Facebook-mainoksia on voinut aina kohdentaa sijainnin mukaan. Tällä tarkoitetaan että Facebook-mainoksia näytetään ainoastaan tietyllä alueella oleville ihmisille. Sijaintiin perustuva kohdentaminen on erityisen tehokasta paikallisille yrityksille, sekä tapahtumien markkinoinnissa.
Facebook on havainnut että yrityksillä on enenevissä määrin tarvetta tarkoille sijaintiin perustuville markkinoinnin tavoille. Uusia parannuksia sijaintikohdistukseen toteuttamiseen tulee jatkuvasti.
Tässä kirjoituksessa käydään läpi miten Facebook-mainoksia voidaan kohdistaa sijanteihin ja miten sijainteja voidaan sulkea pois.
Facebook-markkinoinnin kohdistaminen sijaintiin
Facebook-markkinointia voidaan kohdistaa seuraaviin sijaintivaihtoehtoihin:
- Maakohtainen sijoittelu (Esim: Suomi, Ruotsi, Yhdysvallat)
- Kaupunkikohtainen sijoittelu. (Esim: Helsinki, Turku, Oulu)
- Postinumeron perusteella kaupungin sisällä (Esim Helsinki: 00100, 00400, 00500)
Sijaintiin perustuvassa markkinoinnissa siis valitaan alueen, missä mainontaa näytetään. Jos et valitse mitään lisävaihtoehtoja valikoista niin Facebook-sisällyttää markkinoinnin kohderyhmään kaikki ihmiset jotka asuvat, ovat tehneet toimia viimeaikoina alueella tai joidenka sijainniksi Facebook on määritellyt viimeksi kyseisen alueen.
Facebook määrittelee käyttäjiensä sijainteja käyttäjien profiiliin jätettyjen tietojen perusteella, Gps-paikannuksen avulla sekä käyttäjien tekemien päivitysten perusteella, mihin on paikkatiedot sisällytetty.
Facebook-markkinoinnin lisätarkentaminen sijaintiin.
Kuten äsken huomasitte on pelkän paikkakunnan tai postinumeron laittaminen markkinointiin sisällyttää joukkoon enemmän ihmisiä kuin ensimmäisenä tulisi mieleen. Tästä johtuen mainontaa voidaan rajata vieläkin tarkemmaksi rajaamalla millaisia käyttäjiä tietyltä alueelta haetaan.
Vaihtoehtoja rajata on kolme erilaista:
- Tässä paikassa asuvat ihmiset : Tällöin Facebook on määritellyt että henkilöt asuvan alueella profiilitietojen tai IP-osoitteen perusteella.
- Tässä paikassa äskettäin olleet ihmiset : Facebook on määritellyt henkilöiden olleen juuri kyseisellä alueella paikkamerkintöjen tai GPS-tietojen perusteella.
- Tähän paikkaan matkustavat ihmiset : Facebook on määritellyt henkilöiden olevan tällä alueella, mutta heidän kotinsa sijaitsee yli 160km päässä kyseisestä sijainnista.
Jokaista kohderyhmää voidaan käyttää Facebook-markkinoinnissa hieman eritavalla. Lähikaupan kannattaa mainostaa lähellä asuville henkilöille. Keskustan vaateliikkeen niille jotka ovat vierailleet lähiaikoina heidän alueellaan, kun taas majoitus ja tapahtuma –markkinointia kannattaa tehdä niille jotka ovat juuri matkustaneet palveluidesi lähelle.
Nämä ovat tietenkin vain karkeita esimerkkejä satojen eri mahdollisuuksien joukosta.
Facebook-mainokset pois tietyltä alueelta
Yksittäisiä alueita voidaan myös sulkea pois Facebook-markkinoinnista. Tällöin mainoksesi eivät näyt kyseisellä alueella.
Voit sulkea maasta pois esimerkiksi kaupunkeja tai kaupungin sisältä tietyt postinumerot. Postinumeroon perustuva sulkeminen ei kuitenkaan ole absoluuttisen tarkka joten tarkkaile kohdistusta tehdessäsi miten rajaukset vaikuttavat arvioituun kohderyhmän kokoon. Facebook näyttää arviodun kohderyhmän koon mainoksenhallintatyökalun oikeassa reunassa jatkuvasti kun teet kohdistuksen muokkauksia.
Elä ylikohdista Facebook-markkinointiasi
Sijaintiohdennuksen kanssa saa aikaa kulumaan ja erilaisia variaatioita on olemassa loputtomasti. Kohderyhmästä saa myös herkästi liian pienen, mikä nostaa näyttökertojen hintaa. sijaintikohdennus on kuitenkin vain yksi, joskin tärkeä osa Facebook-markkinointia.
Facebook-markkinoinnin tehokkuuteen vaikuttaa erittäin paljon myös tehokkaan Facebook-mainoksen tekeminen a/b-testauksen avulla, sekä oikeiden tarjousten tekeminen asiakkaalle. Unohtamatta tietenkin erittäin tärkeää kiinnostuksenkohteisiin kohdentamista.
P.S Meiltä on tulossa lähiaikoina iso liuta uusia tuotteita Facebook-markkinointiin. Jos haluat olla etujoukossa näiden markkinointipalveluiden käyttöönotossa niin ota yhteyttä. Pilotoimme juuri tuotteita asiakkaidemme kanssa hieman edullisempaan hintaan.