• Digitaalinen markkinointi

Digitalisaatio Case

Viime päivinä televisiossa on pyörinyt laaja Fonectan mainos teemana digitalisaatio. Katso video täältä. Mainos on näyttävä ja kertoo minusta oikeaa tarinaa. Tarinaa siitä, miten digitaalinen markkinointi on tärkeää tehdä oikein ja pienenkin yrityksen on mahdollista tehdä tuloksellista markkinointia. Jotain kuitenkin Fonecta unohti pahasti. Nimittäin markkinoinnin kokonaisuuden ja ihmisten informaation hakemisen osana ostoprosessia. Fonecta ei huolehdi […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Viime päivinä televisiossa on pyörinyt laaja Fonectan mainos teemana digitalisaatio. Katso video täältä. Mainos on näyttävä ja kertoo minusta oikeaa tarinaa. Tarinaa siitä, miten digitaalinen markkinointi on tärkeää tehdä oikein ja pienenkin yrityksen on mahdollista tehdä tuloksellista markkinointia.

Jotain kuitenkin Fonecta unohti pahasti. Nimittäin markkinoinnin kokonaisuuden ja ihmisten informaation hakemisen osana ostoprosessia. Fonecta ei huolehdi ollenkaan, että sen löydettävyys ja informaation jakaminen olisi kunnossa niillä termeillä, mitä se itse tuo ihmisten tietoisuuteen massamediassa.

Mikä on pielessä?

Digitalisaatio tuodaan erittäin näyttävästi esille mainoksessa. Se miten digitalisaatio toimii jää kuitenkin epäselväksi. Ajattelin että nyt on Fonecta tehnyt jotain oikein, ja että verkossa luonnollisesti on tarinalle jatkoa.

Tein siis saman minkä suuri osa ihmisistä tekee hakiessaan lisäinformaatiota: kirjoitin hakusanan ”digitalisaatio” Googleen.

Yllätykseni oli melkoinen, kun Googlen hakutuloksissa ei ollut yhtäkään Fonectan tulosta. Käytännössä Fonecta tekee kallista markkinointia massamediassa, eikä huolehdi niistä ihmisistä jotka tarvitsevat lisäinformaatiota aiheesta.

Ihmiset jotka hakevat tietoa digitalisaatiosta eivät Googlen hakukoneesta voi edes eksyä Fonectan sivuille, vaan menevät kilpailijoiden hakutuloksiin. Tämä on markkinoinnin resurssien hukkaamista :

Tietenkin osa ihmisistä varmasti muistaa yrityksen nimen ja menee verkkosivulle suoraan. Mutta se suuri joukko, joka tekee lisäinformaation haun Googlesta ohjaantuu nyt eri verkkosivuille, eikä sinne mihin Fonecta haluaa. Markkinointi kokonaisuutena ei ole siis mainostajan hallussa vaan arvokasta liikennettä menetetään joka hetki.

Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?

Fonecta kokoinen yritys löytyy Googlesta tehokkaasti ja videon tekemiseen on varmasti käytetty aikaa.  Kuitenkaan markkinoinnissa ei oltu muistettu huomioida yksinkertaista asiaa ja huolehtia siitä, että yritys löytyy sillä termillä mihin markkinointipanostuksia käytetään.

Tähän olisi voitu rakentaa toimiva Google adwords-kampanja ja panostaa hyvään sisältöön joka kertoo digitalisaatiosta jo hyvissä ajoin ennen TV-kampanjan aloittamista. Näin olisi myös hakukoneoptimointi tehostanut markkinointia ja tukenut TV-kampanjaa.

Näitä palveluita Fonecta tarjoaa myös itse asiakkailleen ja ne ovat olennainen osa mainoksen viestiä eli digitalisaatiota. Kokonaisuus jäi nyt hyödyntämättä.

75% ihmisistä klikkaa kolmea ensimmäistä hakutulosta tai mainoksia.

Nyt informaatiota etsivät ihmiset ohjaa sivuilleen smilehouse ja digitaalinenpolku.

Markkinointi on kokonaisuus

Oheisessa tapauksessa huomasimme taas miten markkinointi on kokonaisuus ja osa-alueet ovat toisiaan tukevia. Verkossa tapahtuvalla mittaamisella saadaan testattua massamedian markkinoinnin toimivuutta ja verkossa verkosta voidaan kerätä kiinnostuneita ihmisiä tehokkaasti omaan kanavaan.

Markkinointi on pirstaloitunut useisiin kanaviin, joten kokonaisuuksien hallitseminen on tullut yhä tärkeämmäksi osaksi onnistunutta markkinointia.

Digitalisaatio on myös kokonaisuuksien hallintaa ja ihmisten toiminnan ymmärtämistä markkinoinnin kannalta.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää