Yrityksen markkinointi on laaja kokonaisuus, mutta jos olet siinä vasta-alkaja, AdWords-mainonta on hyvä ja nopea tapa saada näkyvyyttä ja liikennettä verkkosivustollesi. AdWords-mainostaminen on ehdottoman tärkeää verkkokauppiaalle, mutta miksi näin on?

Vastaus on helppo: ihmiset etsivät ja vertaavat tuotteita netissä. Googlessa näkyminen on tärkeää, kun ihmiset hakevat tietoa, mistä löytää halvimmat tai laadukkaimmat tuotteet omiin tarpeisiinsa. AdWordsin avulla varmistetaan, että mahdollisimman ostovalmiit asiakkaat löytävät verkkokauppasi.

Kun haku on tehty, on tärkeää erottua joukosta, jotta hakija siirtyy juuri sinun verkkokauppaasi. Mainoksen laatu ja sijainti vaikuttavat siihen, päättääkö asiakas klikata mainosta. Kun mainosta on klikattu ja verkkokauppaan siirrytty, loput vastuusta kuuluu verkkokaupalle. Tässä blogissa käydään läpi, kuinka mainonta tehdään hyvin verkkokaupalle ja kuinka verkkokauppa mahdollistaa tehokkaammin kaupan toteutumisen, mahdollisimman suurella keskiostoksella.

Miksi verkkokauppiaan tulisi käyttää AdWords-mainontaa?

  • Helppo mitata verkkokaupan tuottoa
  • Helppo mitata mainonnan kannattavuutta
  • Nopea näkyvyys yrityksellesi
  • Liikennettä sivustolle välittömästi
  • Tulosta nopeasti

Jokaisen verkkokauppiaan tavoite on saada mahdollisimman suuri tuotto. Kun kampanja rakennetaan oikein, mainostettavat tuotteet kohdistetaan oikein ja löydetään verkkokaupan kannalta toimivimmat avainsanat, haut kääntyvät parhaiten kaupaksi. Kuitenkin vain pieni osa hakijoista ostaa, joten aina kauppaa ei synny, vaikka mainonta olisi tehty hyvin ja tuote olisi sitä, mitä asiakas etsii.

Verkkokauppojen suosio kasvaa koko ajan, joten kilpailu on kovaa. On syytä muistaa, että kilpailijasikin luultavasti jo mainostavat, joten erotu joukosta laadukkailla, houkuttelevilla mainoksilla. Verkkokauppojen ennustetaan olevan viiden vuoden sisään yksi johtavista toimialoista.

Kampanjan rakenne ratkaisee

Muistuttelemme usein hyvän kampanjan rakenteen tärkeydestä, emmekä suotta. On tärkeää rakentaa kampanja tarkkaan, kohdistaen mainonta mahdollisimman osuvasti, jotta vältytään turhilta kuluilta. Huonosti rakennetulla ja kohdistetulla kampanjalla kulut voivat olla valtavat eikä kauppaa saada aikaiseksi. Kilpailun jatkuvan kiristymisen myötä myös klikkihinnat nousevat.

Kun teet AdWords-mainontaa, sinun täytyy osata tulkita kampanjan tunnuslukuja oikein. Tuskin haluat maksaa liikaa yhdestä klikistä, joka ei välttämättä ole niin tärkeä yrityksellesi. Avainsanojen hintatarjouksia ja konversiohintaa on hyvä tarkkailla jatkuvasti verraten verkkokaupan keskiostokseen.

Kampanjan rakentaminen

Kun kampanja rakennetaan niin tarkkaan, että jokaiselle tuotteelle on oma mainoksensa, käyttäjä on helpompi ohjata suoraan tuotesivulle ja näin myös konversioprosentti kasvaa. Paras tapa rakentaa mahdollisimman tarkka mainonta, on tehdä yhden avainsanan mainosryhmiä. Tällöin tuotteille saadaan omat mainokset.

Eli toisin sanoen tietty mainos näkyy vain yhdellä avainsanalla, yhdellä tuotteella. Uusi asiakas voidaan ohjata jo niin tarkkaan etsimälleen tuotesivulle, että osto on helppo suorittaa. Näin ollen myös uuden asiakkaan hankintahinta pienenee huomattavasti.

Vinkki: Yhden avainsanan mainosryhmien rakentamiseen menee aikaa, koska laskeutumissivut määritellään jo suhteellisen tarkasti. Jos aikaa ei kuitenkaan ole, rakenna kampanja kategorioittain ja poimi myöhemmin parhaiten konvertoituneet avainsanat omiksi mainosryhmikseen. Näin et hukkaa aikaa, vaan voit jakaa tärkeimmät avainsanat myöhemmin omiksi mainosryhmikseen. Kirjoita sitten tärkeimmille tuotteillesi omat osuvammat mainokset.

Kun mainonta toimii

Olet onnistunut mainonnassasi silloin, kun sinulla on laadukkaat, houkuttavat mainokset ja alhaisempi CPA kuin mitä uuden asiakkaan hankkimiseen on mennyt. Tavoitteen toteutumiseen kuluva hinta ei siis ylitä kuluja, jotka uppoavat mainontaan.

Huolehdi, että verkkokauppasi toimii

Kun mainonta on hoitanut oman osuutensa, kaupan toteutuminen on enää verkkokaupastasi kiinni. On ehdottoman tärkeää, että verkkokauppasi toimii sujuvasti. Tuotteita täytyy olla varastossa, laskeutumissivulta löytyä mahdollisimman hyvin tietoa mainostettavasta tuotteesta ja oston suorittamisen oltava vaivatonta. Muistathan huolehtia verkkokauppasi toimivuudesta myös mobiilissa.

Huolehdi, että verkkokauppasi sivun latautuminen ei kestä kauaa. Kokemus verkkokaupassasi vierailussa täytyy olla siis hyvä, jos haluat sen menestyvän. Lisäksi kannattaa muistaa ottaa käyttöön maksutavat tai joustava rahoitus, jotta asiakkaalla on mahdollisuus valita itselleen helpoin tapa ostaa eikä ostamiseen tule kynnystä.

Pyri nostamaan keskiostoksen arvoa

Asiakkaan hankkiminen maksaa, joten kun yksi ostaa enemmän, nostaa se myös liikevoittoa. Kun keskiostos kasvaa, voidaan rahaa käyttää enemmän myös mainontaan ja tuoda entistäkin enemmän liikennettä verkkosivustollenne.

Esimerkkikeinot keskiostoksen nostamiseen:

  • ilmaiset toimituskulut
  • tuotepaketti
  • upsell ja cross-sell
  • määrä alennus
  • rekisteröityneiden edut

Houkuta asiakasta ostamaan enemmän

Tee verkkokauppaasi houkuttimia ostaa enemmän. Tällaisia keinoja ovat erimerkiksi ilmainen toimitus 50€ ostosten jälkeen, osta kolme maksa kaksi -tarjous, tuotepaketti tarjouksia tai muita etuja, kuten jos ostat kaksi tuotetta, saat yllätyslahjan.

Muita hyviä tapoja lisätä keskiostosten määrää on lisätä houkuttimia vielä ostoskoriinkin. Siinä on mahdollisuus näyttää asiakkaalle esimerkiksi, että ostoskorissasi on nyt tämän arvon edestä tuotteita, mutta vielä kun ostat 10€:lla lisää, saat halvimmasta tuotteesta 25% pois.

Hyvä tapa kasvattaa keskiostosta on myös antaa asiakkaalle vaihtoehtoja samankaltaisista tuotteista. Upsell tarjoaa isompaa ja kalliimpaa, mutta parempaa vaihtoehtoa asiakkaalle kuin tuote, joka on jo lisätty ostoskoriin. Cross-sell vuorostaan suosittelee katsomaan vielä toista vastaavaa tuotetta.

Jos verkkokaupallesi on asennettu Analytiikka, katso kuinka saat selville oikeat tiedot liikenteen lähteiden tehokkuudesta.

Yhteenveto

Verkkokauppiaalla on hyvät mahdollisuudet kasvattaa liikevoittoaan mainonnan avulla, mutta on myös hyvä tarkkailla verkkokaupan toimivuutta jo ennen mainonnan aloittamista.

Ammattilainen tietää, kuinka toteuttaa tehokasta mainontaa helposti, kunhan tuotteet ovat hyvät ja verkkokauppa pelaa. Lataa ostajan oppaamme ja opi arvioimaan oman AdWords-mainontasi tehokkuutta tai kuinka voit välttää 7 pahinta virhettä mainontaa ostaessasi.

Vastaa