• Google Ads

Google Ads -mainonnan ohjeet aloittamiseen

Oletko aloittamassa Ads-mainontaa? Lue vinkit ensimmäisen kampanjan luomiseen.

SDM logo

Digimarkkinointi

Oletko harkinnut aloittavasi yrityksesi tuotteiden tai palveluiden mainostamisen Googlessa? Tässä blogikirjoituksessa käyn läpi, miten Ads-tilin luominen onnistuu ja miten ensimmäisen kampanjan rakentaminen käytännössä tapahtuu.

Ennen mainonnan aloittamista sinun kannattaa kuitenkin etukäteen miettiä seuraavia asioita:

  • Mitä tuotteita/palveluita haluat mainostaa? Mieti tarkkaan, mitkä tuotteet tai palvelut ovat yrityksellesi tärkeimpiä ja panosta niiden mainostamiseen.
  • Tarkista haetaanko tuotteitasi tai palveluitasi Googlessa?
  • Millä hakusanoilla sinun kannattaa näkyä Googlessa? Mitä tarkempia ja pitempiä avainsanasi ovat, sitä tarkempaa ja ostavampaa liikennettä ohjaat verkkosivustollesi.
  • Miten kilpailijasi mainostavat Googlessa? Onko valitsemillasi hakusanoilla paljon kilpailua mainospaikoista?
  • Minkä suuruisella budjetilla aiot lähteä mainontaa toteuttamaan?

Google Ads -tilin luominen

Tilin luominen on helppoa eikä se maksa mitään. Tarvitset vain sähköpostiosoitteen ja yrityksesi verkkosivun. Tiliä varten suosittelen luomaan oman sähköpostiosoitteen, jota et käytä muualla. Erittäin hyvä vaihtoehto on esimerkiksi Gmail-sähköposti.

Tilin luominen onnistuu nopeasti osoitteessa https://ads.google.com/. Siirryttyäsi sivulle napsauta sivulta löytyvää ”aloita nyt” -painiketta.

Tämän jälkeen sinulta pyydetään sähköpostiosoite ja yrityksesi verkkosivuston osoite. Tietojen antamisen jälkeen voit ensimmäistä kertaa kirjautua Ads-tiliisi. Tarkista ensimmäisellä kirjautumiskerralla, että tilisi maa (Suomi), aikavyöhyke (Helsinki) ja rahayksikkö (EUR €) ovat oikein. Tämän jälkeen napsauta ”tallenna” ja olet valmis luomaan ensimmäistä kampanjaasi. Napsauta ”luo ensimmäinen kampanja” -kohtaa ja pääset määrittämään kampanjasi asetukset.

Ensimmäisen kampanjan luominen

Kampanjatasolla pystyt määrittämään mainontasi budjetin sekä missä, milloin ja kenelle mainoksesi näkyvät. Asetuksia miettiessä kannattaa tarkasti valita ne verkostot, maantieteelliset alueet ja kielet, joissa mainonnan näyttäminen on yrityksellesi kannattavaa.

Esimerkiksi, jos olet paikallinen yrittäjä ja pystyt palvelemaan asiakkaitasi vain jollakin tietyllä alueella, kohdenna mainontasi palvelualueellesi, jos taas omistat koko maan laajuisen verkkokaupan, kohdenna mainontasi koko Suomeen. Tarkemmat ja yksityiskohtaiset ohjeet kampanjan asetuksista löydät täältä.

Luo kampanjat tuotteiden tai palveluiden mukaan

Kampanjoita kannattaa luoda tiliin tuotteiden tai palveluiden mukaan. Ajatellaan, että palvelusi ovat autohuolto, autonkorjaus ja auton katsastus. Tässä tapauksessa ihannetilanne olisi tehdä jokaiselle palvelulle oma kampanjansa.

Tällöin pystyt helposti tulevaisuudessa muokkaamaan esimerkiksi kampanjoidesi päiväbudjetteja sen mukaan, mille haluat eniten näkyvyyttä ja klikkauksia. Jos esimerkiksi yritykselläsi ei ole enää paljon vapaita aikoja katsastukseen, mutta autohuoltoon tarvittaisiin nopeasti lisää asiakkaita, voit helposti antaa autohuolto kampanjalle enemmän päiväbudjettia ja pienentää auton katsastus kampanjan budjettia. Voit myös tarvittaessa laajentaa mainonta-aluettasi vain autohuoltokampanjassa, jos haluatkin hakea asiakkaita hieman laajemmalta alueelta.

Ensimmäisen mainosryhmän luominen

Mainosryhmätasolla määrität kampanjaasi avainsanat ja mainokset. Jos mietimme, että jaoimme aiemmin palvelumme kolmeen eri kampanjaan ”autonhuoltoon”, ”auton korjaukseen” ja ”auton katsastukseen”. Otetaan nyt käsittelyyn autonhuoltokampanja, johon olemme luomassa mainosryhmiä. Tarkoituksenamme on käyttää seuraavia avainsanoja ”autonhuolto Jyväskylä”, ”autonhuolto Vaajakoski”, ”auton määräaikaishuolto”, ”auton vuosihuolto” jne.

Ihannetilanne olisi tehdä jokaiselle avainsanalle oma mainosryhmänsä, jolloin saamme mainoksemme otsikkoon aina käyttämämme avainsanan. Kuvitellaan, että henkilö on hakenut Googlesta hakusanalla ”autohuolto Jyväskylä” ja näytämme hänelle mainoksen, jossa hän näkee heti hakemansa hakutermin mainoksen otsikossa. Näin mainoksemme vastaa suoraan hänen hakuunsa ja mainontamme on erittäin tarkkaa ja hyvin kohdennettua. Tällöin saavutamme mainoksillemme korkeat klikkausprosentit ja laatupisteet, mitä korkeammat luvut saavutamme, sitä vähemmän maksamme mainoksiemme klikkauksista.

Ensimmäisen mainoksen kirjoittaminen

Tarvitset vielä jokaiseen mainosryhmään kaksi mainosta, jotka eroavat hieman toisistaan. Jatkossa pystyt seuraamaan, kumpi mainoksista toimii paremmin ja kirjoittamaan ”heikommin” toimivan mainoksen tilalle uuden.

Mainoksen kohdat:

  • Lopullinen URL: Verkkosivustosi osoite, johon mainos ohjaa. Ohjaa mainoksesi aina mahdollisimman tarkalle sivulle verkkosivustollasi. (Älä etusivulle vaan suoraan esimerkiksi autohuoltosivulle).
  • Otsikko 1: Kirjoita tähän mainosryhmäsi avainsana ja tarvittaessa lisää myös muita sanoja otsikkoon.
  • Otsikko 2: Kerro jotain lisäinfoa palvelusta tai tuotteestasi.
  • Reitti: Tähän voit lisätä mainosryhmäsi avainsanan.
  • Kuvausrivi: Kirjoita mainoksen kuvausteksti.

ensimmainen-mainos

Lue lisää vinkkejä laajennettujen tekstimainosten kirjoittamiseen täältä.

Laskutustietojen antaminen

Viimeisenä annetaan vielä laskutustiedot, jotta Google voi veloittaa sinulta mainontaan käytetyn klikkausbudjetin. Valitse ensimmäiseksi maa, jossa laskutusosoitteesi sijaitsee eli Suomi. Tämän jälkeen sinulta pyydetään luottokorttisi tiedot. Täytä korttisi tiedot ja olet valmis aloittamaan mainontasi.

Mainontasi starttaa heti, kun Google on hyväksynyt laskutustietosi ja mainoksesi. Hyväksyminen tapahtuu yleensä yhden arkipäivän aikana.

Yhteenveto

Nyt olet luonut ensimmäisen kampanjasi ja voit aloittaa Ads-mainontasi. Tee aina mainonnan rakentaminen huolellisesti ja rakenna mainontasi mahdollisimman tarkasti. Näin jatkossa tilisi optimoiminen on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa. Muista seurata mainontasi lukuja ja optimoida tiliäsi säännöllisesti dataan perustuen. Jos tarvitset apua mainonnassasi, ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää