• Facebook

Facebook Instant Articles

Facebook avasi 12.4. julkaisijoille tarkoitetun sovelluksen nimeltä Instant Articles (pika-artikkelit). Sovelluksen tarkoituksena on helpottaa uutisten ja artikkelien lukua mobiililaitteilla. Sovellusta on testattu suurilla lehtitaloilla ja julkaisijoilla kuten New York Times ja National Geagraphic. Nyt järjestelmä on kuitenkin avattu kaikille halukkaille ja tarjoaakin mielenkiintoisia mahdollisuuksia myös suomalaisille lehdille sekä esimerkiksi bloggareille. Mistä on kyse? Käyttäjän ongelmana on ollut raskaan sisällön lataaminen […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Facebook avasi 12.4. julkaisijoille tarkoitetun sovelluksen nimeltä Instant Articles (pika-artikkelit). Sovelluksen tarkoituksena on helpottaa uutisten ja artikkelien lukua mobiililaitteilla. Sovellusta on testattu suurilla lehtitaloilla ja julkaisijoilla kuten New York Times ja National Geagraphic. Nyt järjestelmä on kuitenkin avattu kaikille halukkaille ja tarjoaakin mielenkiintoisia mahdollisuuksia myös suomalaisille lehdille sekä esimerkiksi bloggareille.


Mistä on kyse?

Käyttäjän ongelmana on ollut raskaan sisällön lataaminen mobiililaitteissa. Uutisten lukeminen on vaatinut siirtymistä sen selainversioon. Etenkin suuret kuvat ja videot ovat hidastaneet sivun lataamista ja näin koetelleet käyttäjän hermoja.

Instant Articles on Facebookin mobiilisovelluksessa toimiva alusta, jonne jutut ladataan. Facebookin mukaan tämä mahdollistaa kymmenen kertaa nopeamman lataamisen kuin keskiverto verkkoartikkelit. Samalla todennäköisyys artikkelin hylkäämiselle laskee ja juttuja luetaan enemmän.

Mihin Facebook tähtää?

Niko käsitteli aiemmin Facebook-kauppojen tuloa ja sama kehitystä voi nähdä Pika-artikkelien kohdalla. Kun ihmiset kerran viettävät aikaansa Facebookissa, miksi he eivät myös lukisi uutisia alustassa. Facebook valtaa alaa kaiken median välittäjänä ja se haluaa ottaa myös uutiset ja artikkelit haltuunsa. Sillä on jo erittäin paljon kokemusta (dataa) sisällön suodattamisesta ja käyttäjien mieltymyksistä. Facebook haluaa olla se kanava, josta löydät juuri sinua kiinnostavat jutut, olivat ne sitten 360-videoitalivelähetyksiä tai uutisartikkeleita.

Uutisten ja artikkelien kohdalla piilee myös mahdollisuus niiden julkaisijoille. Lehdillä on ollut ongelmia ansaintamallien kanssa asiakkaiden siirtyessä verkkoon. Facebook voi kuitenkin tulevaisuudessa helpottaa tätä ongelmaa mahdollistamalla sisältökohtaiset micromaksut (micropayment). Käyttäjä voisi halutessaan siis maksaa joitain senttejä päästäkseen lukemaan yksittäisen uutisjutun. Koska käyttäjä on kuitenkin jo antanut maksutietonsa Facebookille, onnistuu tämä yhdellä klikkauksella.

Julkaisijalle

Julkaisijoille tarjotaan mahdollisuus muokauttaa sisältöä, jonka tavoitteena on luonnollisesti helpottaa ja elävöittää lukemista mobiilissa. Tämä yhdistettynä nopeaan lataukseen nostaa Facebookin mukaan artikkeleiden jakoja 30% (vrt. normaalit nettiartikkelit).

Julkaisut voi syöttää alustaan käyttämällä RSS-syötettä tai erillisen APIn kautta. Jotta asiat eivät kuitenkaan olisi niin vaikeita, on yleisimmille julkaisujärjestelmille jo olemassa lisäosat. WordPressille löydät omasi täältä ja muilla alustoille täältä. Viimeisessä kappaleessa tarkastellaan enemmän Pika-artikkelien käyttöönottoa.

Moni julkaisija kuitenkin kysyy ensimmäisenä, miten seuranta toteutetaan. Facebook tarjoaa dataa omalla alustallaan, mutta mahdollistaa myös muiden työkalujen kuten Google Analyticsin käytön. Samaan tapaan evästeiden upottaminen on mahdollista. Tämä on luonnollisesti tehty helpoksi julkaisujärjestelmien lisäosissa.

Mainonta

Artikkeleissa olevat mainokset, jotka julkaisija on myynyt sivuilleen, voidaan säilyttää. Näitä mainoksia Facebook nimittää Direct-Sold mainoksiksi ja niiden tuottoon Facebook ei koske. Lue Facebookin esite kyseisistä mainoksista tai lue niistä lisää developer-sivulta.

Facebook tietenkin mahdollistaa oman mainosverkkonsa käytön artikkeleissasi. Voit antaa Facebookin asettaa mainokset puolestasi, asettaa mainospaikat manuaalisesti tai käyttää yhdistelmää. Mainosten näyttöön löydät aloitusoppaan täältä.

Kun mainostaja haluaa mainoksensa näkyvän Instant Articles -sivuilla, täytyy hänen vain lisätä mainoksen sijoitteluun kohderyhmä verkostot. Alla on esimerkki mainoksesta, joka näkyy Instant Articles -sivulla. Kohderyhmäverkoston mainokset näkyvät kuitenkin muuallakin. Lukuisat mobiilisovellukset käyttävät niitä ja mobiilisivustojen mainokset ovat Beta-vaiheessa. Katso lisää kohderyhmäverkostoista täältä.

Käyttöönotto

Jos sinulla sattuu olemaan lehti tai vaikka blogi, voit aloittaa Pika-artikkelien käytön seuraamalla alla olevia ohjeita. Tarvitset kuitenkin vähintään 50 artikkelia, jotka Facebook tarkistaa, ennen kuin voit aloittaa julkaisemisen alustalla. Kun ole aloittanut pika-artikkelien käytön (kohta 1.), voit hallita yksittäisiä artikkeleita julkaisutyökalun kautta ja asetuksia sivun asetusten kautta.

  1. Käynnistä palvelun käyttö täältä,
  2. mene Facebook-sivusi asetuksiin ja klikkaa vasemmasta laidasta Instant Articles,
  3. vahvista URL-osoitteesi ja lisää RSS-syöte (tai API),
  4. luo tyyli sille tarkoitetusta kohdasta,
  5. mene sivusi julkaisutyökaluihin ja klikkaa pika-artikkelit vasemman laidan valikosta,
  6. lisää tai muokkaa syötettyjä artikkeleita,
  7. säädä seuranta ja mainosasetukset kuntoon,
  8. tarkista, että artikkelisi täyttävät Facebookin ehdot,
  9. Lähetä 50 artikkelia tarkastettavaksi (Facebook-sivun asetukset > pika-artikkelit)
  10. Aloita julkaiseminen

Yhteenveto

Instant Articles on siis tulossa kovaa tahtia myös pienempien toimijoiden käyttöön. Samalla se on kuitenkin osa Facebookin suurempaa suunnitelmaa ja huomattava uudistus suurille lehtitaloille. Lue, mitä kaikkea muuta Facebookin F8-konferenssissa käsiteltiin. Jos et vielä ota pika-artikkeleita käyttöön, kannattaa kuitenkin katsoa, mitä hyötyä on mobiiliystävällisistä verkkosivuista.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää