• Facebook
  • Sosiaalinen media

Facebook poistaa 20% tekstirajoituksen kuvista – mitä mainostajan on hyvä tietää?

Mainostajat joutuvat usein nöyrtymään Facebookin oikkujen edessä, mutta viimeisin uudistus itse asiassa lieventää rajoituksia.

Lasse Sourander

Olemme jo aiemmin kertoneet blogissamme, millaisia muutoksia some-kentässä tullaan vuonna 2020 näkemään, mutta kaikkia Facebookin kommervenkkejä mekään emme ole onnistuneet ennalta arvaamaan. Syksyn mittaan somekupla on kuohunut kahdesta Facebookin uudistuksesta, ja nyt sukellamme tarkemmin toiseen niistä – kuvien sisältämän tekstin rajoituksen poistamiseen. Jos toinen pimenevien iltojen ilo, attribuutiomallin muutos, on kutkuttanut sinunkin datahermoasi, malta vielä hetki, sillä kerromme myös siitä pian blogissamme.

Kuten jokainen säännöllisesti Facebookia käyttävä on varmasti huomannut, somejätti muuttaa jatkuvasti käyttöliittymäänsä, kiinnostuksen kohteita ja käyttäjätuen laatua, kuten epäilemättä myös optimointialgoritmiaan konepellin alla. Yleensä muutokset rajoittavat mainostajan toimintaa tavalla tai toisella, mutta viimeisin näkyvä muutos tekee poikkeuksen. Facebook itse asiassa antaa mainostajille enemmän vapauksia median käyttöön kuin ennen.

Facebookin on poistamassa rajoituksen, joka salli vain enimmillään 20 prosenttia tekstiä per mainoskuva.

Kuvat – mainostehokkuuden portinvartijat

Facebook-mainonnan ytimessä on mainosten kuvat – oli sijoittelussa kyse sitten Facebook-uutissyötteestä, Instagram-tarinasta tai Audience Networkin kautta tapahtuvasta sovellusnäytöstä. Kuva herättää (tai on herättämättä) käyttäjän kiinnostuksen ja ratkaisee pitkälti sen, pysähtyykö käyttäjä selausvirrassaan mainoksen kohdalle vai jatkaako loputonta rullaamistaan. Visuaaliset elementit yhdistyvät käyttäjän aivoissa mainostajan brändiin ja saa hänet ehkä reagoimaan.

Kuva on koko mainosviestin tärkein – ja heikoin – lenkki; vasta kun käyttäjä on edes sekunnin murto-osaksi hidastanut skrollaustahtiaan, mainoksen muut elementit pääsevät puhuttelemaan ja vaikuttamaan mahdolliseen ostohalukkuuteen tai tiedonjanoon. Ei ole liioteltua sanoa, että kuva saattaa ratkaista koko mainonnan tehokkuuden.

20-80 -suhde: mainonnan kultainen leikkaus

Kuvan merkitys mainonnassa on siis kiistaton. Tämän vuoksi viime aikojen uutisointi Facebookin ennakkotarkastusten muutoksista näyttäytyykin mainostajille erittäin mielenkiintoisena. Eri lähteistä on alkanut tihkua tietoja, että aiemmin tarkkaan vahdittu 20 prosentin sääntö tekstin ja kuvan suhteesta olisi poistumassa. Mistä tässä säännössä on oikein kyse, miksi sellainen on asetettu voimaan ja mitä sen poistuminen merkitsee mainostajalle?

Tekstin määrä ei ole suinkaan ainoa rajoitettu elementti Facebook-mainoksessa käytettävissä kuvissa. Kuvissa ei saa esimerkiksi esitellä terveystuotteisiin tai muuten ihmisiin liittyviä ennen/jälkeen-tyylisiä kuvapareja. Toisaalta esimerkiksi jääkiekkojuniorin kuva on saattanut tulla hylätyksi, kun Facebookin kuvantunnistusbotit ovat tulkinneet siinä olevan lapsen vankileirillä kaltereiden takana. Teknisempiäkin rajoituksia on asetettu: kuvan päälle asetellun kuvitteellisen 5 x 5 -ruudukon ruuduista enimmillään 5 kappaletta (toisin sanoen 20 prosenttia) sai sisältää tekstiä, ja tämä rajoitus tulee vastaan yllättävän nopeasti. Ja kuten usein teknisen, bottipohjaisen valvonnan  kanssa käy, väärät tuomiot ovat yleisiä. Runsaasti tekstiä sisältävät kuvat saattavat mennä läpi, kun taas tyylikästä ja vähätekstistä kuvaa sanktioidaan rajoittamalla sen näyttämistä.

Alun perin 20 prosentin rajoituksen tavoite oli pitää uutissyöte mahdollisimman eläväisenä, muttei levottomana. Rajoitusta tarvittiin, sillä aiemmin kuluttajien käytössä olevilla työkaluilla ja sovelluksilla ei saanut helposti lisättyä kuviin tekstiä. Sovelluksista puuttui tarrojen, emojien ja tekstipalkkien lisäämismahdollisuuksia, ja näin ollen kuvaan ”kuulumattomat” elementit tulkittiin nopeasti mainoksiksi eikä niitä klikattu. Tämä taas heikensi mainonnan tehokkuutta, mikä on Facebookin liiketoiminnan kulmakiviä, ja siksi mainostuksessa käytetyistä kuvista haluttiin ”väkisin” tehdä mahdollisimman visuaalisia. Rajoitus ei kuitenkaan koskenut kaikkea tekstiaineistoa; esimerkiksi tapahtumajulisteet ja kuvat kirjojen kansista olivat useimmiten tarkastelun ulkopuolella. Myös tekstin asettelu kuvassa saattoi vaikuttaa rajoituksen laukeamiseen. Riippuen 5 x 5 -ruudukon kohdistumisesta kuvaan, täsmälleen sama merkkimäärä saattoi joskus mennä läpi riippuen siitä, millä kohtaa kuvaa tekstit olivat. Tällaiset mielivaltaiselta ja satunnaiselta tuntuvat rangaistukset saivat mainostajia usein raivon partaalle ja pitkälle ylikin.

Mikä muuttuu Facebookin 20% tekstirajoituksen poiston myötä?

Mikä merkitys rajoituksen poistamisella sitten on? Tulemme todennäköisesti näkemään ainakin räikeitä ylilyöntejä, kun kuvat ovat täynnä pientä fonttia ja ainakin mobiilissa täysin lukukelvotonta kirjoitusta.

Maltilliselle mainostajalle rajoituksen poistaminen avaa kuitenkin mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Dynaamiseen mainontaan voi ottaa nyt entistä helpommin datalähteistä aineistoja, esimerkiksi autoliike voisi tuoda myynnissä olevan vaihtoauton tärkeimmät ominaisuudet ja varusteet jo kuvaan pelkäämättä, että ne peittävät yli 20 prosenttia kuva-alasta. Facebookin rajapintaa hyödyntävillä järjestelmillä voidaan luoda helposti kuvamalleja, joihin haetaan pohjalle kyseisen auton kuva, ennalta määritetyille paikoille tekstit ja lopuksi esimerkiksi alennusprosentin sisältävä palkki. Tämän kaiken voisi tehdä täysin automaattiseksi niin, että esimerkiksi tietyn ajan varastossa olleet autot nousevat mainontaan näyttävillä, automaattisesti rakentuvilla kuvilla ilman pelkoa siitä, että mainokset tulisivat kuvien takia hylätyiksi (lisää tietoa aiheesta some-mainonnan automatisointi voit lukea täältä).

Toinen esimerkki automatisoidusta, runsaasti tekstiä sisältävästä kuvasta voisi olla vaikka lounasravintolan ruokalista. Tyylikkään annoskuvan päälle voitaisiin hakea esim. Google Sheetsistä tulevan päivän ruokalistan, jolloin lista näkyy käyttäjälle aina kokonaan myös mobiilissa, eikä Facebook lätkäise huolella suunniteltua listaa poikki ”Lisää”-linkillä, sillä kuvat näkyvät aina kokonaan (olettaen että ne ovat oikeassa kuvasuhteessa), pitkät tekstit taas usein katkaistaan.

Toisin sanoen, muutos mahdollistaa esimerkiksi

  • kuvien varmemman läpimenon Facebookin ennakkoseulasta
  • varmuudella tietyn tekstisisällön näkymisen, kun se laitetaan kuvaan
  • ja tekstisisältöjen laajemman hyödyntämisen dynaamisissa kuvamalleissa

Mainostaja, pidä mopo lapasessa, vaikka tekstirajoitus muuttuu

Mainostajan ei kannata kuitenkaan täyttää kuviaan teksteillä, vaikka se Facebookille nyt sopisikin. Facebook suosittelee itse asiassa edelleen, että kuvissa olisi mahdollisimman vähän tekstielementtejä.

Usein tehokkainta onkin lisätä kuvaan vain esimerkiksi arvolupauksesi, tarjouksesi ja/tai toimintakehote. Käytä teksteissä mahdollisimman selkeitä ja helppolukuisia fontteja, sillä kuten aiemmin todettiin, yksittäisellä mainoksella ja sen kuvalla on ohikiitävän lyhyt mahdollisuus herättää käyttäjän mielenkiinto. Tätä sekunnin murto-osaa ei kannata tuhlata koukeroisen kirjasimen tulkkaamiseen. Tuo tärkein viestisi selkeästi esille, sillä vaikka saatkin nyt käyttää yli 20 prosenttia kuva-alasta tekstiin, se ei tarkoita sitä, että potentiaalinen asiakkaasi jaksaisi lukea kaiken.

Ja ennen kaikkea: muista, että useimmiten asiakkaan ostopolun tallaaminen alkaa toden teolla vasta mainoksen klikkaamisen jälkeen laskeutumissivulla. Hienotkaan kuvat eivät yksin konvertoi kylmää yleisöä ostaviksi asiakkaiksi, vaan heitä tulee saatella kädestä pitäen kohti suppilon alapäätä. Tätä matkaa kuljetaan useimmiten sisältöjen kyydissä, ja näistä voit lukea lisää blogistamme, jossa kerromme sisältöjen ja markkinoinnin tulosten korrelaatiosta. Nappaa myös toinen lukuvinkki sisältömarkkinoinnista:  Sisältömarkkinointi on koko digitaalisen markkinointisi tärkein elementti.

Haluatko oppia lisää ammattimaisen Facebook-markkinoinnin tekemisestä ja siitä, miten se voisi auttaa sinun yritystäsi? Lataa Facebook-ostajan oppaamme!

Lataa tästä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää