• Google Ads

Avainsanan lisäyksen käyttäminen mainosten otsikoissa

Käyttämällä avainsanan lisäystä saat tuotua mainoksesi otsikkoon avainsanasi, jotka käynnistivät mainoksen näkymisen Googlessa.

SDM logo

Digimarkkinointi

Adwords -mainonnassa on tärkeää saavuttaa mainoksille korkea klikkausprosentti ja sitä täytyykin pyrkiä kokoajan nostamaan parantamalla mainoksia. Yksi erittäin hyvä tapa tähän on avainsanan lisäyksen käyttäminen etenkin mainosten otsikoissa. Lisäyksen avulla saat kohdennettua mainokset paremmin ihmisten tekemiin hakuihin sekä parannettua avainsanojesi laatupisteitä.

Miksi avainsanan lisäystä kannattaa käyttää?

Käyttämällä avainsanan lisäystä saat tuotua mainoksesi otsikkoon avainsanasi, jotka käynnistivät mainoksen näkymisen Googlessa. Näille mainoksille saavutetaan hyvin usein korkeampi klikkausprosentti, koska mainoksen otsikko vastaa niin tarkasti asiakkaan käyttämää hakulausetta.

Usein lisäystä käytetään mainoksen otsikossa, mutta sitä voidaan käyttää myös tekstiriveillä ja URL-osoitteen kentässä. Tämä on kuitenkin hieman haastavaa, koska tällöin täytyisi varmistaa, että jokainen hakutermi käy ympärillä olevaan mainostekstiin. Tämän vuoksi suosittelenkin käyttämään lisäystä ennemmin mainosten otsikoissa.

Miten avainsanan lisäystä käytetään mainoksen otsikossa?

Voit lisätä avainsanan lisäyksen mainoksesi otsikkoon kirjoittamalla otsikko riville: {KeyWord:Oletusteksti} Kirjoita oletusteksti-kohtaan sana tai sanat, joiden haluat näkyvän, kun tekstiä ei voi korvata avainsanalla. Eli silloin kun avainsanasi on yli 25 merkkiä pitkä eikä tämän vuoksi mahdu mainoksesi otsikkoon.

Esimerkiksi sinulla on autokorjaamoyritys ja sinulla on avainsanoina mainosryhmässäsi seuraavat sanat:

  • Autokorjaamo Jyväskylä
  • Autokorjaamo Vaajakoski
  • Halpa Autokorjaamo jne.

Lisäät mainoksen otsikkoon avainsanan lisäyksen käyttäen oletuksena sanoja ”Autokorjaamo Jyväskylä”. Kirjoitat mainoksen otsikkoon silloin: {KeyWord:Autokorjaamo Jyväskylä}

Nyt, kun ihminen kirjoittaa Googleen ”Autokorjaamo Vaajakoski” vaihtuu mainoksesi otsikkoon automaattisesti sanat Autokorjaamo Vaajakoski sanojen Autokorjaamo Jyväskylä tilalle.

Olet myös lisännyt mainosryhmääsi avainsanaksi seuraavat sanat: Autokorjaamo Pekka Jyväskylä. Tässä tapauksessa avainsanasi on yli 25 merkkiä pitkä, jolloin kyseiset avainsanat eivät mahdu mainoksesi otsikkoon. Google ei siis pysty vaihtamaan kyseistä avainsanaasi mainoksesi otsikkoon, vaan käyttää sinun oletuksena käyttämääsi avainsanaa eli Autokorjaamo Jyväskylä.

Muista aina varmistaa, että kyseisen mainosryhmän avainsanat mahtuvat mainoksesi otsikkoon. Kaikki avainsanat, jotka eivät mahdu otsikkoon korvataan oletustekstilläsi.

Miksi avainsanan lisäys ei toimi?

  • Tarkista, että olet kirjoittanut avainsanasi oikein. Google ei näytä väärin kirjoitettuja avainsanoja.
  • Avainsanoissasi on liikaa merkkejä. Mainoksen otsikkoon saa olla ainoastaan 25 merkkiä pitkä.
  • Avainsanoissa ei saa olla kielioppivirheitä.

Avainsanan lisäyksen isot ja pienet kirjaimet

Lisätessäsi avainsanan lisäystä voit valita miten haluat käyttää isoja ja pieniä kirjaimia.

  • {keyword}: Kun haluat, että kaikki sanasi kirjoitetaan pienellä. Esimerkiksi: autokorjaamo jyväskylä.
  • {Keyword}: Valitse tämä vaihtoehto, kun haluat ensimmäisen sanasi kirjoittaa isolla ja loput pienellä. Esimerkiksi: Autokorjaamo jyväskylä
  • {KeyWord}: Käyttäessäsi tätä vaihtoehtoa molemmat sanasi alkavat isolla kirjaimilla. Esimerkiksi: Autokorjaamo Jyväskylä.
  • {KEYWord}: Tällöin ensimmäinen sanasi kirjoitetaan isolla ja loput sanat pienillä kirjaimilla. Esimerkiksi: AUTOKORJAAMO Jyväskylä.
  • {KeyWORD}: Nyt otsikon kaikki sanat alkavat isoilla kirjaimilla ja viimeinen sana kirjoitetaan kokonaan isoilla kirjaimilla. Esimerkki: Autokorjaamo JYVÄSKYLÄ.

Yhteenveto

Avainsanan lisäyksen avulla saat helposti kohdennettua mainokset paremmin ihmisten tekemiin hakuihin. Mainosten klikkausprosentin parantuessa myös laatupisteesi paranevat, jolloin klikkauskulusi vähenevät. Suosittelen avainsanan lisäyksen käyttämistä etenkin mainosten otsikossa. Muista kuitenkin aina varmistaa, että oletustekstisi mainoksen otsikossa on riittävän lyhyt ja se pysyy merkkirajoitusten mukaisena. Jos tarvitset apua Adwords -mainonnassasi, ota rohkeasti yhteyttä, autamme mielellämme.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää