Kun asiaan perehtymätön pyytää tarjousta Facebook-markkinoinnista, niin voi olla vaikea muodostaa mielikuvaa siitä, mistä Facebook-markkinoinnin hinta koostuu. Toimintatavat poikkeavat yritysten välillä paljon ja tämä tekee hintavertailusta hankalaa.

Avataan siis nopeasti mistä tarjouspyyntösi vastaus koostuu.

Mediabudjetti

Mediabudjetti on se summa, mikä sijoitetaan Facebook-mainosten näkyvyyteen. Mitä isompi mediabudjetti sen enemmän ihmiset näkevät mainoksiasi Facebookissa. Mediabudjetti täytyy suhteuttaa kohdeyleisösi kokoon ja Facebook-kampanjasi kestoon. Tällöin mainoksesi näkyvät juuri oikein sille kohderyhmälle, jonka haluat tavoittaa ja saat hyvän peiton kampanjallesi kohderyhmän parissa.

Työn osuus

Tämä on se usein epäselvä osa-alue Facebook-markkinoinnin ostajilla. Mitä Facebook-kampanjan työn osuuteen kuuluu? Kaikki yritykset eivät tee Facebook-markkinointikampanjaa samalla tavalla, mutta annan nyt esimerkin mistä kampanjan työn osuus koostuu meillä.

1. Facebook-kampanjan suunnittelu

Kampanjan suunnittelulla tarkoitetaan sitä, että mietimme mikä on yrityksen tuotteen tai palvelun tuoma etu, joka pyritään välittämään asiakkaalle ja millaisella koukulla asiakkaat saadaan reagoimaan markkinointiviestiin. Käymme asiakkaan kanssa lävitse, mitkä ovat hänen tuotteensa tai palvelunsa edut markkinoilla ja mietimme miten ne saadaan parhaiten kirjoitettua mainoksiin Facebookin sääntöjen puitteissa.

2. Facebook-markkinointikuvat

Tärkeä osuus Facebook-markkinointia on kuvien tekeminen. Facebook-markkinoinnissa käytetään hieman eri mallisia markkinointikuvia, joten kuvat pitää rakentaa kampanjaa varten.

Asiakkaalla on yleensä kuvia tuotteistaan tai palvelustaan mutta ne eivät suoraan sovellu Facebook-markkinointiin. Näiden kuvien muokkaaminen ottaa aikaa, mutta se kannattaa käyttää, koska kuvat ovat tärkeä osuus Facebook-mainosta. Testien mukaan kuvan vaikutus Facebook-markkinoinnin tehoon on 70%.

3. Mainonnan kohdentaminen

Facebook-markkinointi kohdistetaan ihmisille, jotka yritys mieltää potentiaalisiksi asiakkaikseen. Tämän kohdennuksen tekeminen on olennainen osa Facebook-markkinointia ja sillä varmistetaan, että mainoksiasi näkevät vain sellaiset ihmiset jotka voivat olla kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi.

Täältä lisää tietoa Facebook-markkinoinnin kohdentamisesta

4. Mainosten A/B-testaus

Rakennamme aina Facebook-markkinointiasi varten vähintään kaksi mainosta. Tämä siksi, että saamme näin testattua, minkälainen mainos toimii parhaiten sinun kohderyhmään. Mitä useammin markkinoit Facebookissa sen kannattavampaa testaaminen on. Pienetkin erot mainosten välillä vaikuttavat monesti suuresti ihmisten tapaan reagoida Facebook-mainokseen.

Lisää tietoa A/B-testaamiseta

5. Raportointi

Tärkeä osuus Facebook-markkinoinnin työtä on raportoida tulokset asiakkaalle selkeästi. Raportti on vielä hyvä käydä läpi myös ensimmäisellä kerralla puhelimitse, jotta asiakas saa kattavan kuvan siitä mitä tietoa raportista löytyy ja miten sitä tietoa voi käyttää hyväksi uusia Facebook-markkinointikampanjoita suunniteltaessa.

Summa summarum

Tekstini tarkoitus oli avata sinulle mistä Facebook-markkinoinnin hinta koostuu.

Mediabudjetti ja työn osuus on hyvä erottaa heti alkuunsa, että osaa muodostaa mielikuvan siitä mitä on ostamassa. On myös hyvä olla perillä siitä, mitä kaikkea työn osuudella tehdään.

Työn hinnan osuus voi vaihdella eri yritysten välillä ja kaikkia työvaiheita ei välttämättä ole jokaisen yrityksen Facebook-markkinoinnin käynnistämisessä. Tämän vuoksi hintavaihtelut ovat suuria.

Kysy hintaa Facebook-markkinoinnille ottamalla meihin yhteyttä!