• Digitaalinen markkinointi
  • Google Ads

Adblock myytiin ja muutti toimintaansa

Internet-mainontaan estävä Adblock ilmoitti kuluvan viikon aikana omistajan vaihdoksesta tuntemattomalle taholle. Mielenkiintoisen uutisesta tekee myös se, että Adblock ilmoitti liittyvänsä osaksi Acceptable Ads –ohjelmaa, missä valikoidut mainostajat pääsevät läpi maksamalla yritykselle rahaa. Ennen Adblock keräsi rahaa toimintaansa käyttäjiltä lahjoitusten muodossa. Välittömästi asian huomasi Googlen haussa Adwords-mainoksien palautumisena. Adblockin ilmoitus liittymisestä Acceptable Ads –ohjelmaan Mikä on Adblock […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Internet-mainontaan estävä Adblock ilmoitti kuluvan viikon aikana omistajan vaihdoksesta tuntemattomalle taholle. Mielenkiintoisen uutisesta tekee myös se, että Adblock ilmoitti liittyvänsä osaksi Acceptable Ads –ohjelmaa, missä valikoidut mainostajat pääsevät läpi maksamalla yritykselle rahaa. Ennen Adblock keräsi rahaa toimintaansa käyttäjiltä lahjoitusten muodossa.

Välittömästi asian huomasi Googlen haussa Adwords-mainoksien palautumisena.

Adblockin ilmoitus liittymisestä Acceptable Ads –ohjelmaan

Mikä on Adblock

Adblock on Michael Gundlach:n tekemä ohjelmisto Chrome ja Safari –selaimille. Adblock tunnistaa mainokset ja jättää ne lataamatta, jolloin käyttäjät voivat kuluttaa sisältöjä ilman mainontaa.

Suurin osa ihmisistä perustelee Adblockin käyttöä verkkosivujen käyttämisen nopeuttamisella. Adblockia on syytetty myös kovasti yritysten liiketoiminnan tuhoamisesta, koska useita verkkosivuja ylläpidetään mainosrahoitteisesti. Tämän estämällä on Adblock vienyt verkkosivuilta ansaintamallin mennessään.

Adblock liittyy Acceptable Ads –ohjelmaan

Mielenkiintoisin muutos meidän mainostajien kannalta on se, että Adblock liittyy ohjelmaan jossa ”sallitut ja ei ärsyttävät mainokset” ohjelmisto päästää läpi. Käytännössä tämä tarkoittaa kuitenkin, että yritysten tulee maksaa ohjelmiston ylläpitäjälle siitä ettei heidän mainontaansa estetä.

Tunnettu esimerkki tästä on toisen vastaavan ohjelmisto Adblock Plus toiminta jolle ovat jo maksaneet ainakin Google, Microsoft sekä Amazon. Nyt näiden mainokset pääsevät läpi myös Adblockista.

Mitä tämä tarkoittaa mainostajalle

Välittömästi tämä vaikuttaa hakusanamainonnan näyttökertoihin. On arvioitu, että noin 20% suomalaisista verkonkäyttäjistä on käyttänyt Adblockia selaimessaan estääkseen mainonnan.

Bannerimainostajille uutinen ei ole iloinen, koska Adblock edelleen estää mainoksien näyttämisen täysin. Poikkeuksena ainoastaan Amazon.

Googlen hakuverkon mainokset siis jatkossa näkyvät myös AdBlockin käyttäjille ja näin Adwords-mainonnan kattavuus surffaajien keskuudessa kasvaa.

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää