Miksi laatupisteet ovat tärkeät ja miksi sinun tulisi niistä mitään välittää? Siksi, että laatupisteet voivat taata kampanjasi menestyksen, tai upottaa sen täysin.
Taustaa
Miksi laatupisteet ovat olemassa?
Googlen bisnes perustuu siihen, että se esittää hakijoille hyviä, relevantteja hakutuloksia (sekä mainoksia). Ennen laatupistejärjestelmää oli mahdollista nostaa omia hakusanatarjouksia niin korkeiksi, että sait mainoksesi näkyviin aiheeseen kuulumattomillakin hakusanoilla mainospaikoille. Ei ole Googlen etu tarjota mainoksia luottokortista, kun haet kukkakauppaa. Jos Google ei tarjoa hyviä hakutuloksia, siirtyvät käyttäjät muihin hakukoneisiin. Siksi laatupisteet siis ovat olemassa.
Jos hakusanasi, mainoksesi ja laskeutumissivusi eivät kuulu samaan teemaan, laatupisteesi ovat alhaiset ja näin joudut maksamaan klikeistä muita enemmän (jopa 400% enemmän) ja jos laatupisteesi ovat tarpeeksi alhaiset (1-2) ei mainoksiasi näytetä kyseisellä hakusanalla ollenkaan eli menetät näkyvyytesi kokonaan.
Mitä ne laatupisteet sitten ovat?
Laatupisteet ovat siis Googlen rakentama arvio siitä, miten hyvin hakusanasi, mainoksesi ja sivustosi teemat kohtaavat. Laatupisteet voivat olla hakusanalla 1 – 10, kympin ollessa paras.
Laatupisteet rakentuvat seuraavista tekijöistä:
- Klikkausprosentti (CTR)
- Hakusanan ja mainoksen yhteensopivuus
- Laskeutumissivun laatu ja yhteensopivuus
- Adwords-tilisi suorituksen historia
Tärkein näistä tekijöistä on klikkausprosentti, se kun kertoo nopeasti näkevätkö käyttäjät kyseisen mainoksen ja kyseisellä hakusanalla relevantiksi. Kun haet ”Kaupungin parasta ravintolaa”, tuskin klikkaat mainosta missä puhutaan renkaidenvaihdosta ja näin klikkausprosentti jo kertoo onko mainos hyvä hakutulos kyseiselle hakulauseelle.
Miksi laatupisteiden pitäisi minua kiinnostaa?
Korkeilla laatupisteillä saavutat kaksi asiaa:
- Klikkauksesi maksavat vähemmän
- Mainoksesi näkyvät korkeammalla
Mitä paremmat laatupisteesi siis ovat, sen paremmin Googlen mielestä täytät käyttäjien tarpeet ja sitä vähemmän sinun tarvitsee maksaa mainostesi klikkauksista.
Wordstreamin Larry Kim, teki seuraavan taulukon laatupisteille
Laatupisteet | Vaikutus hintaan |
---|---|
10 | Laskee kulujasi 50,00 % |
9 | Laskee kulujasi 44,20 % |
8 | Laskee kulujasi 37,50 % |
7 | Laskee kulujasi 28,60 % |
6 | Nostaa kulujasi 16,70 % |
5 | Googlen nollataso |
4 | Nostaa kulujasi 25,00 % |
3 | Nostaa kulujasi 67,30 % |
2 | Nostaa kulujasi 150,00 % |
1 | Nostaa kulujasi 400,00 % |
Siitä näet nopeasti, miten iso vaikutus laatupisteillä on klikkihintoihisi ja koko kampanjaan.
Esimerkki.
Meillä on kaksi verkkokaupan pitäjää, Jukka ja Matti.
Molempien mainostajien verkkokaupan konversioprosentti on 1%, eli yksi sadasta asiakkaasta ostaa tuotteen kaupasta.
Oletaan myös, että yhden klikkauksen hinta on 1 euro, jos laatupisteet ovat 5, eli Googlen nollataso.
Jukka ja Matti myyvät samaa tuotetta, molempien tavoite on myydä vuoden aikana 1000 tuotetta:
Jukka saa nostettua laatupisteensä 5 --> 8:
- Tällöin yhden kaupan hinnaksi jää 100 x (1e x (100% – 37,5%) = 62,5€
- Jukka saa myytyä tuhat tuotetta hintaan 1000 x 62,50€ = 62 500€
Matti laatupisteet laskee 5 --> 4:
- Tällöin yhden kaupan hinnaksi jää 100 x (1e x 1,25) = 125€
- Matti saa myytyä tuhat tuotetta hintaan 1000 x 125€ = 125 000€
Pelkästään laatupisteiden avulla Jukka säästää siis vuodessa 62 500€ eli PUOLET Adwords-budjetistaan!
Google Adwords mainontaa kannattaa siis tehdä laadukkaasti, korkein laatupistein.
Käydään ensi viikolla lävitse, miten niitä laatupisteitä sitten saadaan nostettua, että säästät selvää rahaa mainosbudjetissasi.
Jos haluat tietää millä mallilla sinun Adwords-tilisi laatupisteet ovat, ota yhteyttä ja tarkistetaan tilanne.