• Digitaalinen markkinointi
  • Google Ads

Adblock myytiin ja muutti toimintaansa

Internet-mainontaan estävä Adblock ilmoitti kuluvan viikon aikana omistajan vaihdoksesta tuntemattomalle taholle. Mielenkiintoisen uutisesta tekee myös se, että Adblock ilmoitti liittyvänsä osaksi Acceptable Ads –ohjelmaa, missä valikoidut mainostajat pääsevät läpi maksamalla yritykselle rahaa. Ennen Adblock keräsi rahaa toimintaansa käyttäjiltä lahjoitusten muodossa. Välittömästi asian huomasi Googlen haussa Adwords-mainoksien palautumisena. Adblockin ilmoitus liittymisestä Acceptable Ads –ohjelmaan Mikä on Adblock […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Internet-mainontaan estävä Adblock ilmoitti kuluvan viikon aikana omistajan vaihdoksesta tuntemattomalle taholle. Mielenkiintoisen uutisesta tekee myös se, että Adblock ilmoitti liittyvänsä osaksi Acceptable Ads –ohjelmaa, missä valikoidut mainostajat pääsevät läpi maksamalla yritykselle rahaa. Ennen Adblock keräsi rahaa toimintaansa käyttäjiltä lahjoitusten muodossa.

Välittömästi asian huomasi Googlen haussa Adwords-mainoksien palautumisena.

Adblockin ilmoitus liittymisestä Acceptable Ads –ohjelmaan

Mikä on Adblock

Adblock on Michael Gundlach:n tekemä ohjelmisto Chrome ja Safari –selaimille. Adblock tunnistaa mainokset ja jättää ne lataamatta, jolloin käyttäjät voivat kuluttaa sisältöjä ilman mainontaa.

Suurin osa ihmisistä perustelee Adblockin käyttöä verkkosivujen käyttämisen nopeuttamisella. Adblockia on syytetty myös kovasti yritysten liiketoiminnan tuhoamisesta, koska useita verkkosivuja ylläpidetään mainosrahoitteisesti. Tämän estämällä on Adblock vienyt verkkosivuilta ansaintamallin mennessään.

Adblock liittyy Acceptable Ads –ohjelmaan

Mielenkiintoisin muutos meidän mainostajien kannalta on se, että Adblock liittyy ohjelmaan jossa ”sallitut ja ei ärsyttävät mainokset” ohjelmisto päästää läpi. Käytännössä tämä tarkoittaa kuitenkin, että yritysten tulee maksaa ohjelmiston ylläpitäjälle siitä ettei heidän mainontaansa estetä.

Tunnettu esimerkki tästä on toisen vastaavan ohjelmisto Adblock Plus toiminta jolle ovat jo maksaneet ainakin Google, Microsoft sekä Amazon. Nyt näiden mainokset pääsevät läpi myös Adblockista.

Mitä tämä tarkoittaa mainostajalle

Välittömästi tämä vaikuttaa hakusanamainonnan näyttökertoihin. On arvioitu, että noin 20% suomalaisista verkonkäyttäjistä on käyttänyt Adblockia selaimessaan estääkseen mainonnan.

Bannerimainostajille uutinen ei ole iloinen, koska Adblock edelleen estää mainoksien näyttämisen täysin. Poikkeuksena ainoastaan Amazon.

Googlen hakuverkon mainokset siis jatkossa näkyvät myös AdBlockin käyttäjille ja näin Adwords-mainonnan kattavuus surffaajien keskuudessa kasvaa.

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää