• Facebook

Facebook Messenger -mainokset

Opi, kuinka voit luoda messengeriin mainoksia ja madaltaa asiakkaidesi kynnystä ottaa yhteyttä.

SDM logo

Digimarkkinointi

Facebook Messenger on noussut tärkeäksi asiakaspalvelukanavaksi monen yrityksen kohdalla. Viime viikolla Niko kirjoitti, miten Messengerissä toimivat chatbotit voivat auttaa markkinoinnissa ja myynnissä. Nyt katsotaan, miten madallat yhteydenoton kynnystä ja ohjaat asiakkaita suoraan Facebook-fiidistä messengeriin. Kun asiakkaasi on laittanut sinulle viestiä messengerissä, voit näyttää heille mainoksia messengerviesteinä.

Mitä hyötyä Messengeristä on minulle?

Osalle teistä voi herätä kysymys, miksi haluaisit saada lisää viestejä messengeriin, kun et ehdi vastata kunnolla edes sähköposteihisi. Asiakaspalvelun merkitystä tuskin tarvitsee painottaa kenellekään. Messenger tarjoaa kuitenkin huomattavasti matalamman kynnyksen yhteydenottoon kuin esimerkiksi verkkosivujesi yhteydenottolomake. Samaa tavoitellaan myös verkkosivujen live chat -palveluilla, jotka ovat osoittautuneet erittäin tehokkaiksi.

Facebook on siis jälleen valtaamassa uutta alaa varsin epäreilulla kilpailuedulla. Yritykset voivat jo nyt ohjata verkkosivuilta suoraan messengeriin. Tutussa kanavassa viestin lähettäminen on helpompaa, eikä vastausta varten tarvitse palata yrityksen sivustolle (tai mennä sähköpostiin). Samalla Messenger toimii myös saumattomasti Facebook-kaupan kanssa, mikä tekee ostamisesta asiakkaalle entistäkin helpompaa. Kohta botit vastaavat välittömästi yleisimpiin kysymyksiin ja asiakaspalvelu@yrityksesi.fi ammottaa tyhjyyttään.

Mitä jos Facebook Messenger olisikin yrityksesi ensisijainen asiakaspalvelukanava?

Ohjaa Messengeriin uutisvirran mainoksista

Alla on ohjeet, joiden avulla voit tehdä mainoksen, joka ohjaa Facebook-käyttäjän avaamaan keskustelun messengerissä. Mainos näyttää normaalilta uutisvirran linkkimainokselta ja toimii sekä pöytäkoneella että mobiilissa. Asiakkaallasi on tietenkin oltava syy keskustelun aloittamiseen ja näitä mainoksia voit käyttää esimekiksi seuraavissa tilanteissa:

  • ”Hei! Huomasimme, että olet vieraillut verkkosivuillamme. Jos sinulla jäi jotain kysyttävää, pistä ihmeessä viestiä.”
  • ”Etkö tiedä, millainen tuote sopisi sinulle? Laita viestiä, niin asiantuntijamme auttavat sinua.”
  • ”Terve! Kävit meillä asiakkaana vähän aikaa sitten. Kerro meille, mitä tykkäsit palvelustamme, niin voimme tehdä siitä entistäkin parempaa.”

1. Luo kampanja

Luo kampanja tavoitteella ”Julkaisuun sitoutuminen” tai ”liikenne”.

2. Kohdenna kampanja ja valitse sijoittelu

Kohdennusta ei ole rajattua eli käytössäsi on kaikki tutut kohdennusvaihtoehdot. Todennäköisesti haluat kuitenkin kohdentaa mainokset tarkalle yleisölle, kuten verkkosivusi vierailijoille. Tätä varten tarvitset Facebookin seurantakoodin verkkosivuillesi.

Kun olet sijoittelukohdassa, voit ottaa muut mainospaikat suosiolla pois päältä. Tämän jälkeen valitset budjetin ja voit siirtyä eteenpäin.

Facebook Messenger -sijoittelu

3. Rakenna mainos

Rakenna messenger -mainos

Voit valita visuaalisen sisällön samaan tapaan kuin muissa mainoksissa. Uutena kohtana on viesti, joka avaa keskustelun Messenger-alustassa. Voit myös rakentaa monipuolisemman aloitusviestin vastausvaihtoedoilla valitsemalla ”Jäsennelty viesti” (JSON).

Mainosta yksityisviestinä Messengerissä

Voit myös lähettää mainoksia suoraan Messengeriin, niille henkilöille, jotka ovat lähettäneet sinulle viestin. Mainos siis näkyy samanlaisena kuin kaverisi lähettämä viesti. Käyttötarkoitukset voivat vaihdella, mutta yksi hyvä esimerkki on tarjouskoodin lähettäminen.

facebook messenger ad placement
Lähden: Facebook

1. Luo kohderyhmä

Ensimmäisenä tarvitset kohderyhmän, joka sisältää sivusi kanssa viestineet. Et siis voi näyttää näitä mainoksia ns. kylmälle yleisölle. Mene siis kohderyhmävälilehdelle ja luo uusi, mukautettu kohderyhmä.

Facebook mukautetun kohderyhmän luontiFacebook mukautettu kohderyhmäFacebook Messenger -kohderyhmä

2. Luo kampanja

Luo kampanja tavoitteella ”konversiot” tai ”liikenne”.

3. Kohdenna kampanja ja valitse sijoittelu

Kun ensimmäisessä kohdassa tehty kohderyhmä on valmis, voit valita sen mukautettujen kohderyhmien listasta.

Sijoittelukohdasta löydät erillisen valinnan messenger-mainoksille. Kun valitset kyseisen sijoittelun, Facebook kysyy haluatko varmasti käyttää sitä.

Poikkeuksellisesti Facebook ei anna vaihtoehtoja mainosten jakelun optimointiin, vaan maksat aina näyttökerroista.

Facebook inbox -mainos sijoittelu

4. Rakenna mainos

Jos olet tehnyt linkkimainoksia, valintaruudut ovat sinulle tuttuja. Muista kuitenkin, että mainos tulee varsin röyhkeästi käyttäjän iholle, eli ole tuttavallinen ja kohdenna viestisi tarkasti.

Facebook messenger mainos

5. Tarkastele tuloksiasi

Kun kampanja on pöyrähtänyt käyntiin, voit tarkastella tuloksiasi mainosten hallinnasta. Sarakkeet-valikosta löytyy oma kohta, ”Messenger-sitoutuminen”. Sieltä näet mm. viesteihin vastanneiden, keskustelun estäneiden ja täysin uusien keskusteluiden määrän.

Messenger-sitoutuminen mainosten hallinnnassa

Tarvitset listan kuten sähköpostimarkkinoinnissa

Voit siis lähettää mainoksia messengerissä ainoastaan heille, jotka ovat jo lähettäneet viestin sinulle. Jos Messenger ei ole yritykselläsi jatkuvassa käytössä, on kohderyhmäsi todennäköisesti hyvin pieni. Voi tietenkin rohkaista käyttäjiä uutisvirrassa näkyvillä mainoksilla, mutta tässä vielä kolme muuta tapaa.

  1. Pyydä asiakaspalautetta messengeriin.
  2. Lisää Messenger-viestilaatikko verkkosivuillesi (Ohje).
  3. Ohjaa kysymykset messengeriin myös uutiskirjeestäsi.

Miten pysyä kehityksessä mukana?

Allekirjoittanutkin hämmentyy lähes päivittäin Facebookin kehitysvauhdista. Uusia ominaisuuksia tulee jatkuvasti sekä kuluttajille että mainostajille. Etenkin verkkokauppiaita hellitään tehokkailla ominaisuuksilla, jotka kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön. Liity siis ihmeessä sähköpostilistallemme tai lataa Facebook-markkinoinnin ostajan opas alta.

 

Lataa Facebook-markkinoinnin ostajan opas

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää