• Google Ads

Adwordsin avainsanatyökalu

Avainsanojen suunnittelija on maksuton Adwordsin-työkalu, jonka avulla voit hakea uusia avainsana- ja mainosryhmäideoita kampanjoihisi. Lue alta miten se toimii!

SDM logo

Digimarkkinointi

Avainsanojen suunnittelija on maksuton Adwordsin-työkalu, jonka avulla voit hakea uusia avainsana- ja mainosryhmäideoita kampanjoihisi. Suunnittelijan avulla voit myös arvioida avainsanaluettelosi tehokkuutta, monistaa useita avainsanaluetteloitasi sekä saada tietoa avainsanojesi hintatarjouksista. Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi, miten avainsanojen suunnittelija toimii.

MIKSI AVAINSANOJEN SUUNNITTELIJAA KANNATTAA KÄYTTÄÄ?

  • Avainsanat: Työkalun avulla voit helposti hakea uusia avainsana- ja mainosryhmäideoita tuotteittesi, palveluidesi, aloitussivusi tai eri luokkien perusteella.
  • Historiatilastot ja liikenne-ennusteet: Saat tietoja hakujen määristä sekä ennusteita arvioiduista avainsanojen klikkaushinnoista. Voit myös tarkastella avainsanaluettelon tehokkuutta, kun käytät tiettyjä hintatarjouksia ja päiväbudjetteja. Näiden tietojen avulla pystyt arvioimaan tarvittavan budjetin määrää kampanjoillesi.

 

MISTÄ LÖYDÄT AVAINSANOJEN SUUNNITTELU -TYÖKALUN?

Kirjaudu Adwords-tiliisi ja valitse sivun yläosasta kohta ”työkalut” ja ”avainsanojen suunnittelija”.

 

avainsanojen-suunnittelija-tyokalu_0

Tämän jälkeen avautuu näkymä, jossa voit hakea tietoja neljällä eri tavalla. Käydään nämä vaihtoehdot läpi alla.

1. ETSI UUSIA AVAINSANOJA KÄYTTÄMÄLLÄ ILMAUSTA, VERKKOSIVUSTOA TAI LUOKKAA

Tämän kohdan avulla voit etsiä uusia avainsanaideoita jo olemassa oleviin kampanjoihisi tai uuteen kampanjaasi. Työkalu antaa sinulle uusia ideoita mainosryhmistä ja avainsanoista sekä saat tietoa avainsanojen hakumääristä ja klikkaushinnoista. Suunnittelijan avulla voit löytää uusia osuvampia avainsanoja mainontaasi.  Voit etsiä uusia avainsanoja ja tietoa hakumääristä kolmella eri tavalla:

  • Tuotteesi tai palvelusi: Kirjoita kyseiseen kohtaan tuotteesi tai palvelusi, kuten esimerkiksi ”lasten kengät”.  Tämän jälkeen työkalu antaa sinulle ideoita mahdollisista mainosryhmistä ja avainsanoista sekä antaa sinulle tietoa hakujen määristä. Työkalu ehdottaa mm. seuraavia avainsanoja: ”lasten talvikengät”, ”lasten kumisaappaat”, ”ensiaskelkengät”.
  • Aloitussivusi: Voit hakea myös ideoita aloitussivusi perusteella esimerkiksi: ”https://www.digimarkkinointi.fi/”, jolloin työkalu ehdottaa mm. seuraavia sanoja avainsanoiksi: ”digitaalinen markkinointi”, ”internet markkinointi”.
  • Tuoteluokkasi: kohdassa työkalu ehdottaa sinulle valmiita luokkia, kuten ”ajoneuvot”, ”Internet ja tietoliikenne” jne. Valitsemalla oman luokkasi voit hakea ideoita luokkasi perusteella. Voimme valita esimerkiksi ”ajoneuvot” à ”ajoneuvojen hinaus”, jonka jälkeen työkalu ehdottaa mm. ”hinauspalvelu”, ”hinausauto”.

Alla kuva kyseisestä näkymästä:

 

etsi-uusia-avainsanoja

Etsiessäsi uusia hakusanoja, muista huomioida myös kohdistus. Kohdistus-kohtaan kannattaa aina valita se maantieteellinen alue, josta tietoja halutaan hakea, esimerkiksi Suomi. Kielet-kohtaan valita ne kielet, joihin mainonta kohdistetaan. Tässä tapauksessa kohdistamme mainontamme Suomeen, jolloin kieliksi valitaan suomi, ruotsi ja englanti.

Käy aina tarkkaan läpi työkalun ehdottamat avainsanat ja valitse kampanjaasi ne sanat, jotka liittyvät tarkasti tuotteesi tai palveluusi. Näin saat kampanjastasi osuvamman ja vältyt ”turhilta” mainoksien klikkauksilta, kun avainsanasi ovat mahdollisimman tarkat.

2. HAE TIETOJA HAKUJEN MÄÄRÄSTÄ JA TRENDEJÄ

Jos olet jo luonut avainsanaluettelosi ja haluat tarkistaa avainsanojen hakujenmääriä ja arvioituja avainsanojen klikkaushintoja, voit tässä kohdassa syöttää valmiin avainsanaluettelosi manuaalisesti ”Anna avainsanat” -kohtaan tai voit ladata ne suoraan tiedostona työkaluun kohdasta ”valitse tiedosto”.

 

hae-tietoja-hakujen-maarasta

Työkalu antaa avainsanoillesi keskimääräiset kuukausittaiset haut, kilpailutilanteen ja ehdotetun avainsanan hintatarjouksen. Näitä ei kuitenkaan kannata katsoa kovin sokeasti, vaan hakea ennemmin vain suuntaa antavia tietoja esimerkiksi klikkaushinnasta ja tarkistaa onko valituilla avainsanoilla hakuja Googlessa. Alla kuva:

 

haut-kuukausittain

3. HANKI UUSIA AVAINSANOJA MONISTAMALLA AVAINSANALUETTELOT

Työkalun avulla pystyt myös yhdistämään kaksi erillistä avainsanaluetteloa yhdeksi luetteloksi ja säästät näin aikaa, kun avainsanoja ei tarvitse yhdistää manuaalisesti. Otetaan esimerkiksi seuraavat luettelot:

Luettelo 1: Tässä luettelossa on jokaisen avainsanan kohdalla sana ”auton”.

Luettelo 2: Tässä luettelossa jokainen sana on eri ja se on tarkoitettu ”auton” sanan jälkeen. Esimerkiksi huolto, katsastus, korjaus, korjaamo, jolloin voit yhdistää kaksi avainsanaluetteloa nopeasti.

 

avainsanaluetteloiden-monistaminen (1)

 

Klikkaamalla ”hakujen määrä” -kohdasta työkalu yhdistää avainsanaluettelot yhdeksi luetteloksi ja näyttää hakujenmäärät sekä ehdotetun hintatarjouksen.

4. HANKI KLIKKAUS- JA KUSTANNUSTEHOKKUUSENNUSTEITA

Laittamalla valmiin avainsanaluettelon avainsanat ”anna avainsanat” -kohtaan ja antamalla hintatarjouksen ja päiväbudjetin sivun yläosassa saat suuntaa antavia lukuja klikkauksista, näyttökerroista, keskimääräisestä klikkaushinnasta (CPC) ja keskimääräisestä sijainnista jokaisen avainsanan kohdalla. Nämä ennusteet koskevat juuri sinun AdWords-tiliäsi ja valitsemaasi hintatarjousta.

 

yksityiskohtaiset-ennusteet

YHTEENVETO

Avainsanojen suunnittelijan avulla uusien avainsanaideoiden löytäminen käy helposti ja saat lisätietoa avainsanojen hakumääristä ja klikkaushinnoista. Mikäli tarvitset apua Adwords-mainonnassasi, ota rohkeasti yhteyttä, autamme mielellämme.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää