• Facebook

Onko verkkosivustosi pullollaan tuotteita? Tuo ne oikeiden ihmisten eteen dynaamisella Facebook-mainonnalla

Dynaaminen Facebook-mainonta on parhaimmillaan jatkuvaa tuottoa tuova, lähes automaattinen osa digimarkkinoijan työkalupakkia.

Juho Muhonen

Tuleeko sinulle vastaan Facebookia tai Instagramia selatessasi mainoksia tuotteista, joita olet juuri katsellut esimerkiksi verkkokaupassa? Tuntuuko, että Facebook osaa mainostaa sinulle usein juuri oikeaa tuotetta tai vähintään oikean tuotekategorian tuotetta, mikä saa kiinnostuksesi heräämään? Mikäli vastasit näihin kyllä, on mainostaja mitä todennäköisimmin toteuttanut tehokasta dynaamista mainontaa. Dynaaminen Facebook-mainonta on parhaimmillaan jatkuvaa tuottoa tuova, lähes automaattinen osa digimarkkinoijan työkalupakkia.

Mikä dynaaminen Facebook-mainonta ja miten se toimii?

Facebookiin dynaamisen mainonnan mahdollisuudet voidaan jakaa karkeasti neljään kategoriaan. Yleisin dynaamisen Facebook-mainonnan muoto on dynaaminen tuotemainonta, joka on omiaan muun muassa useimmille verkkokaupoille. Tämän lisäksi Facebook tarjoaa matkustamiselle, autoille ja kiinteistöille omat dynaamisen mainonnan mahdollisuudet. Yhteistä kaikille dynaamisen Facebook-mainonnan mahdollisuuksille on tapa, jolla mainonta toimii ja mihin se perustuu.

Kaiken keskiössä on personoitu mainonta jokaiselle käyttäjälle.

Jotta personoitu mainonta on mahdollista, tulee Facebookin tekoälylle tarjota hyvät mahdollisuudet oppia mahdollisimman paljon yrityksesi tuotteista sekä siitä, millaisia toimenpiteitä kukin käyttäjä kunkin tuotteen kohdalla toteuttaa. Omaa osaansa toki pelaa myös Facebookin käyttäjistään keräämä tieto heidän kiinnostuksensa kohteista ja toiminnasta sovelluksen sisällä.

Dynaamisen mainonnan onnistumiseksi tulee Facebookille tarjota kattava listaus verkkosivustoltasi löytyvistä tuotteista ja niiden ominaisuuksista tuotesyötteen muodossa. Kullekin dynaamisen mainonnan kategorialle on Facebook määrittänyt pakolliset- sekä suositellut ominaisuudet, jotka tuotesyötteestä tulee löytyä. Esimerkiksi autoja mainostettaessa löytyy tuotesyötteen kentistä löytyä vetotapa tai käyttövoima, kun taas kiinteistöjä mainostettaessa tuotesyöte voi sisältää sijainnin ja kiinteistön tyypin.

Tuoteominaisuuksien lisäksi Facebookin tulee saada tietää tuotteisiin liittyvistä tapahtumista, joita käyttäjät verkkosivustolla tekevät. Myös määritettävät tapahtumat vaihtelevat eri dynaamisen mainonnan kategorioiden mukaan. Tapahtumia voi olla esimerkiksi hakutoiminnon käyttäminen, tuotteen katselu, ostoskoriin lisääminen, yhteydenotto tai osto, riippuen mainostettavista tuotteista.

Käytännössä dynaaminen mainonta tarkoittaa siis sitä, että mainonnassa näytetään automaattisesti käyttäjälle sopivimmat tuotteet. Facebookin tekoäly oppii tämän juurikin laadukkaan tuotesyötteen ja tapahtumien määrittämisen avulla. Tekoäly oppii esimerkiksi, että toinen käyttäjä tykkää selailla enemmän Mersuja ja toinen taas Volvoja. Toinen taas katselee autoja 5000 € – 10 000 € hintaluokassa, toinen taas katselee yli 50 000 € autoja. Algoritmi kaiken taustalla on lopulta toki todella monimutkainen, ja Facebook huomioi myös monia muita seikkoja etsiessään sopivimpia käyttäjiä kullekin tuotteelle. Lopulta, dynaamisella mainonnalla saadaan mainostettua kullekin käyttäjälle mieluisia tuotteita, automaattisesti. Kunhan perustukset on tehty laadukkaasti.

Perinteisesti dynaamista mainontaa on hyödynnetty etenkin uudelleenmarkkinoinnissa. Kun asiakas on lisännyt verkkokaupassasi tuotteen ostoskoriin, mutta jostain syystä jättänyt oston kesken, on dynaaminen uudelleenmarkkinointi tehokas tapa saada asiakas viemään ostonsa loppuun. Dynaamisella mainonnalla on kuitenkin paikkansa myös kylmiin yleisöihin kohdistettuina. Speksit ovat hyvin pitkälti samat, mutta aiempaa digitaalista kosketusta ei asiakkaalta vielä yritystäsi kohtaan löydy. Tällöin luotetaan vahvasti Facebookin tekoälyyn, ja että se osaa näyttää oikeille ihmisille oikeita tuotteita. Tässä Facebook on yleisesti varsin hyvä, ja etenkin toimialakohtaiset dynaamisen mainonnan mahdollisuudet ovat otollisia, ja Facebook tuntee otolliset kohdeyleisöt yllättävänkin hyvin. Dynaaminen mainonta tarjoaa siis erityisesti autokaupoille, matkailuyrityksille ja kiinteistönvälitysfirmoille ainutlaatuisia mahdollisuuksia.

Lue myös: Facebook Shop eli Kauppa – verkkokauppiaan ilmainen lisämyymälä

[row class=”blogi-nosto”]

[col span__sm=”12″]

Case

Olemme toteuttaneet dynaamista automainontaa yhdelle Suomen suurimmista autoliikkeistä, ja olemme saaneet dynaamisella mainonnalla heidän verkkosivustollensa otollisia ja kiinnostuneita auton ostajia niin kylmistä yleisöistä, kuin myös lämpimistä uudelleenmarkkinointiyleisöistäkin. Kylmästä yleisöstä liikenne verkkosivustolle on saatu kävijöitä jopa halvemmalla uudelleenmarkkinointiin verrattuna, ja mainosten linkin klikkauksen hinta pyörii noin 0,05 € paikkeilla. Liikennettä ja uusia asiakkaita saadaan tuotua verkkosivustolle siis varsin edullisesti. Myös kovia konversioita kertyy toki uudelleenmarkkinoinnista, mutta myös kylmään yleisöön kohdennetusta mainonnasta varsin hyvällä tahdilla. Dynaamisen mainonnan kiinnostavuudesta kertoo paljon myös mainosten linkin klikkausprosentti, joka pyörii 13 – 15 % kieppeillä. Tämä siis myös kylmässä yleisössä ja uusille asiakkaille kohdennettuna. Korkea klikkausprosentti kylmissä yleisöissä kertoo hyvin Facebookin tekoälyn tehokkuudesta toimialakohtaisen dynaamisen mainonnan kohdalla. Myös kylmistä yleisöistä löydetään kaikkein otollisimmat henkilöt varsin tehokkaasti.

[/col]

[/row]

Mitä hyötyjä dynaamisesta mainonnasta on?

Automaattisuus. Toki alkuun vaaditaan rakennustöitä, jotta tuotesyöte ja verkkosivuston tapahtumat ja seuranta saadaan hiottua kuntoon. Tämän lisäksi on toki hyvä löytää parhaat kohdennukset ja optimointitavoitteet kullekin kampanjalle. Kun perustukset ovat kunnossa, on dynaaminen mainonta automaattinen ja tuottoisa osa Facebook-mainontaasi.

Aina ajantasalla. Tuotteesi ja niiden ominaisuudet päivittyvät mainontaan automaattisesti, ja mainonnassa näytetään kullekin käyttäjälle kuhunkin hetkeen sopivimpia tuotteita.

Nappaa helpot kaupat. Dynaamisella uudelleenmarkkinoinnilla saat vietyä kesken jääneet kaupat loppuun ja aktivoitua tuotteistasi kiinnostuneet ihmiset ostamaan.

Herätä kiinnostusta ja tuo uusia asiakkaita verkkosivustollesi. Kylmiin yleisöihin kohdennettuna Facebookin dynaaminen mainonta tarjoaa loistavat mahdollisuudet löytää uusia asiakkaita, ja tuoda brändiäsi esiin uusille relevanteille ihmisille.

Lue myös: Mitä kannattaa automatisoida some-mainonnassa – ja miksi?

Dynaaminen mainonta ja MRACE

Onhan MRACE®-mallimme sinulle jo tuttu? MRACE-viitekehyksessä tarkasteltuna on dynaaminen Facebook-mainonta usein vahvimmillaan Convert-vaiheessa. Tällöin asiakas on jo pitkällä ostoprosessissa, ja ostopäätös voi olla usein jo tehty. Mainonnalla tuomme hänelle haluamansa tuotteen nähtäville, ja tarjoamme hänelle helpon tavat viedä osto loppuun sinun verkkosivustollesi kilpailijan verkkosivuston sijaan. Kuten todettu, on mainontaa mahdollista tehdä myös kylmiin yleisöihin, ja tämä mahdollistaa sen hyödyntämisen käytännössä koko MRACE-polun matkalla. Käydäänpä hommaa läpi oman kokemukseni kautta. Taustoituksena sen verran, että jokin aika sitten innostuin valokuvaamisesta ystävieni sekä Youtube-videoiden kautta. Jossain kaukana haaveissani oli oma kamera.

Reach

Aloin näkemään Facebookissa mainoksia mielenkiintoisista kameroista. Tässä vaiheessa ainakaan muista käyneeni kyseisen kameraliikkeen verkkosivustolla, tai muutenkaan sitoutunut kyseiseen yritykseen. Datapisteitä minusta ja kiinnostuksistani ei siis vielä ollut jäänyt todennäköisesti muualle, kuin Facebookin omiin tietokantoihin. Facebook osasi näyttää minulle mainoksia liikkeen kameroista. Tällöin en vielä nähnyt välttämättä juuri minulle otollisimpia tuotteita, mutta sen verran kiinnostavia mainokset olivat, että päädyin liikkeen verkkosivustolle selailemaan tuotteita ja tutustumaan tarjontaan. Reach vaihe oli siis valmis ja sen tavoite saavutettu. Kiinnostukseni oli herätetty, tutustuin brändiin ja päädyin yrityksen verkkokauppaan.

Act

En ollut vielä aivan varma, mitä kameralta haluan. Vietin paljon aikaa Youtubessa erilaisten arvosteluiden ja tutoriaalien parissa pohtien, millainen kamera voisi olla minulle sopivin. Facebookia ja Instagramia selatessani alkoi syötteeni pikkuhiljaa täyttyä eri kameraliikkeiden mainoksista. Päädyin useamman kerran eri mainoksista tutustumaan tiettyihin tuotteisiin lisää, ja opin verkkosivustoilla eri kameroiden ominaisuuksista lisää. Pikkuhiljaa minulle alkoi hahmottumaan idea omiin tarpeisiini sopivimmasta kamerasta. Kuulin myös ystäväni hyvistä kokemuksista erään kameraliikkeen kohdalla, ja toki luottamukseni kyseistä liikettä kohtaan vahvistui myös tätä kautta. Aivan kaikki ei siis tokikaan tapahdu verkossa, mutta dynaaminen mainonta piti yrityksen ja sen tarjonnan hyvin mielessäni, vaikka osto ei ollut vielä ajankohtaista.

Convert

Pikkuhiljaa aloin tehdä ostopäätöstä. Ostopäätöstä nopeutti ja ajatusta kameran ostamisesta kypsytti jatkuva muistuttelu haaveilemistani tuotteista, jota dynaaminen mainonta toteutti. Itse ostoa en tehnyt suoraan mainoksen kautta. Minulle oli tähän mennessä rakentunut selvä kuva siitä, millaisen kameran haluan ja mistä sen haluan ostaa, ja kaiken tämän rakentamisessa dynaaminen mainonta pelasi varsin merkittävää roolia. Lopulta päädyin ostamaan kameran liikkeestä, jonka mainontaa olin nähnyt varsin paljon, ja josta olin kuullut hyvää. Tämä liike oli ensimmäisenä mielessäni, kun päätös kameran ostamisesta oli tehty.

Engage

Varsinaisesti Engage-vaiheesta ei kyseinen liike ole vielä saanut tehtyä lisäkauppaa minun kohdallani. Näen kuitenkin Facebookissa ja Instagramissa varsin usein kyseisen liikkeen tuotteita, jotka täydentäisivät kameravarusteitani ja jotka ovat tulevaisuuden ostoslistallani. Olin liikkeen toimintaan tyytyväinen, ja tulen todennäköisesti ostamaan heiltä seuraavan suuremman kamerahankintani, joka on uusi objektiivi. Dynaaminen tuotemainonta on siis toimiva osa Engage-vaihetta tarjoamalla jo ostoksen tehneelle asiakkaalle lisää tarpeellisia tuotteita ja tarvikkeita, luoden näin lisämyyntiä.

Dynaaminen Facebook-mainonta on parhaimmillaan siis tärkeä osa koko MRACE-ostopolkua.

  • Reach-vaiheessa saadaan brändisi esiin ja mahdollinen asiakas käymään verkkosivustollasi.
  • Act-vaiheessa tuodaan tuotteita jälleen esiin, ja tarjotaan mahdolliselle asiakkaalle mahdollisuuksia oppia tarjonnastasi ja tuotteistasi lisää. Verkkosivustolla tarjoat arvokasta tietoa tuotteistasi ja ohjaat käyttäjää oikeaan suuntaan.
  • Convert-vaiheessa poimitaan kypsät hedelmät, ja ollaan asiakkaan mielessä oston lähestyessä ja oston hetkellä.
  • Engage-vaiheessa tarjotaan asiakkaalle lisäarvoa tarjoamalla hänelle hyödyllisiä tuotteita, ja toki samalla tuodaan yrityksellesi lisämyyntiä.

 

Olisiko dynaaminen mainonta sinun yrityksellesi mahdollista?

Usein dynaaminen Facebook-mainonta mielletään verkkokauppojen jutuksi. Ja ihan totta, verkkokaupoille dynaaminen tuotemainonta on ehdottomasti toimiva juttu ja lähes kaikkien verkkokauppojen kannattaisi vähintään testata kyseistä mainosmuotoa.

Et kuitenkaan välttämättä tarvitse verkkokauppaa, jotta voisit hyödyntää dynaamista mainontaa. Kuten aiemmin kerroin, on dynaamista mainontaa mahdollista hyödyntää myös autojen, matkustamisen tai kiinteistöjen mainostamiseen. Mitä tarvitset, on tuotteita verkkosivustollesi. Kuten sanottua, olemme toteuttaneet dynaamista mainontaa yhdelle Suomen suurimmista autoliikkeistä. Heidän verkkosivuiltaan ei autoa voi suoraan ostaa, mutta voit esimerkiksi ottaa yhteyttä tai varata koeajon. Toimialasta riippuen tuotteet ja tavoiteltavat konversiot voivat siis vaihdella suurestikin.

Et kuitenkaan välttämättä tarvitse verkkokauppaa.

Jotta dynaamisesta mainonnasta saadaan kaikki potentiaali ja hyödyt irti, tarvitset verkkosivustollesi riittävästi tuotteita, ja riittävästi kävijöitä. Absoluuttisia lukuja siitä, mikä on riittävää, on mahdotonta sanoa. Kuten niin monesti muutenkin digimainonnan osalta, lopulta homman toimivuus selviää rohkeasti testaamalla. Facebookin suosituksen mukaan esimerkiksi kiinteistöfirman verkkosivustolta tulisi löytyä vähintään 100 tuotetta ei kiinteistöä, jotta dynaaminen mainonta onnistuisi hyvin. Suosituksista saa kyllä hyvin suuntaa ja mittakaavaa, mutta lopulta mainonnan toimivuus tulee esiin testatessa.

Todella vähäisillä tuotteilla ja etenkin vähäisillä verkkosivuvierailijoiden määrillä ei dynaaminen mainonta ole välttämättä vielä se kaikkein paras juttu. Dynaamisuus pohjautuu laajalti tekoälyyn, ja se vaatii oppiakseen riittävästi dataa. Mitä enemmän laadukkaita datapisteitä tekoälylle tarjotaan, sitä paremmat mahdollisuudet sillä on oppia tuotteistasi ja asiakkaistasi, ja sitä todennäköisemmin dynaaminen mainonta onnistuu.

Mikäli sinulle heräsi ajatus, että ehkä yrityksesi voisi hyödyntää dynaamista Facebook-mainontaa, otathan meihin yhteyttä, niin keskustellaan asiasta lisää!

Tutustu, miten kasvatimme House of Organic verkkokaupan myyntiä digimarkkinoinnilla!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää