Vuosikymmenien ajan markkinoinnissa on totuttu antamaan suoria ostokehotuksia toisensa perään. Niiden avulla kuluttaja on pyritty saamaan pukemaan ostohousut jalkaan ja kiikuttamaan rahansa yrityksille.

Tämä sama markkinointistrategia on periytynyt myös sosiaalisen median ympäristöön, mikä aiheuttaa pään raapimista yrityksissä. Kun käytät aikaasi Facebook-markkinointiin, mutta liikevaihto ei kasva, menee resursseja valtavasti hukkaan. Tuloksellisen Facebook-markkinoinnin tekeminen on taitolaji johon vain harvat pystyvät. Perehtyminen kuitenkin kannattaa, koska vaikutukset voivat olla merkittäviä

Jos haluat tehdä hyvää Facebook-markkinointia niin huomioitava on ainakin seuraavat asiat.

1) Et käytä maksettua mainontaa

Jos yritykselläsi oli vielä harhaluulo, että ilmaisella näkyvyydellä voidaan tehdä merkittäviä muutoksia liiketoimintaan on aika ravistella pois tämä harhaluulo. Maksettu mainonta mahdollistaa niin monta asiaa, mitä ilmaisella näkyvyydellä saavutetaan että sen vieroksuminen ei ole viisasta. Facebook on lisäksi tukee maksettua mainontaa kaikin mahdollisin keinoin kuten antamalla täydellisen analytiikan siitä, miten ihmiset ostavat verkkokaupastasi tai ottavat yhteyttä verkkosivusi kautta.

Facebook analytiikkaa perehtyminen on sinulle ensimmäinen asia, kun mitattavat tulokset kiinnostavat ja siitä on oma blogi: Miten hyödyntää Facebook analytiikkaa.

 

Case Lämpöykkönen teki 1 000 000€ kauppaa maksetulla mainonnalla

 

2) Myyt heti, etkä kuljeta kohti ostosta

Tässä vaiheessa moni myyntimies ja nainen kavahtaa, mutta katsotaanpa asiaa sosiaalisenmedian laseista. Facebook-sivustosi on kuin TV-kanava. Jos suollat pelkkiä mainoksia mainoksen perään tekee asiakkaasi samoin kuin TV:n kanssa eli vaihtaa kanavaa. Ajattele jos eteesi tulisi myyjä joka sanoisi suoraan että ”Osta”, sen enempää perustematta. Tuskin kukaan ostaisi. Tämän takia Facebook-markkinointi tuleekin ajatella keskusteluna, jossa markkinointiviestit tavoittavat kohderyhmän siistissä järjestyksessä.

Viestisi tulisikin kulkea järjestyksessä ja tavoittaa kohderyhmää perustellen

Esimerkiksi

Ensimmäinen viesti kertoo kenelle tuotteesi sopii ja miksi hänen kannattaisi olla kiinnostunut

Toinen viestisi kertoo tuotteesi edut suhteessa kilpailijoihin

Kolmas viestisi kertoo tyytyväisen asiakkaasi kokemukset

Neljäs ohjaa suoraan verkkosivuille ostamaan

Tälläinen ostokseen kuljettaminen on mahdollista ja tunnitaa, missä vaiheessa ihminen on ostoprosessia. Jos ihminen ei ole kiinnotunut ensimmäisestä viestistä on viimeisen vaiheen näyttäminen turhaa. Facebook-mainosalustassa on mahdollista tunnistaa, missä vaiheessa henkilö on ja kohdentaa hänelle mainontaa.

2) Tylsä on tylsää. AINA

Asiakas on Facebookissa viihtymässä eikä lukemassa mainoksia. Mainoksesi pitää siis olla jollain tavalla kiinnostava, vaikka tarjous ei olisikaan juuri itselleen sopiva. Viimeistään tässä vaiheessa lopetetaan huonon sisällön tuottaminen Facebook-sivulle ja keskitytään ladukkaaseen sisältöön. Kun sisältösi on laadukasta se myös kerää ihmisiltä reaktioita, mikä parantaa julkaisusi näkyvyyttä. Facebook haluaa näyttää laadukasta sisältöä, mutta sulkee huonot äkkiä pois ihmisten puhelimien näytöiltä.

Laadukkaan videosisällön merkitys korostuu jatkuvasti Facebook-markkinoinnissa

3) Väärät kohderyhmät

Liian usein yrittäjät kilpailevat sivuston tykkääjämäärillä ja lisää tykkääjiä haalitaankin monenlaisilla ”tykkää ja voita” kampanjoilla. Tärkeämpää olisi tavoittaa niitä ihmisiä jotka ovat aidosti kiinnostuneet tuotteistasi ja parhaassa tapauksessa keskustelevat aiheesta Facebookissa. Unohda siis tykkääjien hankkiminen ja keskisty olennaiseen eli mitattavaan tuloksen tekemiseen ja merkitykselliseen keskusteluun asiakkaiden kanssa.

4) Kun myyt, myy tarkkaan

Tästä ollaan montaa mieltä, mutta itse ajattelen Facebookin täsmämarkkinointina. Kun käytetään maksettua mainontaa, on kohderyhmän valinnassa käytettävissä olevia kohdennusmetodeita erittäin kattavasti.

Ennemmin rajaan tarkan kohderyhmän ja kohdistan niille tarkan viestin pienemmällä budjetilla, kuin suollan saman viestin koko kansalle, joista 95% ei ole millään tavalla kiinnostuneita. Teet useamman kampanjan ja testailet eri kohderyhmiä ja mainosviestejä rohkeasti. Tällaisella säästät tulevaisuuden mainosbudjetissa, kun löydät tarkemmat kuluttajaryhmät, jotka ovat tuotteestasi kiinnostuneita.

5) Uusiudu

Markkinointipsykologiassa on aina korostettu toiston merkitsevyyttä, jotta mainosviesti uppoaa asiakkaan kalloon ja korvamato vaivaa päivätolkulla, kun tunnusmusiikki on ehdollistettu päähän. Tämä toimi ehkä telkkarissa ja varmasti radiossa, mutta Facebookissa asiakkaalla on päätäntävalta mitä hän haluaa nähdä. Yksi klikkaus mainoksen yläkulmasta ja hokkuspokkus, mainostajan mainokset häviävät ikiajoiksi uutisvirrasta.

Facebookissa tekemäsi julkaisu ei ole myöskään pörssitiedote, joten yritys voi ottaa hivenen rennommin vaihtamalla viestiä ja tapaa, kunhan huomio brändi-imagonsa.

6) Älä arvaa vaan analysoi

Facebook antaa valtavan määrän tietoa sivustostasi sekä tykkääjistäsi, mikä sinun tulee oppia hyödyntämään. Käytä siis aikaa kävijätietojen tarkasteluun, niin näet paljon tietoja siitä miten, milloin ja ketä tavoitat. Vastaavatko nämä tiedot sitä ryhmää kenet ajattelit tavoittaa ja joille kauppa normaalisti käy. Jos tavoite ei täsmää tuloksiin niin kokeile uutta.

Kohderyhmäsi löytyy varmasti lähes 3 000 000 Suomalaisen Facebook-käyttäjän joukosta. Sinun täytyy vain löytää heille oikeat viestit ja kohdentaa ne oikein

Facebook-tiimimme on tehnyt varmasti kaikki nämä virheet, mutta vuosien kokemuksen aikana on löytynyt myös se tapa tehdä, mistä asiakkaat saavat rahoilleen vastinetta. Voittavat yritykset löydät täältä.

Vastaa