Ei tarvitse ennustajan taitoja, jos ennustaa digitaalisen markkinoinnin kasvattavan osuuttaan yritysten markkinointibudjeteista myös vuonna 2015.

Mitä uutta on luvassa vuonna 2015 ja mihin yrityksen tulevat panostamaan? Luin kymmenittäin kirjoituksia ja lisäsin muutaman oman ajatuksen siitä, mitkä ovat vuoden 2015 merkittävimmät asiat digitaalisen markkinoinnin osalta.

PK-sektorin herääminen mobiilikäyttäjien määrän kasvuun

Suuret yritykset ovat jo päivittäneet verkkosivustonsa vastaamaan nykypäivän tarpeita, mikä tarkoittaa, että verkkosivustot ovat suunniteltu palvelemaan myös mobiilikäyttäjiä.

Vuonna 2015 PK-sektori huomaan saman, kun omilla verkkosivuilla on vaikea surffailla puhelimella. Jos yrityksesi verkkosivu ei ole puhelimeen tai tablettiin responsiivinen se vaikuttaa myös yrityksen löydettävyyteen Googlesta. Löydettävyys Googlesta ja suuret mobiilikäyttäjien massat tulevat pakottamaan viimeisetkin yritykset päivittämään verkkosivunsa.

Sisällöntuotannon määrän kasvaa

Yritykset tuottavat yhä enemmän sisältöä jolla sitouttavat potentiaalisia asiakkaita. Sisällöntuotanto on ollut jatkuvassa kasvu-urassa jo vuosia, mutta nyt saavutettu se piste, että yritykset alkavat ottaa sen osaksi jatkuvaa markkinointiprosessiaan.

Tästä tykkäävät myös hakukoneet ja yrityksen löydettävyys hakukoneista paranee. Tehtyä sisältöä myös tuodaan jatkuvasti enemmän asiakkaiden silmien eteen hyväksikäyttämällä Facebook-markkinointia, Linkedin-markkinointia, Twitteriä sekä Googlen markkinointikanavia.

B2B yritykset digitalisoituvat

Uskon, että B2B yritykset Suomessa ottavat suurimman loikan digitaalisessa markkinoinnissa vuonna 2015. Kuluttajamarkkinoinnissa digitaalinen markkinointi on vakiinnuttanut kasvunsa, mutta B2B yritykset heräävät nyt.

Yritysten ostoprosessin muuttumisesta on tullut niin paljon tutkimustietoa viimeaikoina, että tämä alkaa väkisin näkymään B2B-markkinointiprosessissa.  Trendi on selvä : enemmän lämpöisiä liidejä yrityksille ja parempaa palvelua asiakkaille. Kylmästä kontaktoimisesta on tulossa yhä vaikeampaa.

Lisäksi markkinoinnin kohdentamisen tarkkuus ja kanavien tehokkuuden mitattavuus on sillä tasolla, että B2B-yritykset voivat kohdistaa markkinointinsa juuri niille oikeille ihmisille jotka ovat potentiaalisia asiakkaita.

Lizetta Staplefoote blogia suosittelen seuraamaan niiden jotka ovat kiinnostuneet B2B-digitaalisesta markkinoinnista.

Sosiaaliseen mediaan on pakko laittaa rahaa

Ilmainen lounas on nyt ohitse ja yritysten on pakko laittaa rahaa sosiaalisen median markkinointiin. Facebook on ilmoittanut, että ilmainen näkyvyys tulee vähentymään ja se on jo vähentynyt radikaalisti.

Forresterin tekemän tutkimuksen mukaan vain 2% suurien brändien facebook-sivuston tykkääjistä näki päivityksen enää ilmaiseksi ja luku tulee painumaan lähelle nollaa.  Tämä ei kuitenkaan millään muotoa tarkoita sitä että Facebook-markkinointi olisi käymässä kannattamattomaksi. 

Päinvastoin se tarkoittaa että Pay and Play tulee entistäkin tehokkaammaksi.

Sitä paitsi Facebook julkaisee taas vuonna 2015 uusia ominaisuuksia mitkä tukevat yritysten myyntiä Facebook-sivustonsa kautta. Facebook on melko ideaalitilanteessa. Se pystyy olemaan rahantekokone itselleen sekä asiakkailleen.

Pysy mukana

Paljon tapahtui vuonna 2014 ja vielä enemmän tulee tapahtumaan vuonna 2015. Jos olisin kirjoittanut  kaikki ne asiat mitkä digitaalisessa markkinoinnissa kehittyy tai muuttuu ensivuoden aikana kirjoittaisin tätä vielä juhannuksenakin.

Blogiamme seuraamalla pysyt mukana digitaalisen markkinoinnin muutoksissa kiinnostipa sinua Google adwords, hakukoneoptimointi, Facebook-markkinointi, Instagram-markkinointi tai muut digitaalisen markkinoinnin asiat.

Hyvää Uuttavuotta!!

Niko

Tavoitteenani on auttaa suomalaisia yrityksiä läpi nopeimman markkinoinnin muutoksen, mitä historiamme tuntee. Intohimonani on luonnollisen ostoprosessin siirtäminen digitaaliseen ympäristöön niin, että se tukee sekä kuluttajan että yrityksen tavoitteita.
Niko