• Facebook

Facebook Liidimainokset

Liidimainokset näyttävät samalta kuin normaalit linkkimainokset, mutta niiden toimintokutsu on eri. Kuinka rakentaa, käyttää ja mitata näitä mainoksia?

SDM logo

Digimarkkinointi

Facebook-liidimainokset julkaistiin kesäkuussa ja syksyn aikana ne on saatu käyttöön myös Suomessa. Liidimainoksen (Lead Generation Ads) tarkoitus on helpottaa lomakkeiden täyttöä ja helpottaa yritysten liidien keruuta. Seuraavaksi käydään läpi, kuinka tälläinen mainos rakennetaan, miten liidit saa käyttöön ja miten mainosmuoto tulevaisuudessa kehittyy.

Kuten useimmat Facebook-markkinoinnin uudet ominaisuudet, myös liidimainokset ovat saatavilla ensin vain Power Editorissa. Jos et siis ole sujuva Power Editorin käyttäjä,

Liidimainokset näyttävät samalta kuin normaalit linkkimainokset, mutta niiden toimintokutsu on eri. Klikkaamalla sitä avautuu kaavake, jonka tietyt osat, kuten nimen ja sähköpostin, Facebook täyttää automaattisesti. Toistaiseksi liidimainokset toimivat ainoastaan mobiilissa, jossa lomakkeiden täyttö on lähtökohtaisestikin vaikeampaa.

Liidimainoksen rakentaminen

Liidimainoksen rakentaminen alkaa Power Editorista ja sitä varten sinulla täytyy olla käytössä Facebook Business Manager. Jos et ole vielä näin pitkällä, käy katsomassa ohjeita edellisistä linkeistä.

Kampanjan ja mainoksen luonti

Valitse ”luo uusi kampanja” ja valitse sen tavoitteeksi ”Liidin luonti”. Mainosryhmän tiedoista voit valita muun muassa budjetin, kohdennuksen, sijoittelun sekä aikataulun. Mainosten sijoittelussa vain mobiiliuutiset ovat valittavissa, niinkuin alussa todettiin. Mainos optimoidaan oletuksena liidien mukaan, eli Facebook pyrkii saamaan mahdollisimman paljon liidejä parhaaseen hintaan. Voit myös valita optimoinnin klikkausten perusteella ja hinnoittelun yksittäisen liidin hinnan mukaan.

 

Jos olet ennenkin luonut Facebook-mainoksia, ei mainoksen rakentaminen juuri poikkea siitä. Tarvitset mainostekstin, linkin otsikon ja kuvauksen sekä kuvan (1200*628px). Myös toimintokutsu täytyy valita seuraavista vaihtoehdoista.

  • Hae nyt
  • Lataa
  • Pyydä tarjous
  • Lue lisää
  • Rekisteröidy
  • Tilaa

Kyselylomakkeen luonti

Seuraavana vuorossa on liidilomakkeen luonti. Voit tehdä sen samalla, kun luot mainosta kohdasta ”Luo uusi lomake” tai valita jonkin aikaisemmin luomistasi lomakkeista. Kun luot lomaketta, Facebook lisää alkuun automaattisesti nimen ja sähköpostin oletuksena. Klikkaamalla “näytä lisää vaihtoehtoja” voit lisätä eri kenttiä. ”Lisää kysymys” -painikkeen alta löytyy lisää vaihtoehtoja muun muassa omistetusta autosta, koulutuksesta, vekkokaupasta ja yrityksestä. Muista kuitenkin, että kaikki valitsemasi kysymykset ovat pakollisia lomakkeen täyttäjälle.

Mikäli Facebookin tarjoamat vaihtoehdot eivät riitä, voit myös luoda omasi valitsemalla “lisää oma kysymys”. Voit jättää kysymyksesi avoimeksi tai määrittää vastausvaihtoedot. Tätä kirjoittaessani en kuitenkaan pystynyt lisäämään omia kysymyksiäni, joten ominaisuutta täytyy vielä hetki odotella.

Kun lomakkeen kysymykset ovat kohdillaan täytyy vielä lisätä linkit verkkosivuille sekä tietosuojakäytänteisiin. Tietosuojakäytänteitä et pysty kiertämään, vaan niiden tulee olla verkkosivuillasi. Lopuksi annat myös linkin verkkosivuillesi, joka tulee näkyviin, kun käyttäjä on täyttänyt lomakkeen. Tämän jälkeen voit esikatsella lomakettasi ja jatkaa painamalla “luo lomake”. Voit lukea Facebookin omat ohjeet liidilomakkeen luontiin täältä.

Liidien käyttäminen

Liidit tulee luonnollisesti saada käyttöön ja tämä onnistuu toistaiseksi vain manuaalisesti. Mene siis Facebook-sivullesi ja sieltä julkaisutyökaluun. Vasemmasta laidasta löydät lomakekaavake-vaihtoehdon. Täältä näet kaikki kaavakkeesi ja voit ladata liidit .csv-tiedostona.

Testaus ja mittaaminen

Testaaminen ja mitattavuus on digitaalisen markkinoinnin parhaita puolia. Kun aloitat täysin uuden kampanjan, täytyy sinun heittää kehiin paras veikkauksesi. Kun luot liidimainostasi kannattaa siihen panostaa enemmän kuin normaaliin mainokseen. Tämä siksi, että pyydät suoraa toimenpidettä ja käyttäjälle pitää antaa konkreettinen syy tehdä se.

Liidimainnoksen testaaminen kannattaa aloittaa vertailemalla tuloksia normaalien linkkimainosten tuloksiin. Luo siis kaksi kampanjaa, joista toisen tavoitteena on sivustokonversiot ja toisen liidien luonti. Muista laittaa samat reunaehdot kampanjoille, jotta vertailua voidaan tehdä. Kun vertailet tuloksia, tarkastele liidien määrää ja niiden hintaa.

Myös lomakekaavakkeita voi ja kannattaa testata. Aloita lomakkeella, jossa kysytään vain tarvitsemasi tiedot. Vältä myös vapaa muotoisen tekstin pyytämistä, sillä se hankaloittaa lomakkeen täyttöä. Pyri rajaamaan mahdolliset vastausvaihtoehdot alle neljään. Testaa, miten lomakkeen pituus vaikuttaa tuloksiin ja onko.

Liidimainokset tulevaisuudessa

Facebook pyrkii luonnollisesti parantamaan käyttökokemusta. Suuri haaste siihen liittyen onkin ollut ulkopuolisten linkkien avaaminen. Tätä varten kehityksen alla ovat olleet liidimainosten lisäksi Instant Articles eli nopeat uutisartikkelit sekä suoran ostamisen mahdollistaminen.

Liidimainosten kohdalla riittää vielä kehitettävää ja Facebook onkin kertonut tulevista parannuksista. Näihin kuuluvat CRM-integraatio, pöytäkoneversio mainoksista, videon liittäminen mainokseen sekä karusellimainokset.

Jos koet, että liidimainokset ovat hyvä tapa kerätä asiakastietoja juuri sinun yrityksellesi, ota ihmeessä yhteyttä. Voimme myös auttaa sähköpostimainonnassa sekä suuremmissa kokonaisuuksissa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää