Tekstissä mennään sisälle Facebook-markkinoinnin mielenkiintoisimpaan osa-alueeseen. Syy, miksi Facebook-markkinointi on parhaimmillaan erittäin tehokasta, johtuu tarkan kohdennuksen mahdollisuudesta. Tämä johtuu siitä että Facebookilla on valtavasti tietoa käyttäjistään ja yrityksesi kannattaa hyödyntää sitä resurssia markkinoinnissaan

Kun tunnet tuotteesi ja palvelusi kohderyhmän jo entuudestaan, voit valikoida heidät Facebook-käyttäjien joukosta erittäin tarkasti ja kohdentaa heille mainontaa. Jos taas etsit uudelle tuotteellesi potentiaalisinta kohderyhmää, on Facebook-markkinointi varsinainen täsmäase siihen!

Koska kohdennuksen vaihtoehtoja on valtavasti, niin mennäänpä itse asiaan.

Kylmät ja lämpimät yleisöt

Facebook-markkinointi kannattaa jaotella mielessään karkeasti kahteen ryhmään. Kylmiin sekä lämpimiin yleisöihin. Kylmillä yleisöillä tarkoitetaan niitä kohderyhmiä jotka eivät ole kuulleet yrityksestäsi aikaisemmin. Tällaisia kohderyhmiä ovat esimerkiksi sijantiin, ikään, kieleen tai demografisiin kohdennuksiin tehtävät Facebook-markkinoinnin toimenpiteet. Kylmiin yleisöihin tehtävissä kampanjoissa sinulla on oletus että kohderyhmä on potentiaalinen asiakaskuntasi.

Lämpimät yleisöt ovat niitä jotka ovat joilla on jokin kosketuspinta jo yritykseesi. Tällaisia ovat esimerkiksi verkkosivustollasi vierailleet henkilöt, sähköpostilistaltasi löytyvät henkilöt tai jopa sinulta jo ostaneet ihmiset. Näiden tiedot voidaan laittaa Facebook mainosalustaan ja kohdentaa heille markkinointia, mikä on usein tehokkain tapa tehdä mainontaa.

Jos olet kiinnostunut siitä miten kylmistä yleisöistä jalostetaan lämpimiä ja siitä vielä liidejä löydät siitä oman kirjoituksen : markkinointi tuottaa datalla rikastettuja liidejä.

Sijainti

Mainosta vain siellä missä asiakkaasi ovat. On turhaa käyttää yhtään mainosbudjettia niihin henkilöihin, jotka eivät voi tuotteitasi tai palveluitasi ostaa.

Voit mainostaa maan, kaupungin tai jopa postinumeron tarkkuudella. Lisäksi voit helposti valita etäisyyden kuinka pitkälle mainonta leviää kohteestasi. esim (Kaupunki) +20km, +50km tai +70km.

Voit valita myös kohteita mielesi mukaan. Esimerkiksi voit kohdentaa yhden mainoksen Kuopioon sekä Helsinkiin ja toisen mainoksen Turkuun ja Tampereelle. Erittäin käytännöllistä.

Ikä

Mikäs sen todennäköisen asiakkaasi ikä onkaan? Tätä on aina hyvä miettiä. Mainonnan kohdennuksen voi aloittaa 13 vanhasta aina maksimiin asti. Itse käytän yleensä 5-15 vuoden haitaria, kun kohdistan Facebook-mainontaa. Tämä on tärkeä ominaisuus monessa tilanteessa ja on syytä kokeilla erilaisia mainoksia eri ikäisille kohderyhmille. Saatat yllättyä mikä toimii parhaiten.

Kieli

Kun kirjoitat mainoksen tekstiä niin tietenkin toivot, että mainonnan kohde ymmärtää tekstisi. Voit valita ryhmän sen mukaan, millä kielellä he käyttävät Facebookkia. Harvemmin suosittelen kajoamaan tähän osa-alueeseen, ellet kohdista mainontaa ruotsinkielisille alueille Suomessa.

Demografiatietojen mukaan kohdentaminen

Nyt tarkkana, koska astutaan sellaiseen markkinoinnin kohdentamisen maailmaan, mikä ei ole missään muussa markkinointikanavassa mahdollista.

Voi kohdentaa markkinointia seuraavien demografisten tietojen mukaan:

  • Parisuhdetilanne
  • koulutus
  • työ
  • taloudellinen tilanne
  • kodin tyypin
  • etnisen taustan
  • sukupolven
  • elämäntapahtuman mukaan.

Näiden tekijöiden kanssa ei kannata hioa kohderyhmää liian tarkaksi, koska Suomen kokoisessa markkinalla kohderyhmän koko kutistuu äkkiä liian pieneksi. Hyvä on kuitenkin muistaa, että vihdoin meillä markkinoijilla on tällainen täsmäase käytössä. Sen avulla Facebook-mainoksesi näkyvät juuri oikeille ihmisille.

Kiinnostuksen kohteet

Voit näyttää mainoksesi niille, joita se oikeasti jopa kiinnostaa ja hyödyttää. Jos markkinoit autoilulehteä, niin markkinoi sitä niille, jotka ovat kiinnostuneet autoista tai autourheilusta. Jos taas myyt kauneustuotteita, niin niitä tulee markkinoida toiselle kohderyhmälle. Ei pilata kanavaa sokkona ampumisella, vaan opetellaan oikeasti kohdistamaan Facebook-markkinointi oikeille ihmisille.

Käyttäytyminen

Tätä osa-aluetta tulee harvemmin käytettyä, koska harvassa kampanjassa siihen on tarvetta. Voit valita käyttäytymisen perusteella ryhmiä, jotka esimerkiksi ovat ostaneet tuotteita Facebook-markkinoinnin kautta, käyttävät tiettyä selainta tai käyttävät tietty mobiililaitetta. Suomen kokoisella markkina-alueella harvemmin käytössä vaan käytetään muita rajaavia tekijöillä. Tietysti jos mainostat esimerkiksi yrityksesi uutta puhelinsovellusta kannattaa mainoksia näyttää ainoastaan Facebookkia puhelimella käyttäville ihmisille, jolloin he voivat ladata sovelluksesi suoraan Facebook-mainoksen kautta.

Yhteydet

Tässä valikossa valitaan yleensä ovatko mainonnan kohteet jo yhteydessä yrityksesi Facebook-sivustoosi vai tavoitteletko kokonaan uusia asiakkaita. Jos valitset kohderyhmäksi sellaiset henkilöt, joilla on jo yhteys sivustoosi, niin julkaisusi näkyy niille, jotka ovat tykänneet sivustasi, osallistuneet tapahtumaasi tai käyttäneet sovellustasi viimeisen 30 päivän aikana.

Voit myös valita yhteydet niihin, jotka ovat heidän kavereitaan Facebookissa, jotka ovat yhteydessä sivustoosi tai niihin joilla ei ole yhteyttä Facebook-sivustoosi. Jos olet epävarma mikä on paras, niin voit valita nämä kaikki ja aikaisemmin tekemäsi kohdentamiset määrittelevät kenelle mainosta näytetään

Verkkosivustollasi vierailleet ihmiset

Voit kohdistaa verkkosivuillasi vierailleille ihmisille markkinointia. Kun ihmiset saapuvat verkkosivuillesi esimerkiksi Googlesta, mutta eivät tee ostosta tai ota yhteyttä on heidän tavoittaminen uudestaan erittäin järkevää. Vain harva ihminen tekee päätöksen ostoksesta ensimmäisellä vierailulla. Uudelleen markkinointiin on kaksi järkevää vaihtoehtoa. Remarketing sopii palveluyrityksille ja Dynaaminen remarketing verkkokaupoille. Valitse linkeistä kumpi sinulle olisi parempi vaihtoehto ja tutustu lisää.

Sähköpostilistalle ja asiakkaille markkinointi

Nämä kaksi kategoriaa kuuluvat Facebook-markkinoinnissa mukautettuihin kohderyhmiin. Yrityksenne voi lisätä Facebookin mainosalustaan erilaisia listoja joihin kohdistaa markkinointia. Mukautetuista kohderyhmistä on oma blogi jonka löydät täältä

Kohdentamisen jatkuva muutos

Tekstissä käytiin läpi perusteet Facebook-markkinoinnin kohdentamiseen. Uusia kohdentamisen vaihtoehtoja on näidenkin lisäksi vielä paljon. Eikä tekstissä otettu huomioon esimerkiksi videoiden katseluihin kohdentamiseen. Uusien ominaisuuksien käyttöönotto on osoittautunut erittäin tehokkaaksi, koska Facebook pystyy tuomaan näitä kasvavan datansa perusteella nopeasti käyttöön. Facebook-markkinointi tiimillämme on ajantaisin tieto siitä, mitkä kohdennukset auttaisivat yritystäsi parhaiten.

Ota yhteyttä

Niko

Tavoitteenani on auttaa suomalaisia yrityksiä läpi nopeimman markkinoinnin muutoksen, mitä historiamme tuntee. Intohimonani on luonnollisen ostoprosessin siirtäminen digitaaliseen ympäristöön niin, että se tukee sekä kuluttajan että yrityksen tavoitteita.
Niko