• Digitaalinen markkinointi

Digitaalinen markkinointi on kaikkien kaveri

Digitaalinen markkinointi on verrattain tuore käsite markkinoinninmaailmassa. Varsinkin pitkään markkinoinnin parissa olleille sen lait ovat uusia. Muutokset toimintatavoissa ovat äärimmäisen nopeita ja tuskin kukaan vielä muutama vuosi sitten oli perehtynyt pitkän aikajänteen tarkkaan tulosten mittaamiseen. Tätä markkinoinnin uusinta ja nopeasti kasvavaa kaveria ei kuitenkaan kannata lähteä vieroksumaan tai pakoilemaan. Niin kuin kaikki tuttavuudet, myös tämän kanssa […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Digitaalinen markkinointi on verrattain tuore käsite markkinoinninmaailmassa. Varsinkin pitkään markkinoinnin parissa olleille sen lait ovat uusia. Muutokset toimintatavoissa ovat äärimmäisen nopeita ja tuskin kukaan vielä muutama vuosi sitten oli perehtynyt pitkän aikajänteen tarkkaan tulosten mittaamiseen.

Tätä markkinoinnin uusinta ja nopeasti kasvavaa kaveria ei kuitenkaan kannata lähteä vieroksumaan tai pakoilemaan. Niin kuin kaikki tuttavuudet, myös tämän kanssa sinuiksi tuleminen ottaa aikansa, mutta tämän ajan jälkeen et enää suostu jättämään tätä uutta kaveria pois markkinointisalkkusi työkaluista.

Otetaan nopea vilkaisu mitä digitaalinen markkinointi pitää sisällään. Linkeistä pääset syventymään siihen osa-alueeseen, mikä kiinnostaa eniten tai mihin syventymisen olet vielä jättänyt tekemättä.

Markkinoinnin muutokset ovat nopeita etenkin digitaalisen markkinoinnin saralla. Lista kasvaa jatkuvasti, mutta ainakin seuraavat asiat sisältyvät nykyisellään digitaalisen markkinoinnin kattaukseen:

 

Digitaaliseen markkinointiin on siis sisällytetty paljon asiaa ja toteutustapoja vieläkin enemmän.  Tärkein sanoma onkin mielestäni tiivistetty parhaiten yllättäen Wikipediassa seuraavasti:

Digitaalinen markkinointi perustuu yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja se määrittelee kohderyhmät sekä viestin, joka halutaan kohderyhmälle välittää

Siinä se onkin sanottu hyvin. Digitaalinen markkinointi on sitä missä kohderyhmä pyritään ensin tunnistamaan jonkin kriteerin perusteella mielenkiintoiseksi ja potentiaaliseksi asiakaskunnaksi, jonka jälkeen heille lähetetään tarkkoja kohdennettuja mainosviestejä. Tässä kohtaa digitaalinen markkinointi tekee tiukan pesäeron perinteisiin markkinointikanaviin, jotka staattisina kanavina jättävät mittaamisen välistä.

Mittaamisen oppiminen kuuluu digitaaliseen markkinointiin

Digitaalisessa markkinoinnissa on myös yksi puoli, joka tulee aina huomioida, ja se on mittaaminen! Markkinoinnissa nähdään vihdoinkin markkinointiin satsattujen eurojen tuotto puhtaasti lukuina. Mitä digitaalisen markkinoinnin kanavaa ikinä käytätkään, tulee sinun varmistaa että tulosten mittaaminen on mahdollisimman tehokasta ja määrätietoista. Sitä tiedon määrää minkä voit saada omasta liiketoiminnastasi ei yksinkertaisesti kannata heittää hukkaan. Tämä toistuu meidän viestissämme usein, mutta haluamme korostaa että yrittäjä saa vaatia tuloksia markkinoinnilta ja nyt ne tulokset on näytettävissä myös lukuina.

Luvut ovat digitaalisen markkinoinnin vahvuus. Ne kertovat tulokset kiertelemättä

Case esimerkkejä mitatuista tuloksista

No kenen kaveri se digitaalinen markkinointi on?

Tähän on mielestäni helppo vastata. Se on yrittäjän ja yrityksen kaveri. Kun yritys lähtee mukaan digitaaliseen markkinointiin, on oppimisen paikka. Tehdäänpä sitten markkinointia Googlen, Facebookin tai sähköpostien välityksellä niin nähdään, mitkä markkinointiviestit toimivat ja mitkä eivät. Tästä on hyötyä, kun suunnitellaan markkinointiviestinnän kokonaisuutta ja mietitään mitä mainosviestejä milloinkin kannattaa näyttää. Opit uudesta kaverista jatkuvasti lisää ja mitä enemmän vietätte aikaa yhdessä sitä paremmin yhteistyönne toimii. Niinkuin kaikissa kaverisuhteissa tutustuminen tapahtuu helpoiten, kun on joku joka esittelee. Tällöin kaverisuhteen sopiminen käy nopeasti. Väärä esittelijä ei myöskään tuo kaverin parhaita puolia esiin

[button size=”medium” style=”primary” text=”Miten tämä uusi kaveri sopisi sinulle?” link=”https://www.digimarkkinointi.fi/ota-yhteytta” target=””]

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää