• Google Ads

Google Ads -mainonnan ohjeet aloittamiseen

Oletko aloittamassa Ads-mainontaa? Lue vinkit ensimmäisen kampanjan luomiseen.

SDM logo

Digimarkkinointi

Oletko harkinnut aloittavasi yrityksesi tuotteiden tai palveluiden mainostamisen Googlessa? Tässä blogikirjoituksessa käyn läpi, miten Ads-tilin luominen onnistuu ja miten ensimmäisen kampanjan rakentaminen käytännössä tapahtuu.

Ennen mainonnan aloittamista sinun kannattaa kuitenkin etukäteen miettiä seuraavia asioita:

  • Mitä tuotteita/palveluita haluat mainostaa? Mieti tarkkaan, mitkä tuotteet tai palvelut ovat yrityksellesi tärkeimpiä ja panosta niiden mainostamiseen.
  • Tarkista haetaanko tuotteitasi tai palveluitasi Googlessa?
  • Millä hakusanoilla sinun kannattaa näkyä Googlessa? Mitä tarkempia ja pitempiä avainsanasi ovat, sitä tarkempaa ja ostavampaa liikennettä ohjaat verkkosivustollesi.
  • Miten kilpailijasi mainostavat Googlessa? Onko valitsemillasi hakusanoilla paljon kilpailua mainospaikoista?
  • Minkä suuruisella budjetilla aiot lähteä mainontaa toteuttamaan?

Google Ads -tilin luominen

Tilin luominen on helppoa eikä se maksa mitään. Tarvitset vain sähköpostiosoitteen ja yrityksesi verkkosivun. Tiliä varten suosittelen luomaan oman sähköpostiosoitteen, jota et käytä muualla. Erittäin hyvä vaihtoehto on esimerkiksi Gmail-sähköposti.

Tilin luominen onnistuu nopeasti osoitteessa https://ads.google.com/. Siirryttyäsi sivulle napsauta sivulta löytyvää ”aloita nyt” -painiketta.

Tämän jälkeen sinulta pyydetään sähköpostiosoite ja yrityksesi verkkosivuston osoite. Tietojen antamisen jälkeen voit ensimmäistä kertaa kirjautua Ads-tiliisi. Tarkista ensimmäisellä kirjautumiskerralla, että tilisi maa (Suomi), aikavyöhyke (Helsinki) ja rahayksikkö (EUR €) ovat oikein. Tämän jälkeen napsauta ”tallenna” ja olet valmis luomaan ensimmäistä kampanjaasi. Napsauta ”luo ensimmäinen kampanja” -kohtaa ja pääset määrittämään kampanjasi asetukset.

Ensimmäisen kampanjan luominen

Kampanjatasolla pystyt määrittämään mainontasi budjetin sekä missä, milloin ja kenelle mainoksesi näkyvät. Asetuksia miettiessä kannattaa tarkasti valita ne verkostot, maantieteelliset alueet ja kielet, joissa mainonnan näyttäminen on yrityksellesi kannattavaa.

Esimerkiksi, jos olet paikallinen yrittäjä ja pystyt palvelemaan asiakkaitasi vain jollakin tietyllä alueella, kohdenna mainontasi palvelualueellesi, jos taas omistat koko maan laajuisen verkkokaupan, kohdenna mainontasi koko Suomeen. Tarkemmat ja yksityiskohtaiset ohjeet kampanjan asetuksista löydät täältä.

Luo kampanjat tuotteiden tai palveluiden mukaan

Kampanjoita kannattaa luoda tiliin tuotteiden tai palveluiden mukaan. Ajatellaan, että palvelusi ovat autohuolto, autonkorjaus ja auton katsastus. Tässä tapauksessa ihannetilanne olisi tehdä jokaiselle palvelulle oma kampanjansa.

Tällöin pystyt helposti tulevaisuudessa muokkaamaan esimerkiksi kampanjoidesi päiväbudjetteja sen mukaan, mille haluat eniten näkyvyyttä ja klikkauksia. Jos esimerkiksi yritykselläsi ei ole enää paljon vapaita aikoja katsastukseen, mutta autohuoltoon tarvittaisiin nopeasti lisää asiakkaita, voit helposti antaa autohuolto kampanjalle enemmän päiväbudjettia ja pienentää auton katsastus kampanjan budjettia. Voit myös tarvittaessa laajentaa mainonta-aluettasi vain autohuoltokampanjassa, jos haluatkin hakea asiakkaita hieman laajemmalta alueelta.

Ensimmäisen mainosryhmän luominen

Mainosryhmätasolla määrität kampanjaasi avainsanat ja mainokset. Jos mietimme, että jaoimme aiemmin palvelumme kolmeen eri kampanjaan ”autonhuoltoon”, ”auton korjaukseen” ja ”auton katsastukseen”. Otetaan nyt käsittelyyn autonhuoltokampanja, johon olemme luomassa mainosryhmiä. Tarkoituksenamme on käyttää seuraavia avainsanoja ”autonhuolto Jyväskylä”, ”autonhuolto Vaajakoski”, ”auton määräaikaishuolto”, ”auton vuosihuolto” jne.

Ihannetilanne olisi tehdä jokaiselle avainsanalle oma mainosryhmänsä, jolloin saamme mainoksemme otsikkoon aina käyttämämme avainsanan. Kuvitellaan, että henkilö on hakenut Googlesta hakusanalla ”autohuolto Jyväskylä” ja näytämme hänelle mainoksen, jossa hän näkee heti hakemansa hakutermin mainoksen otsikossa. Näin mainoksemme vastaa suoraan hänen hakuunsa ja mainontamme on erittäin tarkkaa ja hyvin kohdennettua. Tällöin saavutamme mainoksillemme korkeat klikkausprosentit ja laatupisteet, mitä korkeammat luvut saavutamme, sitä vähemmän maksamme mainoksiemme klikkauksista.

Ensimmäisen mainoksen kirjoittaminen

Tarvitset vielä jokaiseen mainosryhmään kaksi mainosta, jotka eroavat hieman toisistaan. Jatkossa pystyt seuraamaan, kumpi mainoksista toimii paremmin ja kirjoittamaan ”heikommin” toimivan mainoksen tilalle uuden.

Mainoksen kohdat:

  • Lopullinen URL: Verkkosivustosi osoite, johon mainos ohjaa. Ohjaa mainoksesi aina mahdollisimman tarkalle sivulle verkkosivustollasi. (Älä etusivulle vaan suoraan esimerkiksi autohuoltosivulle).
  • Otsikko 1: Kirjoita tähän mainosryhmäsi avainsana ja tarvittaessa lisää myös muita sanoja otsikkoon.
  • Otsikko 2: Kerro jotain lisäinfoa palvelusta tai tuotteestasi.
  • Reitti: Tähän voit lisätä mainosryhmäsi avainsanan.
  • Kuvausrivi: Kirjoita mainoksen kuvausteksti.

ensimmainen-mainos

Lue lisää vinkkejä laajennettujen tekstimainosten kirjoittamiseen täältä.

Laskutustietojen antaminen

Viimeisenä annetaan vielä laskutustiedot, jotta Google voi veloittaa sinulta mainontaan käytetyn klikkausbudjetin. Valitse ensimmäiseksi maa, jossa laskutusosoitteesi sijaitsee eli Suomi. Tämän jälkeen sinulta pyydetään luottokorttisi tiedot. Täytä korttisi tiedot ja olet valmis aloittamaan mainontasi.

Mainontasi starttaa heti, kun Google on hyväksynyt laskutustietosi ja mainoksesi. Hyväksyminen tapahtuu yleensä yhden arkipäivän aikana.

Yhteenveto

Nyt olet luonut ensimmäisen kampanjasi ja voit aloittaa Ads-mainontasi. Tee aina mainonnan rakentaminen huolellisesti ja rakenna mainontasi mahdollisimman tarkasti. Näin jatkossa tilisi optimoiminen on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa. Muista seurata mainontasi lukuja ja optimoida tiliäsi säännöllisesti dataan perustuen. Jos tarvitset apua mainonnassasi, ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää