• Google Ads

AdWords Remarketing – Google-uudelleenmarkkinointi

3 % kävijöistä suorittaa siellä halutun toimenpiteen. Loput liikenteestä menee hukkaan. Muistuta potentiaalista asiakasta Google Ads -remarketingilla.

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

3 % verkkosivuillesi saapuvista suorittaa siellä halutun toimenpiteen, täyttää lomakkeen, tekee ostoksen.

Lopuille 97% aika, hinta tai jokin muu asia ei ollut otollinen.

Chet Holmes esittelee kirjassaa The Ultimate Sales Machine pyramidin:

Joka hetkellä siis vain 3 % sivustolla kävijöistä ja niistä, jotka ovat kiinnostuneita tuotteestasi, ovat valmiita ostamaan sen. Loput liikenteestä menee hukkaan, koska aika ei ole oikea.

Tärkeää on, että ymmärrät, että vaikka tuotteesi on kiinnostava, 97% jättää sen ostamatta juuri nyt ja mitä luultavammin unohtaa sinut.

 

 

Chet Holmes sales pyramid

Kiitos kuvan suomentamisesta kuuluu leadflow oy:lle.

Yksi tapa muistuttaa potentiaalista asiakasta yrityksestäsi on Google Ads -remarketing. Se on oikein tehtynä erittäin kustannustehokas tapa lisätä myyntiä.

Miten remarketing eli uudelleenmarkkinointi toimii Googlessa?

Remarketing on tapa kohdentaa Display-verkon kampanja. Uudelleenmarkkinoinnissa on käytössä samat mainonnan muodot, kuin toimivat display -verkon puolella: kuva, animaatio, video ja tekstimainokset. Remarketing-koodi asettaa sivustollasi kävijän selaimeen evästeen, minkä avulla Googlen Display -verkko osaa tarjota sinun mainoksia kun kyseinen henkilö surffaa verkossa.

Pystyt siis muistuttamaan niitä ihmisiä olemassaolostasi, jotka olivat jo niin kiinnostuneita tuotteestasi, että tulivat käymään verkkosivuillasi. Nämä henkilöt todennäköisemmin suorittavat haluamasi toiminnon sivustollasi,  eli ovat niin sanotusti lämpimempiä brändiäsi kohtaan kuin täysin sattumanvaraiset surffaajat.

Yleisöjen valinta

Remarketing kampanjan kohderyhmiä kutsutaan yleisöiksi. Ensimmäinen asia on siis miettiä ketä sivustolla käyneitä haluat muistuttaa mainonnallasi ja ketä et. Yleinen tapa on luoda ainakin kaksi eri yleisöä, 1) ne jotka ovat konvertoituneet (suorittaneet haluamasi toiminnon, myynti, lomakkeen täyttö jne.) ja 2) kaikki sivustolla käyneet – konvertoituneet.

Näin voit markkinoida eri asioita jo ostaneille, ja niille jotka vielä miettivät ostamista.

Miten asennat Google-uudelleenmarkkinoinnin koodit

Kirjaudu AdWords -tilillesi, klikkaa kampanjat ja sieltä jaettu kirjasto, yleisöt ja sitten löydät oikeasta yläkulmasta kohdan näytä tunnisteen tiedot. Tämän jälkeen Asetukset napin takaa löytyvä koodi lisätään jokaiselle verkkosivusi sivulle ennen </body> tagia.

Voit joko itse lisätä koodin verkkosivuillesi tai jos et itse hallinnoi verkkosivujasi, voit lähettää koodin ja ohjeet sen asentamiseen suoraan verkkovastaavallesi, kirjoitaamalla vain hänen sähköpostiosoitteen esiin tulevaan kenttään.

 

Google Adwords remarketing koodi

Seuraava askel on luoda ensimmänen uudelleenmarkkinointi yleisö klikkaamalla punaista nappia +uudelleenmarkkinointiluettelo.

Anna yleisöllesi kuvaava nimi, esim. AdWordsistä kiinnostuneet. Näin sinun on helpompi hallita useita listoja tulevaisuudessa. Tämän jälkeen pystyt valitsemaan säännön jonka mukaan yleisösi suodatetaan.

Itse käytin esimerkissä seuraavaa: URL-osoite sisältää AdWords tai URL-osoite sisältää sanan Google, näin rakentamasi lista kerää kaikki henkilöt, jotka ovat käyneet sivuillamme lukemassa Google tai AdWords aiheisia sivuja. (koska lähes jokaisessa sellaisessa sivussa, URL-osoitteesta löytyy jompikumpi sana.) Voit myös pistää säännön ehdottomaksi ja kohdentaa sen vain juuri tiettyyn URL-osoitteeseen.

Vinkki verkkokauppiaalle: jos haluat uudelleenmarkkinoida jotain tiettyä tuoteryhmää ja kaupassasi on selkeä URL-rakenne, voit käyttää tiettyä sanaa, mikä mikä löytyy kaikista sen ryhmä tuotteista, esim. huppari, tai brändiä adidas jne.

Miten valitset listan jäsenyyden keston

Jäsenyyden kesto määrittää sen miten kauan eväste säilyy surfaajan selaimessa, eli miten kauan mainoksesi seuraavat sivustolla käynyttä henkilöä. Jos kyseessä on edullinen ja jopa impulsiivisesti ostettava tuote, voit laittaa jäsenyyden keston vaikka 7 päiväksi. Voit seurata kävijää jopa 180 päivää.

Mieti kuitenkin tarkkaan myyntisyklisi pituus, mitä suurempi ostos on kyseessä sen pidempi aika kävijää kannattaa muistuttaa, esim. autoja myydessä 60 päivää voi olla sopiva pituus jäsenyydelle. Suuremmilla B2B tuotteilla tätäkin pidempi.

On aina mahdollisuus, että alat ärsyttämään kävijöitäsi jos mainoksesi seuraavat heitä liian pitkään.

Remarketing-kampanjan perustaminen

Kun ole luonut uudelleenmarkkinointiluettelon, pystyt perustamaan uudelleenmarkkinointi-kampanjan. Valitse seuraavat asetukset

  • Uusi kampanja
  • Display Network Only
  • Remarketing

Muista nimetä kampanja hyvin esim. ”Remargeting | Lenkkarit”.

Lisää mainosryhmä ja valitse yleisö tälle mainosryhmälle. Esim. adidas.

Näyttötiheyden rajoitus

Tärkeä valinta remarketing -kampanjan asetuksissa on näyttötiheyden rajoitus. Jos seuraat kävijöitäsi pitkään, esim. 60 päivää, muista rajoittaa näyttötiheys siedettäväksi. Haluat vain muistuttaa kävijää olemassaolostasi, et vainota häntä ympäri nettiä.

Nyrkkisääntö jolla voit aloittaa on rajoittaa näyttökerrat kolmeen päivässä mainosryhmää kohden. Näin et varmasti häiritse surffaajaa liikaa.

Google-uudelleenmarkkinointiluetteloiden yhdisteleminen

Pystyt myös luomaan erilaisia yhdistelmiä uudelleenmarkkinointi-luetteloista, esim. ”kaikki sivustolla käyneet” – ”ne jotka ovat nähneet ostoskorisi jälkeisen ”kiitos tilauksesta” sivun”.  Luot vain listan mikä kerää kaikki sivustolla kävijät ja sitten listan mikä kerää vain ”kiitos tilauksesta” URL-osoitteen nähneet ja luot näistä oman yhdistelmän edellä neuvotulla tavalla.

Yhdistelmiä voit tehdä niin paljon kuin mielikuvitusta riittää ja näet tarpeelliseksi. Oikeanlaisilla mainoksilla ja tarjouksilla, juuri oikeille listoille uudelleenmarkkinointi on erittäin tehokasta tapa saada lisää konversioita verkkosivuillesi.

Google Adsin uudelleenmarkkinointi on tuonut erinomaisia tuloksia mm. Visma Softwaren liidien generoinnissa.

 

Tutustu meidän tyytyväisiin asiakkaisiin täältä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää