• Google Ads

Adwords ja negatiiviset avainsanat

Menestyäksesi Google Adwordsissa sinun täytyy ymmärtää negatiivisten avainsanojen merkitys. Ilman niitä et voi rakentaa menestyvää Adwords mainontaa. Usein negatiivisten avainsanojen lisääminen saattaa unohtua kun varsinaiset avainsanat on saatu lisättyä tiliin. Sinun täytyisi aina muistaa lisätä negatiivisia avainsanoja tiliisi, koska ne ovat yhtä tärkeitä kuin varsinaiset avainsanatkin. Mitä negatiiviset avainsanat ovat? Negatiiviset avainsanat ovat niitä sanoja, […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Menestyäksesi Google Adwordsissa sinun täytyy ymmärtää negatiivisten avainsanojen merkitys. Ilman niitä et voi rakentaa menestyvää Adwords mainontaa. Usein negatiivisten avainsanojen lisääminen saattaa unohtua kun varsinaiset avainsanat on saatu lisättyä tiliin. Sinun täytyisi aina muistaa lisätä negatiivisia avainsanoja tiliisi, koska ne ovat yhtä tärkeitä kuin varsinaiset avainsanatkin.

Mitä negatiiviset avainsanat ovat?

Negatiiviset avainsanat ovat niitä sanoja, joilla et halua mainoksiesi näkyvän. Esimerkiksi jos sinulla on verkkokauppa, jossa myyt lasten kenkiä et varmastikaan halua näyttää mainoksiasi hakusanoilla naisten kengät tai miesten kengät, joten voit nämä sanat lisätä negatiivisiksi avainsanoiksi listaasi. Tässä tapauksessa riittää negatiivisiksi avainsanoiksi sanat naisten ja miesten, jolloin Google ei näytä mainoksiasi hakulauseissa joissa jompikumpi sanoista on mukana.

Miksi negatiivisia avainsanoja kannattaa käyttää?

Käyttämällä negatiivisia avainsanoja nostat avainsanojesi klikkausprosenttia (CTR) ja tämän seurauksena laatupisteesi paranevat. Laatupisteiden parantuessa myös mainoksesi sijoitus parantuu ja klikkausten hintatarjoukset muuttuvat halvemmiksi.

Miksi klikkausprosentti nousee? Negatiivisten avainsanojen avulla näytät haun tehneille ihmisille relevantteja mainoksia heidän hakuunsa. Kun ihmiset näkevät mainoksen, joka vastaa heidän tekemäänsä hakua tarkemmin he mielellään klikkaavat mainosta.

Otetaanpa esimerkki:

Henkilö haluaa löytää naisten kenkiä ja kirjoittaa hakulauseeksi sanat naisten kengät, tekee haun ja näkeekin mainoksen sinun myymistäsi lasten kengistä. Tässä tapauksessa henkilö ei varmastikaan tule klikkaamaan mainostasi. Sinulle kertyy turhaan näyttökertoja sanoille joilla et varmasti tule saamaan myyntiä. Samalla klikkausprosenttisi huononee ja laatupisteesi laskevat. Tämän takia onkin erittäin tärkeää muistaa käyttää negatiivisia avainsanoja.

Miksi negatiivisia avainsanoja kannattaa käyttää myös eri mainosryhmien välillä?

Negatiivisia avainsanoja kannattaa käyttää myös mainosryhmien välillä, jotta saat oikean mainosryhmän mainokset näkyviin haun tehneille ihmisille.

Esimerkki: Verkkokauppasi myy lasten kenkiä ja olet tehnyt eri mainosryhmät lasten kumisaappaille ja lasten lenkkareille.  Tässä tapauksessa voit lisätä lasten lenkkarit negatiiviseksi avainsanaksi lasten kumisaappaat mainosryhmään ja päinvastoin. Tällä tavalla varmistat, että näytät oikean mainosryhmän mainoksia haun tehneille ihmisille.

Eli kumppari mainoksia kumppareista kiinnostuneille ihmisille ja lenkkari mainoksia lenkkareista kiinnostuneille.

Mistä saat ideoita negatiivisiin avainsanoihin?

Voit helposti etsiä ideoita negatiivisiin avainsanoihin Adwordsin hakutermiraportista. Täältä näet kaikki hakutermit, jotka ovat käynnistäneet mainoksesi tiettynä aikana.

Löydät hakutermiraportin Avainsanat välilehdestä Adwords tilissäsi.

Tarkastele sanoja, jotka ovat käynnistäneet mainoksesi ja lisää ne tarvittaessa negatiiviset avainsanat listaasi.

Mihin negatiivisia avainsanoja voi lisätä?

Voit lisätä negatiivisia avainsanoja Adwordsissa kampanja ja mainosryhmätasolle.

Kampanjatasolle lisäämäsi negatiiviset avainsanat vaikuttavat valitsemasi kampanjan jokaiseen mainosryhmään, mutta ei muihin kampanjoihin tilissäsi. Jotkut sanat voi hyvin laittaa koskemaan koko kampanjaa. Kuten esimerkiksi: työpaikat, harjoittelupaikka, ilmainen jne. Nämä tietenkin siinä tapauksessa, että et tarjoa työpaikkoja tai ilmaisia tuotteita.

Mainosryhmätasolle lisäämäsi sanat vaikuttavat vain kyseisessä mainosryhmässä mainosten näkyvyyteen. Ei missään muualla tilissäsi.

Miten negatiivisia hakusanoja lisätään?

Valitse kampanja tai mainosryhmä johon haluat negatiivisia avainsanoja lisätä. Avaa avainsanat välilehti ja rullaa sivun alaosaan negatiiviset avainsanat kohtaan. Klikkaa negatiiviset avainsanat kohta auki ja lisää avainsanoja. Kirjoita haluamasi avainsanat ja tallenna.

Yhteenveto

Negatiiviset avainsanat ovat yksi tärkeä tekijä menestyksekkäässä Adwords tilissä. Niiden löytämiseen käytetty aika maksaa itsensä takaisin paremmilla mainosten kohdennuksilla ja tämä näkyy lopulta edullisempina klikkauksina.

Jos kampanjassasi ei ole käytetty negatiivisia avainsanoja, suosittelen välittömästi menemään hakutermiraporttiin tarkastamaan näkyvätkö mainoksesi sanoilla joilla et halua niiden näkyvän.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää