikkelia ja tuo suurimman osan liikenteestä sivuillemme. Kerron myöhemmin tässä blogitekstissä, kuinka teimme sen ja millaisia tuloksia olemme blogimme avulla saavuttaneet. 

Aloitetaan kuitenkin siitä, mitä hyvä yritysblogi on, mitä se ei ole ja miksi sinunkin yritykselläsi kannattaisi olla sellainen. 

Hyvä yritysblogi on työkalu, jonka avulla nouset hakukoneiden kärkisijoille ja myyt enemmän

Yritysblogi ei ole yksittäisen asiantuntijan päiväkirja tai uutispalsta, jossa ilmoitellaan kaksi kertaa vuodessa kesälomista tai muuttuneista aukioloajoista.

Sen sijaan hyvä yritysblogi on työkalu, joka auttaa verkkosivujasi nousemaan hakukoneiden kärkisijoille ja tarjoaa potentiaaliselle asiakkaallesi häntä kiinnostavaa tietoa. Blogia voi ajatella tietopankkina, jonka sisälle mahtuu erilaisia sisältötyyppejä: ajankohtaisia uutisia, informatiivisia asiantuntija-artikkeleita, asiakas- ja työntekijätarinoita, tuotevertailuja ja niin edelleen.

Olennaista on, että sisällöt eivät ole toisistaan irrallisia kirjoitelmia, vaan ne muodostavat kokonaisuuksia, jotka ohjaavat potentiaalista asiakastasi kohti ostoa. Vain näin blogi voi tuottaa tulosta, eli kauppaa tai kuumia liidejä myynnille. 

Miksi yrityksellä kannattaa olla blogi?

Tiesitkö, että jopa 81 % asiakkaista tekee itsenäistä tiedonhakua tarjolla olevista tuotteista, palveluista ja palveluntarjoajista ennen ensimmäistä kontaktia myyjään? Toisin sanoen, ostajat kuluttavat sisältöjä, jotka tarjoavat heitä kiinnostavaa informaatiota ja ohjaavat heitä kohti ostopäätöstä.

Blogi on alusta, jonka avulla voit kasvattaa potentiaalisten asiakkaiden tietoisuutta ja saada heidät vakuuttumaan yrityksesi tarjoamista kilpailueduista – jos et sinä tee sitä, kilpailijasi todennäköisesti tekee. 

Hyvän yritysblogin hyödyt tiivistetysti: 

  • Hyvä yritysblogi on kuin asiakaspalvelija, joka tarjoaa potentiaaliselle asiakkaalle opettavaista ja kiinnostavaa tietoa aihepiiristä, tuotteista, palveluista ja yrityksestäsi.
  • Säännöllinen, hakukoneoptimoidun blogisisällön tuottaminen parantaa yrityksesi orgaanista näkyvyyttä hakukoneissa. 
  • Hyvä sisältö auttaa kääntämään sivustollesi päätyvät kävijät liideiksi ja ostaviksi asiakkaiksi. Näin myös maksetun mainonnan tulokset paranevat!
  • Laadukas ja kattava blogi vahvistaa yrityksesi brändiä ja asiantuntijamielikuvaa.
  • Blogisisällöt toimivat pohjana myös muille sisältöformaateille: videot, audiot, kuvituskuvat, uutiskirjeet, jne.

Blogin tuottama tulos myös skaalaa voimakkaasti ajan myötä. Kun olet kerran aloittanut sisällöntuotannon, sitä ei saa “koskaan pois päältä”. Yksittäinenkin sisältö tuo tuloksia pitkään, vaikka et panostaisi euroakaan mainontaan!

Yritysblogi palvelee kaikissa MRACE®-markkinointimallin vaiheissa 

MRACE® on kehittämämme markkinoinnin malli, joka muodostuu sanoista Measure, Reach, Act, Convert ja Engage. Hyvä yritysblogi tehostaa markkinointia mallin kaikissa vaiheissa.

Reach-vaiheessa potentiaalisen ostajan huomio pyritään herättämään tyypillisesti maksetun mainonnan keinoin. Mainonta tarvitsee kuitenkin hyviä verkkosivusisältöjä, joiden pariin ostaja mainosten kautta ohjataan. Blogi toimii tähän hyvin, ja lisäksi laadukkaista blogisisällöistä saa myös hyviä kulmia mainontaan.

Act-vaiheessa potentiaaliselle ostajalle pyritään tarjoamaan hänen kaipaamaansa informaatiota ilman, että yritetään vielä aktiiviseesti myydä mitään. Blogi on tähän tarkoitukseen erinomainen alusta! Blogiteksteissä on olennaista pyrkiä ohjaamaan lukijaa aktiivisesti eteenpäin ostopolulla, eli lukemaan lisää sisältöjä, tutustumaan tuotteisiin tai palveluihin, lataamaan liidimagneetteja ja niin edelleen. 

Convert-vaiheessa verkkosivukävijä pyritään kääntämään liidiksi tai maksavaksi asiakkaaksi. Convert-vaiheen sisältöinä toimivat hyvin etenkin myynti- ja tuotesivut, mutta myös blogitekstit, joissa kuvataan tarkemmin esimerkiksi muiden asiakkaiden saamia hyötyjä tai autetaan peilaamaan yrityksen tuotetta tai palvelua muihin markkinoilla oleviin vaihtoehtoihin. 

Engage-vaiheessa pyritään sitouttamaan jo kerran ostanut asiakas ja opettaa häntä käyttämään yrityksesi tuotetta, palvelua tai ratkaisua entistä paremmin. Engage-vaiheen sisällöiksi sopivat esimerkiksi blogitekstit tai tietopankit, joista asiakas voi etsiä vastauksia tuotteesta tai palvelusta usein kysyttyihin kysymyksiin.

Kuuntele ääniblogi: MRACE®-malli vastaa RACE-mallia paremmin digitaalisen markkinoinnin ja myynnin tarpeisiin

Näin aloitat yritysblogin tuottamisen

Jos tavoitteenasi on rakentaa tulosta tuottava yritysblogi, ennen varsinaista blogiartikkeleiden kirjoittamista on hyvä tehdä hieman taustatyötä.

  1. Mieti kenelle kirjoitat, eli määrittele yrityksesi ostajapersoonat.
  2. Selvitä tärkeimmät hakusanat, joille optimoit kirjoittamasi blogisisällön.
  3. Luo ostajapersoonien ja hakusanaselvityksen pohjalta sisältöstrategia.
  4. Vie suunnitelma käytäntöön.

Huomioi että hakukoneoptimoidun, ostajapersoonat huomioon ottavan ja asiakkaan ostopolkua tukevan sisällön kirjoittaminen vaatii aikaa ja henkilöresursseja. Tällainen teksti ei synny tunnissa tai kahdessa

Säännölliseen sisällöntuotantoon resursointi on strateginen valinta, jossa ulkoistetun sisältömarkkinoinnin asiantuntijan hyödyntäminen voi olla paikallaan. Näin blogiin voidaan tuottaa sisältöjä tehokkaasti muun markkinoinnin tueksi, ja omat asiantuntijasi voivat keskittyä siihen, missä he ovat parhaimmillaan. 

Lue sisältömarkkinoinnin palveluistamme

Sama blogiteksti ei puhuttele kaikkia – hyvä yritysblogi ottaa huomioon eri tietoisuuden tasolla olevat verkkosivukävijät

Hyvä yritysblogi tarjoaa kiinnostavaa sisältöä eri tietoisuuden tasolla oleville ostajille. Sama blogiteksti ei nimittäin puhuttele kaikkia verkkosivuillesi päätyviä kävijöitä. 

Verkkosivukävijät voidaan jakaa tietoisuuden tason perusteella viiteen eri kategoriaan:

  • täysin tietämätön
  • ongelmatietoinen
  • lopputulostietoinen
  • tuotetietoinen 
  • täysin tietoinen. 

Blogi palvelee erinomaisesti etenkin kolmea keskimmäistä tietoisuuden tasoa. Täysin tietämättömät asiakkaat tavoitetaan parhaiten mainonnan avulla, sillä he eivät itse tunnista ongelmaansa eivätkä osaa aktiivisesti etsiä siihen liittyvää tietoa. 

Mitä tietoisempi potentiaalinen asiakas puolestaan on, sitä todennäköisemmin häntä kaikkein eniten kiinnostava tieto löytyy muista verkkosivujesi sisällöistä, kuten tuote- ja palvelusivuilta, UKK-osiosta tai toimitus- ja tilausehdoista.

Käydään vielä esimerkin avulla läpi, kuinka blogi voi palvella kolmea keskimmäistä tietoisuuden tasoa: kuvitellaan, että yrityksesi tarjoaa ilmanvaihtoremontteja. 

Ongelmatietoinen asiakas tiedostaa ongelman; kodin sisäilmassa on jotain pielessä. Hän googlettaa hakusanalla “tunkkainen sisäilma” ja päätyy yrityksesi hakukoneoptimoituun blogiartikkeliin, jossa opetat asiakaalle, mistä tunkkainen sisäilma johtuu, mitä haittaa se voi pitkässä juoksussa aiheuttaa ja kuinka ongelma on ratkaistavissa. 

Lopputulostietoinen asiakas tietää, minkä lopputuloksen hän haluaa; paremman sisäilman. Hän ei kuitenkaan vielä konkreettisesti tiedä, kuinka se saavutetaan. Lopputulostietoista asiakasta puhuttelee ja palvelee blogitekstit, joissa kerrot miten ilmanvaihtoremontti ratkaisee hänen ongelmansa, kuinka se käytännössä tapahtuu, mitä se maksaa ja kuinka asiakas voi hankkia sen.

Tuotetietoinen asiakas tuntee tuotteesi ja palvelusi ja tietää, että haluaa ilmanvaihtoremontin. Jotta tuotetietoinen asiakas ostaa juuri sinulta, tulee sinun tehdä blogiisi sisältöä, joka kumoaa oston esteet ja osoittaa sinun palvelun olevan paras juuri hänelle. Tähän tarkoitukseen sopivat esimerkiksi blogissa julkaistavat asiakastarinat.

Olennaista on, että jokainen blogiartikkeli ohjaa lukijaa eteenpäin sekä tietoisuuden tasoilla että ostopolulla. Pidä siis huoli, että jokaisen artikkelin CTA:t eli call to actionit ovat kunnossa. Ohjaa verkkosivukävijä lukemaan lisää artikkeleita, katsomaan videoita, lataamaan oppaita, tutustumaan tuote-ja palvelusivuihin tai ottamaan yhteyttä.

Lukuvinkki: Act – Kuinka luot sivustollesi ostopolkuja tukemaan asiakkaidesi ostopäätöstä

Miksi yritysblogi toimii – oikeasti?

“Ei blogi ole toimiva konsepti meidän toimialalla.”

“Ei insinöörejä kiinnosta lukea verkkosivuilta mitään kivoja kirjoitelmia, heitä kiinnostavat vain faktat ja tekninen tuotetieto.” 

“Meidän liiketoiminta on niin monimutkaista, ettei sitä voi selittää blogissa, tarvitaan myyjä kertomaan asiakkaille mistä on kyse.”

Tällaisia lausahduksia saa joskus sisältömarkkinoinnin asiantuntijana kuulla. Olemme kuitenkin asiakkaidemme kanssa todistaneet, että moiset väitteet eivät pidä paikkaansa! 

Esimerkiksi teollisuusyritys Cross Wrap on saanut yhteistyömme ansiosta kasvatettua sekä liidien määrää että laatua. Siinä missä liidit kerättiin ennen messuilla tai muissa kansainvälisissä tapahtumissa, nykyään yrityksen pääasiallisena liidikoneistona toimii digimarkkinointi. 

Lue: Cross Wrap – teollisuusyritys saa myyntivalmiita liidejä digimarkkinoinnilla 

On totta, että monilla B2B-toimialoilla myyntiprosessit ovat pitkiä, eikä ostopäätöstä tehdä suoraan blogia lukemalla. Siksi B2B-kohderyhmälle suunnatun yritysblogin tärkein tehtävä onkin hankkia kaupan sijaan myynnille nimenomaan ostovalmiita liidejä. 

Se onnistuu panostamalla laadukkaiden blogiartikkeleiden lisäksi liidimagneetteihin ja konversiopisteisiin, kuten uutiskirjelistalle liittyminen, yhteydenotto- ja tarjouspyyntölomakkeet, sekä ladattavat materiaalit, kuten oppaat tai whitepaperit.

Lue myös: B2B-sisältömarkkinointi – kehitä brändiänne, erotu ja hanki uusia asiakkuuksia

Myös verkkokauppa hyötyy blogista

Entä mihin verkkokauppa tarvitsee blogia, eivätkö kattavat tuotesivut riitä? Siinä tapauksessa kyllä, jos tavoitteenasi on myydä vain niille asiakkaille, jotka jo tuntevat tuotteesi ja yrityksesi. Jos sen sijaan haluat tavoittaa uusia kohderyhmiä ja luoda kysyntää, blogi on siihen erinomainen työkalu! 

Voit hyödyntää blogia tuotteiden syväluotaavampaan esittelyyn ja vertailuun, mutta kysynnän luomiseksi on hyvä kirjoittaa opettavaista ja inspiroivaa sisältöä myös yleisesti verkkokauppasi aihepiiriin liittyen. 

Jos myyt verkkokaupassasi vaatteita, voit kirjoittaa blogissa kauden muotitrendeistä. Jos myyt kosmetiikkaa, voit neuvoa lukijoita ihonhoidossa. Jos myyt järjestelmäkameroita, voit antaa vinkkejä valokuvaukseen ja niin edelleen. 

Tarjoamalla blogissa lukijaa kiinnostavaa tietoa, voit vakuuttaa potentiaalisen ostajan sekä asiantuntemuksestasi, brändisi luotettavuudesta että tuotteidesi sopivuudesta juuri hänen tarpeisiinsa. 

Voiko hyvä yritysblogi olla tekoälyn kirjoittama?

Tässä vaiheessa blogitekstiä olet toivottavasti jo vakuuttunut siitä, että yrityksellä toden totta kannattaa olla blogi, ja sen kirjoittamiseen kannattaa panostaa. Mieleesi on myös ehkä hiipinyt seuraava kysymys: voisiko tekoäly auttaa ja nopeuttaa blogin sisällöntuotantoa? 

Kyllä! Tekoälytyökaluilla voit sujuvoittaa sisällöntuotannon tiettyjä työvaiheita. Täysin tekoälyn varaan ei blogin kirjoittamista kuitenkaan voi ulkoistaa.

Voit käyttää tekoälyä esimerkiksi blogiaiheiden ideointiin, artikkeleiden analysointiin ja kehittämiseen tai raakatekstin kirjoittamiseen – muista kuitenkin, että saadaksesi laadukkaan lopputuloksen, sisällön viimeistelystä vastaa aina ihminen.

Lue: Miten luoda laadukasta sisältöä tekoälyn avulla?

Näin kasvatimme blogistamme digimarkkinoinnin kattavimman tietopankin

Kerroin blogitekstin alussa, että Suomen Digimarkkinoinnin yritysblogi on toimialamme kattavin tietopankki, joka tuo suurimman osan liikenteestä sivuillemme. Tämä ei ole sattumaa tai hyvää tuuria, vaan yritysblogiin panostaminen on ollut yrityksen alkuvuosista saakka strateginen valinta.

Kun blogin kirjoittaminen aloitettiin yrityksen alkuvuosina nollasta, ensimmäisen vuoden aikana sivuston kuukausittainen orgaaninen liikennemäärä kasvoi 669 % verrattuna vuoden takaiseen. Yhteydenottojen määrä nousi 400 % ja niiden arvo 900 %.

Vuosien varrella kasvukäyrä on luonnollisesti tasaantunut, mutta saamme edelleen blogin kautta merkittävän määrän konversioita ja liikennettä.

Viimeisen vuoden aikana sivustoliikenteestämme blogin kautta on tullut 75% ja konversioista 40%. Lisäksi blogimme on sijoittunut Googlen hakutulosten kärkikolmikkoon 157 hakusanalla ja kärkikymmenikköön 736 hakusanalla.

Viimeisen vuoden aikana blogimme on sijoittunut Googlen hakutulosten kärkikolmikkoon 157 hakusanalla.

Meillä kaikki asiantuntijat osallistuvat blogin kirjoittamiseen. Se ei ehkä ole kustannustehokkain ratkaisu, mutta se on strateginen valinta, jonka avulla saadaan eri osaajien ääni kuuluviin ja tieto valjastettua tekstimuotoon. Näin säännöllinen sisällöntuotanto ei myöskään kaadu yhden tai kahden työntekijän harteille, vaan vastuu blogikoneiston pyörittämisestä kuuluu kaikille. 

Yritysblogi on meille työkalu, jonka avulla saamme verkkosivuillemme orgaanista liikennettä relevanteilla hakusanoilla, voimme tarjota asiakkaillemme heitä kiinnostavaa tietoa ja tuottaa myynnillemme liidejä. 

Auditoi verkkosivusi sisällöt oppaamme avulla 

Sisältö on verkkosivustosi tärkein myyjä, vakuuttaja ja ostopolulla ohjaaja. Haluatko tietää, kuinka hyvin yrityksesi blogi ja muut verkkosivusisällöt suoriutuvat tehtävästään? Selvitä se oppaamme avulla! 

Lataa opas