Onko yrityksesi aikeissa mainostaa Black Fridayn tai Black Weekin aikana, tai onko kesä tai jokin muu tärkeämpi kampanja-aika? Tai tuntuuko siltä, että kaikki muutkin mainostavat Black Weekinä, jolloin sinunkin kannattaisi?
Ennen kuin teet suuria panostuksia, on hyvä palata yrityksesi markkinointistrategiaan. Onko sesonki osa suunnitelmaasi, ja sopiiko se brändiisi tai sen arvoihin? Jos vastasit kyllä, tämä blogi antaa sinulle vinkkejä, kuinka suunnittelet ja toteutat onnistuneen kampanjoinnin sesonkiaikana.
Google Ads -mainonta on yksi tehokkaimmista tavoista saada mainonta käyntiin nopeasti myyntisesongin aikana. Mainonnan monet kohdennusmahdollisuudet, tekoälyä hyödyntävät kampanjatyypit ja nopeat optimointimahdollisuudet ovat vain muutamia sen parhaista ominaisuuksia, jotka ovat erityisen tärkeitä nopeatempoisen myyntisesongin, kuten Black Fridayn, aikana. Google on kehittänyt mainostyökalustaan monipuolisen kanavan kysynnän luomisesta asiakkaiden sitouttamiseen, minkä vuoksi kanava on erittäin suosittu.
Tässä artikkelissa käsittelemme myyntisesonkeja erityisesti Google Ads -mainonnan näkökulmasta Black Fridayn aikana.
Miksi Black Friday ja muut myyntisesongit ovat hyviä aikoja mainostaa?
Kuinka sesongit ja kampanjat voi sitoa osaksi strategista markkinoinnin kokonaisuutta? Ei ole yllätys, että Black Friday ja muut alennussesongit ovat monille verkkokaupoille erittäin tärkeitä, ja ne on usein huomioitu markkinoinnin vuosikelloa suunnitellessa.
Tunnetut teemaviikot ja -kampanjat ovat mainostajalle huomionarvoisia siitä simppelistä syystä, että tällöin moni verkkokauppa tekee merkittävän osan vuoden myynneistään. Perinteisesti kauppa piristyy loppuvuoden teemoja ja joulua kohti, ja silloin kuluttajat ovat tottuneet odottamaan sesonkien tarjouksia.
Kaikkia sesonkeja ja kampanjoita ei kuitenkaan kannata ottaa itsestäänselvyytenä, vaan pohdi sopiiko se yrityksesi brändiin, strategiaan ja arvoihin.
Jos tietty sesonki tai kampanja-aika on strategisesti tärkeä, niin valmistaudu kampanjointiin hyvissä ajoin tarkalla suunnittelulla, jotta tuotteesi tai palvelusi erottuu kuluttajille kohdennetuista lukuisista kampanjaviesteistä.
Erityisen tärkeää on, että huomioit kaikki käytössä olevat markkinointikanavat ja niiden roolit sesonkikampanjoita suunnitellessa. Black Friday, tai nykyisin ehkä tunnetummin koko viikon kestävä Black Week, on tunnettu kauppojen joulusesongin avauspäivänä.
Kuluttajat odottavat yritysten viestejä eri kanavissa ja suuria alennuksia, ja osa aloittaa tällöin joululahjojen metsästämisen. Black Friday -tarjoukset ovat parhaillaan ohittamattomia ja ainutlaatuisen tuntuisia, että ostopäätös on tehtävä nopeasti.
Sesonkiaikoina kilpailet lukuisten yritysten kanssa kuluttajien huomiosta, joten massasta erottautumisen tärkeyttä ei voi korostaa liiaksi.
Ennen kuin avaan tarkemmin Google Ads -mainonnan suunnittelua ja toteutusta, tässä vinkkejä sesonkikampanjoiden suunnitteluun myös muutamassa muussa markkinointikanavassa.
SEO (Hakukoneoptimointi)
- Tutki sesonkiin liittyviä hakusanoja, joilla haluat saavuttaa orgaanista näkyvyyttä ja luo kampanjasivu optimoituna näille sanoille. Samaa laskeutumissivua voidaan hyödyntää myös maksetussa mainonnassa.
- On hyvä muistaa, että hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä: olethan siis viikkoja tai kuukausia jo etukäteen rakentamssa SEO-näkyvyyttäsi tärkeille sesongeille.
- Sisällytä sivun metatietoihin infoa tarjouksista, kuten ”vähintään -50% alennus” hakusanoja unohtamatta.
- Luo laadukasta sisältöä sivustollesi ja varmista, että sivusi vastaa kävijän tekemään hakuun ja on käyttäjäystävällinen.
- Varmista myös sivustosi nopea lataaminen ja toimivuus mobiililaitteilla.
- Lue lisää hakukoneoptimoinnin merkityksestä sesonkiaikana.
Meta (Facebook, Instagram)
- Meta on Black Fridayn aikaan tärkeä markkinointikanava, koska se tarjoaa valtavan käyttäjäkunnan ja mahdollistaa kohdennetun mainonnan myyntisi kasvattamiseksi.
- Varaa kampanjan ajaksi tarpeeksi budjettia, jotta varmistat halutun näkyvyyden kovassa kilpailussa mainosnäytöistä.
- Hyödynnä kanavaa alennuskoodien jakamiseen, joilla houkuttelet uusia asiakkaita tutustumaan tuotteisiin. Voit myös luoda esimerkiksi kilpailuja ja tapahtumia monipuolisen näkyvyyden saamiseksi.
Sähköpostimarkkinointi
- Lähetä asiakkaillesi early bird -tarjouksia, jotta saat heidän huomionsa ajoissa ja sitoutat heidät uutiskirjelistalle. Voit antaa uutiskirjetilaajillesi myös erikoisalennuksia.
- Luo sisällöltään laadukkaita ja visuaalisesti houkuttelevia kampanjasähköposteja, jotka houkuttelevat klikkaamaan.
- Tuo esiin oikeat tuotteet ja tarjoukset eri segmenteille ja ostajapersoonille heidän kiinnostuksen kohteiden tai aiempien ostojen mukaan.
- Markkinoinnin automaatiolla nappaat kiinni myös asiakkaat, jotka ovat katoamassa tai hyvin kiinnostuneita: hylätyt ostoskorit, lämmittelyviestit ja cross-sell-automaatiot ovat sesonki- ja kampanja-ajan tehomyyjiä.
- Kun kampanja on ohi, muista lähettää jälkimarkkinointiviesti, jolla sitoutat erityisesti uudet asiakkaasi yrityksesi brändiin.
Sisältömarkkinointi
- Luo kampanjasivulle informatiivista ja houkuttelevaa sisältöä, joka korostaa sesongin aikaisia tarjouksia ja niiden ainutlaatuisuutta.
- Sisältöjen laatu ratkaisee lopulta, kuinka hyvin mainontasi tuottaa tulosta. Voit tehostaa myyntiäsi esim. blogiartikkeleilla, jotka auttavat valitsemaan oikean tuotteen tai huoltamaan tuotetta.
- Jaa erottuva kampanjaviesti kaikissa markkinointikanavissa houkutellaksesi liikennettä verkkosivuillesi.
Lue myös: Estääkö sivustosi ostopolku sivuvierailijaa muuttumasta liidiksi?
MRACE®-mallin mukaisen Google Ads -mainonnan suunnittelu myyntisesonkiin
Kuten aiemmin mainitsimme, Google Ads on yksi parhaista kanavista sesonkikampanjoille mm. laajan tavoittavuuden ja edistyneiden ominaisuuksien vuoksi. Se auttaa houkuttelemaan ostovalmiita asiakkaita, optimoimaan mainontaa jatkuvasti, ja mahdollistaa tarkan mittauksen tulosten seuraamiseen.
Kun yhdistämme Google Ads -mainonnan MRACE®-malliimme, suunnittelet tehokkaan markkinoinnin Black Fridayta tai muuta sesonkipiikkiä varten.
Ennen kuin pääsemme vauhtiin, on hyvä palata hetkeksi suunnittelupöydälle.
Kaikki lähtee sesongin suunnittelusta ja tavoitteista.
- Miksi sesonki on tärkeä, ja mitä odotuksia siihen kohdistuu liiketoiminnallisesti?
- Vertailudata viime vuosilta antaa sinulle suuntaa konkreettisten myyntitavoitteiden määrittämisessä. Kun kampanjastrategia on valmis, varaa tarpeeksi aikaa kampanjamateriaalien, kuten laskeutumissivun, mainostekstien ja -bannereiden luomiseen. Voit myös lanseerata ennakkotarjouksia, ja näin pidentää kampanjaasi.
Kun suunnitelma ja tavoitteet on asetettu, lähdetään toteuttamaan kampanjaa Google-mainontaan. Toteuta Google-mainonnan Black Friday -kampanjan tai minkä tahansa muun sesongin suunnittelu seuraavasti MRACE®-mallin mukaisesti:
Reach – tavoita kohdeyleisösi
Reach-vaihe keskittyy sesonkiaikana Google-mainonnassa tuotteistasi tai palveluistasi kiinnostuneen ja ostovalmiin yleisön ohjaamiseen sivuillesi. Tämä on erityisen tärkeää Black Fridayna, kun ihmiset etsivät tarjouksia aktiivisesti, ja mainosten näkyvyydestä käydään kovaa kilpailua.
On hyvä varata budjettia riittävästi, jotta mainoksesi näkyvät useita kertoja samalle henkilölle, mieluiten useissa eri Googlen kanavissa. Hakumainontaan saat lisättyä kampanjaviestit helposti lisäämällä niitä otsikko- ja kuvausteksteihin.
Hakusanakampanjoihin kannattaa tehdä huolellinen hakusanakartoitus, sillä esimerkiksi Black Fridayn ympärillä ihmiset saattavat etsiä tuotteitasi “tuotenimi + tarjous” tai “brändi + black friday” tyyppisillä hauilla.
Display-verkon mainoksia varten voit luoda visuaalisesti houkuttelevat mainosbannerit. Lisäksi mainoslaajennukset ovat erinomainen paikka tuoda tarjoukset esille. Näiden lisäksi Googlella on useita eri kampanjatyyppejä, joista valita.
Performance Max -kampanjatyypin avulla saat mainoksesi näkymään useissa Googlen kanavissa (esim. Shopping, YouTube, hakuverkko, Display ja Gmail) yhden kampanjan kautta. Googlen tekoälyllä varustettu kampanjatyyppi näyttää mainontaa niissä kanavissa, mistä se saa aikaan haluttuja tuloksia eli konversioita. Lisäksi teköäly mukauttaa mainoksia ja kohdennuksia sen mukaan, mistä se parhaiten saa konversioita. Tekoälyyn pohjautuville kampanjoille on hyvä varata vähintään pari viikkoa oppimisaikaa.
Voit kohdentaa mm. kiinnostuksen kohteiden, Googlen valmiiden yleisöjen, kilpailijoiden sivuilla vierailleiden kaltaisten yleisöjen, tiettyjä Google-hakuja tehneiden, kontekstin tai demografisten tietojen mukaan. Display-verkon mainonnassa käytössäsi on Black Fridayta ajatellen esimerkiksi Googlen valmiita yleisöjä “In-Store Black Friday Shopping” ja “Online Black Friday Shopping”.
Mahdollisuuksia rakentaa yleisöjä on monia, mutta tärkeintä on hyödyntää jo olemassa olevia toimivia yleisöjä ja rakentaa niiden pohjalta yleisöt ja testata myös rinnalla uusia.
Act – ohjaa tekemään toimenpiteitä
Nyt olemme saaneet kiinnostuneen kävijän verkkosivuillesi vierailemaan, ja seuraavaksi haluamme saada hänet vuorovaikutukseen sivustosi kanssa.
Act-vaiheessa on tärkeää, että verkkosivusi johdattaa kävijää eteenpäin ostopolulla, jolloin hän esimerkiksi vierailee yhteystietosivuilla, lukee blogiartikkeleita, avaa chat-keskustelun tai lisää tuotteen ostoskoriin. Google Adsin tulosten kannalta tällaiset act-vaiheen mikrokonversiot ovat tärkeitä seurata, sillä ne havainnollistavat kuinka laadukasta sivuille ohjattu liikenne on.
Act-vaiheessa on tärkeää huomioida, että verkkosivusi ovat sisällöltään kiinnostavat ja puhuttelevat kohdeyleisöäsi. Sisältömarkkinointi on tehokas keino tuoda eri ostopolun vaiheissa oleville kävijöille oikeanlaista verkkosivusisältöä, joka auttaa heitä tiedonhaussa ja siirtymään lähemmäs kohti ostopäätöstä.
Google Adsissa voit kokeilla erilaisista sisällöistä mainoksia, ja testaamalla löydät eri ostopolun vaiheissa oleville yleisöille parhaiten toimivat viestikulmat. Kampanjatarjousten lisäksi voit ohjata liikennettä blogeihin tai tuote-esittelyihin, jotka saattavat herättää kiinnostuksen tuotteisiisi eri kulmasta, ja saat kävijän ehkäpä tilaamaan uutiskirjeesi tai viettämään sisältöjesi parissa pidemmän aikaa.
Convert – muuta kävijät kaupaksi
Convert-vaiheessa haluat saada aikaan konversioita, eli tavoiteltuja tuloksia kuten oston verkkokaupasta. Tässä vaiheessa on hyvä kiinnittää huomiota siihen, että verkkosivusi ovat konversio-optimoidut, eli ne ohjaavat ostoksen tekemiseen johdonmukaisesti ja luotettavasti. Emmehän halua, että mainosrahalla verkkosivuille ohjattu yleisö ei osta sen takia, että se on tehty vaikeaksi.
Google Ads -kampanja-asetukset ohjaavat kampanjoita tuottamaan haluamiasi tuloksia. Jos tavoittelet esimerkiksi tiettyä mainoseurojen kannattavuutta, tämä voidaan huomioida kampanjoiden asetuksissa.
Googlen tekoälyyn pohjautuvat hintatarjousstrategiat etsivät kohderyhmästäsi juuri niitä, ketkä todennäköisesti klikkaavat mainostasi tai tekevät halutun toimenpiteen, kuten ostoksen verkkokaupastasi. Se saattaa olla sinulle toimiva kampanjastrategia sesonkiaikaan, ja voit myös määrittää esimerkiksi tavoitellun ROAS (Return On Ads Spend) eli mainonnan tuottoarvon kampanjalle.
Muista varata sesonkiaikana tarpeeksi budjettia kampanjoille, joilta odotat eniten tuloksia. Google Shopping on yksi parhaiten konvertoivista kanavista verkkokaupoille, sillä kuluttajat ovat usein lähellä ostopäätöstä tehdessään hakuja tietyistä tuotteista tai tuotemerkiltä.
Engagement – sitouta ostaneet tai vierailleet asiakkaat
Uudelleenmarkkinointi on tehokasta Black Friday -markkinoinnissa, kun asiakkaidesi ostopäätökset voivat jäädä kesken syystä tai toisesta. Voit rohkaista heitä vierailemaan uudelleen verkkosivuillasi ja viemään oston loppuun mainostamalla tarjouksiasi. Muista myös uudelleenmarkkinointi jo olemassa oleville asiakkaillesi, ja hyödynnä käytössäsi olevaa dataa heistä.
Muita engage-vaiheen markkinoinnin parhaita keinoja edustaa sähköpostimarkkinointi, joka on parhaita tapoja palauttaa asiakkaat ostopolulle.
Measure – mittaa oikeita asioita
Kun olet valinnut kampanjamuodot ja aloittanut mainonnan, on varmistettava tulosten mittaaminen. Onko sivustollasi oikeat konversiopisteet seurannassa onnistuneesti ja saavatko kampanjat tuloksia aikaan?
Mitä tarkempaa mittaaminen on, sitä helpompaa on kampanjoiden optimointi. Välittyykö tieto kampanjoinnista oikein verkkosivuanalytiikan työkaluun tai CRM-järjestelmään? Eri kanavien tulosten mittaroinnin rinnalla myyntisesongin kokonaisuuden tulkinta antaa paremman käsityksen eri kampanjoiden vaikutuksista kokonaistuloksiin.
Kuten aiemmin mainitsin, Google Adsissa voit asettaa sesonkikampanjoille esimerkiksi tietyn ROAS-tavoitteen tai liidin hankintahinnan, jonka toteutumista kannattaa aktiivisesti seurata. Googlessa kilpailu mainosten klikkauskohtaisesta hinnasta voi lisääntyä Black Fridayn aikana ja sitä ennen huomattavasti, joten jatkuva mainosten seuranta halutun näkyvyyden aikaansaamiseksi on tarpeellista. Analysoi kampanjoiden tuloksia usein, jotta mainonta toimii kohti asetettuja tavoitteita.
Yhteenveto
Sesonkien ja kampanjahuippujen aikana Google Ads on parhaita kanavia, koska sen avulla tavoitetaan kuluttajat erityisesti lähellä ostopäätöksen tekemistä, mutta myös ennen kuin heillä on välttämättä selkeää ostoaietta.
Googlen kanaviin voidaan rakentaa tehokas ostopolku kylmien yleisöjen tavoittamisesta uudelleenmainontaan, ja kampanjoilla saadaan houkuteltua niin uusia kuin nykyisiä asiakkaita ostoksille.
Black Fridayn kaltaisina nopeina myyntisesonkeina korostuu huolellinen suunnittelu, tavoitteet, mittarit ja aktiivinen optimointi. Kampanjoiden optimointia ei kannata kuitenkaan antaa vain tekoälylle, sillä asiantuntijatyötä tarvitaan edelleen ohjaamaan tekoälyä kohti haluttuja tavoitteita.
Tärkeää on valmistautua ajoissa, sillä kampanja-aikoina muutkin mainostajat kilpailevat mainospaikoista ja asiakkaasi huomioista!
Tutustu Google Ads -markkinoinnin palveluumme.
Opi lisää digimarkkinoinnista ja lataa maksuton opas!