Kuka on Pascal Wehrlein?
No, palataan siihen myöhempänä. Ennen sitä haluan kertoa ajatukseni, että Google AdWords on yksi tämän ajan parhaista työkaluista tehdä suoraan lisämyyntiä tai antaa myyntitiimille maalipaikkoja, joista tehdä kauppoja ja solmia uusia asiakassuhteita.
AdWordsin pitkäaikaisena asiantuntijana vertaisin, että AdWords on kuin auto, jolla päästään nopeammin paikasta A paikkaan B – esimerkiksi myyntitavoitteisiin. Mutta. Jos monella kilpailijallakin on jo auto – herää muutamia kysymyksiä: onko minun autoni viritetty? Onko siinä kaikki välttämättömyydet ja herkut, jotta itse matka tuntuu kivalta ja olisin perillä ennen muita?
Tavoitanko siis potentiaalisen asiakkaani ennen kilpailijoitani ja jos tavoitan, saanko käännettyä heidät asiakkaikseni oikeanlaisella viestillä? Adwords-mainonta onkin kuin kilpa-ajoa, jossa nopeimman ja laadukkaimman auton omaava pääsee nostamaan palkintopystiä konfettisateessa korkeimmalla korokkeella.
Palaako sinun autossasi polttoaineen merkkivalo jo puolelta päivin – onko budjetointi kunnossa? Menevätkö muut moottoritiellä ohitse – ajatko koko ajan ykkösvaihteella? Vaihdetaanko autoosi renkaita ollenkaan? Löytyykö vaihdelaatikosta 5-vaihde, remarketing. Ajetaanko autollasi koko ajan yhtä kovaa… Vai kiihdytätkö ja hidastatko silloin kun siihen on tarve? Pyörivätkö mainoksesi 24/7 – vaikka asiakkaitten ostokäyttäytyminen on hiukan toisenlainen?
Adwords-mainonta onkin kuin kilpa-ajoa, jossa nopeimman ja laadukkaimman auton omaava pääsee nostamaan palkintopystiä konfettisateessa korkeimmalla korokkeella.
Itse törmäsin vuonna 2016 aika isoon autoon, 1 500 000SEK = 150 000€ vuodessa Google-mainontaan käyttävään ruotsalaiseen AdWords-markkinointitiliin, jota ei oltu viritetty riittävästi.
Kun olin tunnin verran auditoinut tätä tiliä, niin huomasin, että vuosittain budjetista käytetään 16 000€ aivan väärin. Yritys heitti siis täysin tietämättään AdWords-budjetistaan 10% hukkaan. Tämä on tilanne hyvin monen muunkin yrityksen kohdalla, koska AdWordsissa tulee ottaa huomioon lukuisia asioita.
Mitä aiemmin mainitsemani yrityksen AdWords-tilissä oli sitten vialla? Päätelaiteasetukset olivat ihan retuperällä eli mobiililaite-asetukset olivat väärät. Lukijalle tiedoksi, että mobiililaiteasetuksiin vaikuttaa luonnollisesti laskeutumissivujen toimivuus – tällä koulutustalolla ne eivät oikein toimineet mobiilisti, joten kyseinen raha ohjattiin minun kannustamana ja CEOn hyväksymänä muihin kanaviin AdWordsissä.
16 000€ ei yli 20 miljoonaa euroa vaihtavaa koulutus- ja konsulttifirmaa paljon hetkauttanut, mutta itse tarkkana insinöörinä olin kauhuissani. Nyt kun teen yhteistyötä myös pienten verkkokauppojen kanssa – niin joillekin 16 000€ vastaa neljän vuoden Googlen mediabudjettia. Tällöin verkkokaupan koko on tosin melko pieni.
Jos tämmöinen kohdistusmoka tulisi vastaan – tarvittaisiin luultavasti 40 ampeerin tasavirtasähköshokki yrittäjän paljaaseen rintakehään, jotta tuo kohtalokas raportointipalaveri voisi jatkua.
Saat ilmaisen AdWords-tilisi laatu-auditin
Aja varikolle ja tuo AdWords-tilisi meille veloituksettomaan vuosihuoltoon. Teemme AdWords-tilillesi luottamuksellisen AUDIT:in, jossa katsomme konepellin alle ja viritämme markkinoinnin ykköskoneesi uuteen iskuun.
Tunnistat varmaan keitä ovat Lewis Hamilton, Valtteri Bottas tai Sebastian Vettel – he ovat F1 -sirkuksen suurimpia tähtiä. He ovat tottuneet pärjäämään niin aika-ajoissa kuin itse kisassa. Googlessa jokainen haku vastaa formuloiden aika-ajoja eli mainokset laitetaan järjestykseen ja eturivistä on paljon helpompi vangita asiakkaan katse ja toiminta. Toivottavasti sinun mainokset ovat eturivissä, kun sinun mainostamia tuotteita ja palveluita haetaan.
Kuka on Pascal Wehrlein? No hänhän oli viime kaudella 18. paras F1-kuski. Hänen tunnettuus ei taida olla em. kolmikon tasoa ja vain vannoutuneimmat formulafanit tunnistavat tämän Sauber-Ferrarin kuskin. Vannoutuneita vertailevia ostajiakin on, eli kyllä edelleen jotkut käyvät katsomassa Googlen hakutulosten kakkos- ja kolmossivun. Lähtökohdat pärjätä ovat kuitenkin aika heikot, jos olet koko ajan aika-ajoissa sijoilla 15-20. Toivottavasti sinun mainoksesi saa paremmat lähtökohdat ostajan ja asiakkaan hankkimiseen.
Henry Fordin kerrotaan sanoneen: ”Jos olisin kysynyt asiakkailta minkälaisia autoja he haluavat, niin vastaus olisi ollut nopeampia hevosia”. Minäkään en kysy mitä sinä haluat, koska sinä haluat lisämyyntiä. Kysynkin 80-luvun lähikaupan lihatiskin kysymyksen – paljonko laitetaan? palana vai siivuina?
Ota yhteyttä, jos veloitukseton AdWords laatu-Audit kiinnostaa. Parhaat mekaanikkomme ovat kysyttyjä, mutta kyllä me sinunkin autosi ehdimme katsastamaan ja virittämään huippukuntoon.