• Hakukoneoptimointi

Erotu kilpailijoista ja ansaitse parempi klikkausprosentti

Kilpailu Googlen hakutulossivun näkyvyydestä käy jatkuvasti kovemmaksi.

SDM logo

Digimarkkinointi

Kilpailu Googlen hakutulossivun näkyvyydestä käy jatkuvasti kovemmaksi. Google testaa alinomaan erilaisia ominaisuuksia sen suhteen, miten orgaaniset hakutulokset näytetään. Näin ollen kaikki keinot erottua kilpailevista sivuista auttavat hakutulossivua silmäilevää ihmistä kiinnittämään huomionsa juuri sinun sivustoosi ja klikkaamaan itsensä sivuillesi.

Klikkausprosentti on lisäksi Googlelle tapa mitata kävijöiden tyytyväisyyttä hakutuloksiin. Jos siis esimerkiksi sivu on sijalla 7 hakutuloksissa, mutta ihmiset klikkaavat sitä huomattavasti useammin kuin 7. sijalla olevaa hakutulosta keskimäärin klikataan, voi Google joissain tapauksissa katsoa sivun olevan niin hyvä, että se kannattaa nostaa ylemmäs hakutuloksissa.

Ei kuitenkaan ihan vielä kannata palkata ihmislaumaa klikkailemaan itseään sivustollesi Google-haun kautta, sillä vaikka kyseisellä tavalla voikin saada hetkellistä boostausta sijoitukseen, mitä ilmeisimmin tämä ei ole pysyvä tapa vaikuttaa sijoituksiin. Google kehittyy koko ajan älykkäämmäksi ja osaa varsin hyvin tunnistaa erilaiset kikat, joilla pyritään manipuloimaan hakutuloksia.

Miten siis erottua kilpailijoista Googlen hakutuloksissa ja kasvattaa klikkausprosenttia?

1 Sivun title

Sivun titleen kannattaa ehdottomasti kirjoittaa hakusana, jolla sivun halutaan Googlesta löytyvän, koska titlellä on suora vaikutus hakutuloksissa nousemiseen. Kannattaa kuitenkin miettiä myös, miten titlestä saisi hieman mielenkiintoisemman.

meta titlet googlen hakutuloksissa
Tietysti sivun muu sisältö tulee huomioida titleä kirjoittaessa, mutta sen sijaan, että title olisi vain Hakusana – Brändi, käytä titlessä mahdollisuuksien mukaan myös adjektiiveja (helppo, nopea, kaunis jne.), superlatiiveja (helpoin, nopein, kaunein jne.), toimintaan kehottavia sanoja (osta, lue, lataa jne.). Näin voit saada titlestä kiinnostavamman, kerryttää enemmän klikkauksia ja toivottavasti nousta parempiin sijoituksiin Googlen hakutuloksissa.

Tällaiset otsikot voivat toimia tietysti myös Facebook-markkinoinnin puolella. Tietenkin liika klikkien kalastelu voi myös ärsyttää, joten kannattaa ottaa oma kohdeyleisö huomioon otsikoita miettiessä. Jos sivun on tarkoitus olla täysin asiapitoinen, ei luonnollisestikaan kannata lähteä iltapäivälehtien tyyliseen klikkien houkutteluun.

2 Sivun meta-kuvaus

Meta-kuvaus on toinen elementti, joka on helppo hyödyntää klikkausten saamiseksi. Meta-kuvaukseen kannattaa myös sijoittaa sivun tärkein hakusana, koska silloin Google yleensä näyttää meta-kuvauksen hakutulossivulla.

Meta-kuvaukseen kannattaa kirjoittaa tärkeimmät pointit sisällöstäsi ja houkutella lukija klikkaamaan itsensä sivullesi. Tässäkin voi käyttää samoja kikkoja kuin titlen kirjoittamisessa, eli hyödyntää superlatiiveja ja toimintaan kehottavia sanoja – tietysti huomioiden kohdeyleisön ja yrityksen imagon.

meta-kuvaukset googlen hakutuloksissa

Vinkki:
Mikäli hakusanalla on paljon kilpailua Google AdWords -mainonnan puolella, kannattaa myös lukea kyseiset mainokset ja ottaa niistä ideoita meta-kuvaukseen ja titleen. AdWords-mainoksia optimoidaan (tai ainakin tulisi optimoida) säännöllisin väliajoin, joten mainokset voivat parhaimmillaan olla hyvinkin pitkälle mietittyjä. Tietysti jälleen kannattaa pitää myös oma harkinta mukana, eikä vain kopioida tekstejä suoraan.

3 Sivun URL

Sivun URL-osoite näkyy myös yleensä Googlen hakutulossivulla ja siksi URLit kannattaakin pitää lyhyinä ja selkeinä. URLin tehtävä on tässä tapauksessa selkeästi kertoa, millaisesta sivusta on kysymys. Jos URLista ei saa selvää, se voi huonoimmassa tapauksessa antaa epäluotettavan kuvan sivustosta.

URL-osoitteet googlen hakutuloksissa
Nykyaikaiset sisällönhallintajärjestelmät, kuten WordPress, tekevät oletuksena URLeista siistejä. Tähän kuitenkin kannattaa kiinnittää huomiota etenkin verkkokauppojen puolella. Parhaassa tapauksessa siis pelkästä URL-osoitteesta voi ymmärtää, millainen sivu on kyseessä.

4 Jäsennellyt tiedot

Jäsenneltyjen tietojen avulla voit saada hakutulossivulle näkymään esimerkiksi tuotteen kuvan, hinnan, käyttäjien arvostelut tai vaikkapa artikkelin kirjoittajan nimen. Hyvä esimerkki jäsenneltyjen tietojen käytöstä on hakea jotain ruokaa tai reseptiä. Esimerkkinä kuvassa hakutulossivu, kun on käytetty hakusanaa ”hernekeitto”.

Jäsennellyt tiedot Googlen hakutuloksissa

Tällaisilla hakukyselyillä kannattaakin jo miettiä tarkemmin, millaisen kuvan hakutuloksiin haluaa, koska kaikilla muillakin on kuva hakutulosten joukossa. Tutki siis kilpailijoidesi sivustoja myös miettiessäsi jäsenneltyjen tietojen käyttöä.

Myös käyttäjien antamat arvostelut ovat todella hyvä lisä hakutulossivulle. Verkkokaupassa kannattakin kannustaa asiakkaita arvostelemaan tuotteita ja käyttää jäsenneltyjä tietoja, jotta tuotteiden arvostelut on nähtävissä heti hakutuloksissa. Ylläolevassa kuvassa erottuukin K-ruoka -sivusto, jolla on ainoana reseptin arvostelu näkyvissä jäsenneltyjen tietojen ansiosta. (Kotikokin reseptissä neuvotaan ilmeisesi liottamaan herneet varsin huolellisesti?)

5 Sivun AMP-versio

AMP (Accelerated Mobile Pages) on vielä suhteellisen uusi juttu, eikä siis vielä ehkä niin tuttu ominaisuus kaikille. Käytännössä AMP-sivut ovat erittäin nopeasti mobiililaitteilla avautuvia sivuja, jotka voi tunnistaa hakutulosten joukosta salama-symbolista.

AMP-sivu googlen hakutuloksissa

AMP:n avulla voit siis erottua hakutulosten joukosta ja tarjota todella nopeasti sisällön luettavaksi lukijoillesi. Kunhan AMP:n käyttö (toivottavasti) yleistyy, oppivat myös ihmiset varmasti enemmän suosimaan näitä erittäin nopeasti latautuvia sivuja.

Yhteenveto

Hakutuloksissa kannattaa pyrkiä erottumaan kilpailijoista ja tuomaan esille niitä asioita, jotka tekevät sinun sivustasi paremman. Jos mahdollista, tee sivustasi AMP-versio ja optimoi sivun:

  • Title
  • Meta-kuvaus
  • URL-osoite
  • Jäsennellyt tiedot

Tutustu myös Googlen tarjoamiin hakutuloksiin niillä kyselyillä, joilla pyrit nousemaan korkealle ja analysoi kilpailijoidesi sivustot. Älä pelkästään matki kilpailijoita, vaan tee sivuistasi vielä houkuttelevammat. Muista kuitenkin, että sivun sisällön tulee vastata ihmisen hakuaikeeseen ja sitouttaa ihminen jäämään sivustolle.

Mikäli haluat vaivattomasti lisää luettavaa digitaalisesta markkinoinnista, voit tilata uutiskirjeemme alla olevasta ”tilaa uutiskirje” kohdasta.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää