• Facebook
  • Instagram

Animaatioilla uutta kierrettä somemarkkinointiin

Lue, millaisia mahdollisuuksia staattisten kuvien animointi tuo some-markkinointiin

Anssi Toivakka

Uutis- tai kuvavirtaa selaavan potentiaalisen asiakkaan pysäyttäminen on etenkin somemarkkinoijan tärkeimpiä tehtäviä. Kuvaa ja videota ladataan nykyään verkkoon niin paljon, että erottuminen on välillä melko haastavaa.

Kirjoitin aiemmin blogin kuvien käytöstä Facebook-mainoksissa. Tähän syksyn ensimmäiseen postaukseeni halusin kuitenkin tuoda hieman uutta kierrettä esittelemällä mukavan työkalun, johon törmäsin kesälomallani *rumpujen pärinää* …Instagram-mainoksen kautta. Instagram-mainonnan ABC on siis ollut heidän mainonnassaan kunnossa.

Pixaloop on ilmainen ja erittäin helppokäyttöinen mobiiliympäristöissä toimiva animaatio-app, jolla voi tehdä tavallisista staattisista kuvista eläviä. Sovellus on suunniteltu fiksusti niin, että uuden käyttäjän kynnys ostaa vuosilisenssi on perin houkutteleva, joten itsekin siihen haksahdin. Ilmaisversiolla pärjää kuitenkin vallan mainiosti, enkä oikeastaan voi suositella täysversion ostamista.

Animoituja kuvia käytetään jo melko laajalti etenkin kansainvälisesti pyörivissä mainoksissa, mutta Suomessa mahdollisuutta ei vielä jostain syystä kovin paljon hyödynnetä. AdEspresso A/B-testasi vuonna 2017 staattisten ja animoitujen mainosten eroja. Jos et jaksanut rullata artikkelia loppuun asti niin kerrottakoon, että kyseisessä testissä perinteiset kuvamainokset pesivät tuloksissa animoidut mainokset vielä suhteellisen selkein luvuin. Testi oli kuitenkin melko kapea ja nyt jo lähes antiikkinen, joten tuloksia ei voida pitää absoluuttisena totuutena koko vastakkainasettelusta.

Hubspotin toukokuussa julkaisemassa blogissa käydään läpi videon (joita animoidut kuvat periaatteessa ovat) ja kuvien eroja mainoksissa. Blogista voisi nostaa useammakin pointin, mutta kaksi olennaisinta ovat mielestäni:

  1. Videon ja kuvan välillä miettiessä ratkaisevaa on käyttötarkoitus ja videon ja kuvan sisältö, sekä laatu
  2. Ainoastaan testaamalla saat selville mikä toimii parhaiten

 

On myös hyvä muistaa, että median valintaan täytyy panostaa. Kuvien pitää olla laadukkaita ja mikäli ne herättävät katselijassa tunteita, ollaan menossa oikeaan suuntaan. Sama pätee luonnollisesti myös videoon tai animoituun kuvaan. Kun valitset markkinointiin kuvia ja videoita, pidä koko valinta- tai tuotantoprosessin ajan mielessä se, mitä haluat medialla saavuttaa. Jos kampanjasi tavoite on saada ihminen klikkaamaan itsensä laskeutumissivulle ja antamaan sinulle esimerkiksi henkilötietojaan – median täytyy herättää luottamus. Asia ei tietenkään ole näin yksinkertainen koska samaan aikaan käytetyn median täytyy tehdä kymmenen muutakin asiaa.

Jatketaan nyt kuitenkin vielä Pixaloopista. Jos klikkasit yllä olevaa linkkiä Pixaloopin sivuille, niin todennäköisesti sait aika nopeasti selville mitä Pixaloopilla voi tehdä. Omien testieni perusteella sovellus on parhaimmillaan vahvakontrastisissa kuvissa. Kontrasti tarkoittaa perinteisessä määrittelyssä vastakohtaa ja kuvien kontekstissa tyypillisesti havaitun seikan voimistumista, kun sen rinnalla esiintyy vastakkainen seikka. Tällaisia ovat esimerkiksi kaikkien suomalaisten peruskoulussa oppimat vastavärit.

Ensimmäisten kokeilujen pohjalta sanoisin, että Pixaloop onnistuu erityisesti abstraktien muotojen animoinnissa. Hienoimpia tuloksia olen saanut esimerkiksi savun, pilvien, veden ja hiusten kanssa. Alla pari kuvaa tässä mainoksessa käytetyn kuvan editoinnista.

 

Kun kuva on valittu, päästään sille tekemään animointia. Animoinnissa klikataan kohtaa ’Path’, josta päästään sormella piirtämään haluttuja liikkeitä kuvaan. Esikatselu onnistuu livenä oikealla sijaitsevasta play-napista.

Anchor-toiminnolla rajataan kohdat, joita ei haluta mukaan animoituun. Juuri tästä syntyy vaikutelma elävästä kuvassa: vain osa kuvasta liikkuu.

Pixaloopissa on kätevät jakotoiminnot suoraan sosiaalisen median kanaviin. Kuvassa nähtävä Instagramin editori antaa vielä mahdollisuuden muokata klipin värimaailmaa Instan omilla filttereillä. Pro-versio mahdollistaa lopullisen median viemisen 1080p, 2k, tai 4k muodoissa ilmaisversion rajoittaessa laadun 1080p-tasolle. Alla vielä lopputulos tuotuna 4K-laatuisena gmailin kautta tietokoneelle.

Animoituja kuvia kannattaa testata myös omassa markkinoinnissa. Jos olet jostain syystä päättänyt pitäytyä vain orgaanisessa somemarkkinoinnissa, antavat giffit ja videot kuvasyötteeseesi mukavaa piristettä. Toisaalta, suosittelen että tutustut myös somen maksulliseen mainontaan, koska sillä tavoittaa edullisesti valtavan määrän ihmisiä. Voimme auttaa parhaiten silloin, kun oma sisällöntuotantonne on kunnossa, mutta tuntuu, että sisällöt jäävät vielä vaille kulutusta.

Lue seuraavaksi verkkolehdestämme, miten 7 markkinoinnin ammattilaista hyödyntävät somea oman yrityksensä markkinoinnissa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää