• Google Ads

Google Adwords ja Arvonlisävero (ALV)

Miten Google AdWords ja arvonlisävero käyttäytyvät yhdessä. Tästä saamme paljon kyselyitä sekä asiakkailta, että asiakkaidemme kirjanpitäjiltä.

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Miten Google AdWords ja arvonlisävero käyttäytyvät yhdessä. Tästä saamme paljon kyselyitä sekä asiakkailta, että asiakkaidemme kirjanpitäjiltä. Varmasti kysymys askarruttaa monia yrittäjiäkin.

Google AdWords laskutus ja Alvit

Oletetaan siis, että yrityksesi osoite sijaitsee Euroopan unionissa ja on näin arvonlisäveron alainen.

Sinulla on AdWords-tiliä perustaessa kaksi vaihtoehtoa laskutusasetuksissa:

  1. Valitsit laskutusasetuksista ”kyllä” tätä AdWords-tiliä käytetään yritystarkoituksiin ja syötät oman VAT tunnuksesi (FI+y-tunnus ilman väliviivoja). Tällöin Googlen toimesta mainoskuluissasi ei suoraan laskuteta arvonlisäveroa.
  2. Jos taas valitse edellä mainittuun kohtaan ”Ei”, lisätään adwords laskuihisi automaattisesti arvonlisävero Irlannin mukaan. (Googlen Euroopan pääkonttori kun sijaitsee dublinissa)

Harvahan tiliä käyttää yksityisiin tarpeisiin, eli käytännössä kohta 1 pitää paikkansa suurimmassa osassa tilejä.

Kyseessä on yhteisöosto, jolla tarkoitetaan EU:n jäsenvaltioiden välistä kaupankäyntiä. Vaikka Google ei laskuta arvonlisäveroa, on sinun yrityksesi velvollisuus hoitaa arvonlisäveron maksaminen määränpäämaa-periaatteella.

Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksesi maksaa arvonlisäveron ja saa siitä arvonlisäverovähennyksen. Käytännössä yritykselle ei siis koidu mitään arvonlisäveron maksuja, mutta ei myöskään hyvityksiä. Ollaan siis +/- 0-tilanteessa.

Adwords-kulujen arvonlisävero vain ilmoitetaan kuukausittaisella kausiveroilmoituksella Verohallinnolle.

”Yhteisökaupan tiedot on ilmoitettava kausiveroilmoituksella ja arvonlisäveron yhteenvetoilmoituksella” kertoo verottaja.

Lisää aiheesta voit lukea verottajan sivuilta täältä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää