• Google Ads

Adwords kampanjan asetukset hakuverkkokampanjassa

Aloittaessasi Adwords –mainontaa ja luodessasi ensimmäistä kampanjaa Adwords-tiliisi on hyvä perehtyä kampanjan asetuksiin ja tietää milloin ja miten niitä käytetään. Asettamalla asetukset oikein heti alussa tulet säästämään klikkauskuluissasi, karsit turhat näyttökerrat pois ja saat avainsanoillesi paremmat laatupisteet. Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi kampanjan asetukset siinä järjestyksessä, missä ne Adwordsissa ovat. Näet kampanjan asetukset valitsemalla haluamasi kampanjan […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Aloittaessasi Adwords –mainontaa ja luodessasi ensimmäistä kampanjaa Adwords-tiliisi on hyvä perehtyä kampanjan asetuksiin ja tietää milloin ja miten niitä käytetään. Asettamalla asetukset oikein heti alussa tulet säästämään klikkauskuluissasi, karsit turhat näyttökerrat pois ja saat avainsanoillesi paremmat laatupisteet.

Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi kampanjan asetukset siinä järjestyksessä, missä ne Adwordsissa ovat.

Näet kampanjan asetukset valitsemalla haluamasi kampanjan ja menemällä sen asetukset-välilehdelle.

Kampanjan nimi, tyyppi ja verkostot

Nimeä kampanja sen mukaan, mitä kampanjasi sisältää eli mitä siellä mainostat. Valitse kampanjan tyypiksi hakuverkosto, kun teet mainontaa Googlen hakuverkossa. Älä siis koskaan laita hakuverkostoa ja Display -verkostoa samaan kampanjaan, koska nämä kaksi kampanjatyyppiä toimivat hyvin eri tavoilla.

Verkostoksi tulee Google haku ja sisällytä siihen hakukumppanit mukaan. Tällöin mainoksesi näkyvät myös Googlen hakukumppaneiden sivulla ja saat mainoksillesi enemmän näkyvyyttä.

Sijainnit ja kieliasetukset

Sijainnit -kohdassa määrität haluamasi maantieteelliset sijainnit, joissa haluat mainostesi näkyvän. Voit myös tarvittaessa sulkea maantieteellisiä sijainteja pois tässä kohdassa eli sellaisia alueita, joissa et halua mainostesi näkyvän.

Kun mietit maantieteellisiä alueita, joille mainontasi kohdennat, on suositeltavaa kohdentaa mainonta niihin sijainteihin, joissa voit asiakkaitasi palvella. Esimerkiksi: Sinulla on verkkokauppa, joka palvelee maanlaajuisesti. Kannattaa sinun tässä tapauksessa ehdottomasti kohdentaa mainontasi koko Suomeen, mutta jos omistat kivijalkakaupan, joka palvelee vain tietyllä maantieteellisellä alueella, kohdenna mainontasi tässä tapauksessa vain sille alueelle, jossa voit asiakkaitasi palvella.

Voi kohdistaa mainontasi kaupungin, maan tai säteen avulla. Voit lukea lisää aluekohdistuksista ja niiden asettamisesta täältä.

Valitsemalla sijaintivaihtoehdot (tarkennetut) avautuu sinulle kohdat ”kohdista” ja ”sulje pois”. Nämä asetukset kannattaa jättää niihin kohtiin mihin Adwords on jo valmiiksi asettanut.

Kielet

Tässä kohdassa voit määrittää kielet, joilla haluat mainostesi näkyvän. Mieti, missä mainostat ja minkä kielisiä asiakkaasi ovat. Esimerkiksi Suomessa kannattaa valita kieliksi ne kielet, joita Suomessa puhutaan eli suomi, ruotsi ja englanti.

Hintatarjous-strategia, budjetti ja jakelutapa

Aloittaessasi Adwords –mainontaasi kannattaa sinun lähteä liikkeelle käyttämällä mainosten klikkauskohtaista hintatarjousta.

Voit valita tässä tapauksessa kahdesta vaihtoehdosta:
• Määrität itse manuaalisesti hintatarjouksesi.

Tai

• Google asettaa hintatarjouksesi.

Manuaalinen hinnoittelu on yleisimmin käytetty tapa. Tässä vaihtoehdossa voit itse määrittää hintatarjouksesi avainsana- ja mainosryhmätasolla.

Valitsemalla toisen vaihtoehdon, jossa Google määrittää hintatarjouksesi, annat Googlelle kaiken vallan päättää hintatarjouksesi, etkä voi niihin itse vaikuttaa.

Suositeltavaa on aina määrittää hintatarjoukset itse. Näin saat kampanjastasi parhaimmat tulokset ja saat paremman tuntuman kampanjoihisi.

Päiväbudjetin asettaminen

Tässä kohdassa määrität päiväbudjetin kampanjallesi. Esimerkiksi: olet laskenut käyttäväsi Adwords –mainontaan 300€/kk ja sinulla on vain yksi kampanja tilissäsi. Laita siis päiväbudjetiksesi 300/30.4 = 9,86€.

Jakelutapa (lisäasetus)

Tässä kohdassa voit valita näytätkö mainoksiasi nopeutetusti vai normaalisti. Valitse tähän nopeutettu vaihtoehto.

Miksi?

Tällä tavalla varmistat, että mainoksesi näkyvät kun avainsanasi vastaa hakulausetta Googlessa, etkä anna Googlen päättää milloin sen mielestä on paras hetki näyttää mainoksiasi. Valitsemalla tämän vaihtoehdon tutki kampanjan kulutusta päivän mittaan ja varmista budjettisi riittäminen koko päiväksi.

Mainoslaajennukset

Laajennusten avulla saat mainoksillesi lisää mainostilaa Googlessa, parannat avainsanojesi laatupisteitä sekä mainosten klikkausprosenttia eli CTR:ää. Suosittelenkin lisäämään jokaiseen kampanjaan vähintään sivustolinkit, puhelulaajennuksen ja huomiolaajennukset.

Sivustolinkeistä ja niiden lisäämisestä voit lukea lisää täältä ja huomiolaajennuksista täältä.

Mainoksen aloitus ja lopetus sekä mainosten ajoitus

Tässä kohdassa määrität milloin mainontasi alkaa ja jos mainostat vain jonkun tietyn ajan, voit määrittää mainontasi loppumisajankohdan.

Mainoksen ajoitus -kohdassa voit tarvittaessa valita päivät ja kellonajat, joina haluat mainostesi näkyvän.

Mainosten vuorottelu

Oletuksena tässä on: optimoi klikkauksille: näytä mainoksia, joiden odotetaan tuottavan enemmän klikkauksia. Tällöin Google näyttää niitä mainoksia, jotka saavat enemmän klikkauksia. Tässä tapauksessa kuitenkin sinun ja Googlen mielipide paremmasta mainoksesta voi olla eri. Google määrittää paremman mainoksen tarkastelemalla mainoksen CTR:ää eli klikkausprosenttia, eikä esimerkiksi katso sitä, mitkä mainokset tuottavat sinulle eniten tuloksia, mikä on yksi tärkeimmistä asioista.

Valitse ”kierrätä rajoituksetta”: Tällöin Google näyttää mainoksiasi tasapuolisesti. Tämän vaihtoehdon avulla pystyt päättämään itse, mitkä mainokset toimivat parhaiten kun jokainen mainos näkyy saman verran. Näin pystyt näkemään todelliset klikkausprosentit sekä mainokset, jotka tuottavat tuloksia.

Yhteenveto

Nyt olet saanut ensimmäisen kampanjasi luotua ja asettanut siihen tarvittavat asetukset. Voit nyt jatkaa Adwords –mainonnan rakentamista lisäämällä kampanjaasi mainosryhmät, avainsanat ja mainokset. Jos tarvitset apua Adwords-mainonnan kanssa, ota yhteyttä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää