• Markkinointi

Facebook-markkinoinnin mukautetut kohderyhmät

Facebook mahdollistaa mukautettujen kohderyhmien rakentamisen markkinointiin. Nämä kohderyhmät ovat mahdollistavat tarkkojen markkinointitoimenpiteiden toteuttamisen valituille ihmisille. Mitä ovat siis mukautetut kohderyhmät ja miten ne toimivat? Otetaan aiheeseen katsaus. Mukautetun kohderyhmän rakentaminen Kohderyhmä on siis joukko jolle markkinointia kohdistetaan. Mukautettu kohderyhmä on valittu joukko ihmisiä, jotka pystytään erittelemään joidenkin tietojen avulla. Yleisesti yrityksillä on joitakin tietoja asiakkaistaan ja […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Facebook mahdollistaa mukautettujen kohderyhmien rakentamisen markkinointiin. Nämä kohderyhmät ovat mahdollistavat tarkkojen markkinointitoimenpiteiden toteuttamisen valituille ihmisille. Mitä ovat siis mukautetut kohderyhmät ja miten ne toimivat? Otetaan aiheeseen katsaus.

Mukautetun kohderyhmän rakentaminen

Kohderyhmä on siis joukko jolle markkinointia kohdistetaan. Mukautettu kohderyhmä on valittu joukko ihmisiä, jotka pystytään erittelemään joidenkin tietojen avulla. Yleisesti yrityksillä on joitakin tietoja asiakkaistaan ja näiden tietojen avulla ihmiset on mahdollista tunnistaa Facebookista.

Mukautetun kohderyhmän voidaan luoda useista erilaisista lähteistä kuten asiakaslistoista, yrityksen verkkosivuilla vierailleista ihmisistä tai sovellustasi käyttävistä ihmisistä.

  1. Asiakaslistat ovat yleisemmin puhelinnumeroita tai  sähköpostiosoitteita jotka asiakas on antanut yritykselle. Vaihtoehtoisesti ne voivat olla Facebook-käyttäjätunnuksia tai mobiilimainostajan tunnuksia. Nämä ladataan Facebookkin joko tiedostona tai sähköpostipalvelusta, kuten Mailchimp
  2. Verkkosivustollasi vierailleista ihmisistä saadaan helposti muodostettu kohderyhmä asentamalla sivustolle seurantakoodi eli eväste. Tämän avulla voidaan luoda kohderyhmä, missä ovat sivustollasi vierailleet ihmiset. Voit ladata evästeet koko sivustollesi tai ainoastaan tietyllä sivulla vierailleille ihmisille.
  3. Sovelluksiin voidaan myös asentaa seurantakoodi, minkä mukaan markkinointia kohdistetaan. Tällöin tunnistetaan ihmiset jotka ovat tehneet sovelluksessa tietyt toimet ja heille kohdistetaan markkinointia. Tällaisesta voi olla esimerkkinä vaikka tuotteen ostoskoriin lisääminen, mutta ostamatta jättäminen. Sellaisia ihmisiä kannattaa kannustaa ostamaan markkinoinnin avulla.

Suosituin ja helpoin tapa rakentaa mukautettu kohderyhmä on yrityksen verkkosivustolla käyneet ihmiset. Se on yksinkertainen toteuttaa ja sivustolla vierailleet ihmiset saadaan tavoitettua useaan otteeseen. Jos esimerkiksi ohjaat liikennettä Googlesta adwordsin avulla kannattaa sivulle asentaa eväste. Näin tuotteistasi kiinnostuneet asiakkaat saadaan helposti tavoitettua uudelleen myös Facebookissa.

Mukautetun kohderyhmän koko

Kuinka iso kohderyhmän tulisi olla. Facebook suosittelee minimi koon olevan sata henkilöä, mutta käytännössä suosittelen tavoittelemaan suurempia mukautetun kohderyhmän kokoja.

Jos sähköpostilistallasi ei ole enempää ihmisiä tai asiakastietoja ei ole kerätty voidaan markkinointia tehdä usealle mukautetulle kohderyhmälle samanaikaisesti. Tällöin yhdistetään esimerkiksi verkkosivustolla vierailleet ihmiset yrityksen listauksista kerättyyn joukkoon ja saadaan Facebook-markkinoinnille suurempi yleisö.

Mihin käyttää mukautettuja kohderyhmiä?

Tämä on erittäin toimialakohtainen ja riippuu markkinointiviestinnästä, mitä halutaan toteuttaa Facebookin avulla. Vaihtoehtoja on paljon mutta alla olevaa listaa voi käyttää apuna.

  • Kohdennettu markkinointi tuotteisiin tutustuneille.
  • Toisen tuotteen markkinointi jo yhden tuotteen ostaneille
  • Tuotemarkkinointi esitteen ladanneille
  • Informaation jakaminen yrityksestä sivustolla vierailleille
  • Uusien tuotteiden lanseeraaminen ostaville asiakkaille
  • Tuotemarkkinointi ostopäästöstä lykänneille ihmisille (ostoskoriin keskeyttäneille)

Vaihtoehtoja on kymmeniä erilaisia ja niissä voidaan käyttää erilaisia kohderyhmän rakentamisen tekniikoita. Suunnittelu kannattaakin aloittaa viestistä ja kenelle se halutaan kohdistaa, sekä tarkistaa millaisia tietoja yrityksellä on jo asiakkaistaan.

Mukautetut kohderyhmät ovat tehokkainta Facebook-markkinointia.

Mukautetuissa kohderyhmissä on ehdoton etuna että markkinointiviesti voidaan kohdistaa ryhmän mukaan. Jos esimerkiksi tiedetään ihmisten tutustuneen tiettyyn tuotteeseen tai palveluun yrityksen verkkosivuilla tai ladanneet tietyn esitteen kannattaa markkinointiviestin olla mahdollisimman tarkka. Ihmiset kohderyhmässä ovat jo osoittaneet mielenkiintoaan tuotetta tai palvelua kohtaan.

Kun yrityksellä on käytössä Facebookissa kohderyhmä voidaan myös toinen loistava ominaisuus ottaa käyttöön : kaksoisolentokohderyhmä. Tällöin Facebookista etsitään ihmisiä jotka muistuttavat läheisesti ihmisiä, jotka ovat osoittaneet kiinnostuksensa sinun tuotteisiin tai palveluihin. Tämä on tuonut erittäin hyviä tuloksia Facebook-markkinoinnissa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää