• Google Ads

Google Adwords ja sivustolinkit

Sivustolinkkien avulla voit antaa mainoksessa lisää tietoa yrityksestäsi, parantaa mainostesi näkyvyyttä, klikkausprosenttia ja laatupisteitäsi. Käydään tässä kirjoituksessa läpi kuinka sivustolinkkejä lisätään ja kuinka ne toimivat. Miksi sivustolinkkejä kannattaa käyttää? Sivustolinkkien avulla saat valloitettua mainoksellesi lisää tilaa ja voit ohjata ihmiset suoraan verkkosivustosi alasivuille.  Sivustolinkkien avulla voit ohjata kiinnostuneita ihmisiä esimerkiksi suoraan yhteydenottosivullesi, tarjoussivullesi, tietyn tuotteen […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Sivustolinkkien avulla voit antaa mainoksessa lisää tietoa yrityksestäsi, parantaa mainostesi näkyvyyttä, klikkausprosenttia ja laatupisteitäsi. Käydään tässä kirjoituksessa läpi kuinka sivustolinkkejä lisätään ja kuinka ne toimivat.

Miksi sivustolinkkejä kannattaa käyttää?

Sivustolinkkien avulla saat valloitettua mainoksellesi lisää tilaa ja voit ohjata ihmiset suoraan verkkosivustosi alasivuille.  Sivustolinkkien avulla voit ohjata kiinnostuneita ihmisiä esimerkiksi suoraan yhteydenottosivullesi, tarjoussivullesi, tietyn tuotteen sivulle jne.

Sivustolinkkien avulla parannat myös mahdollisuuksiasi Adwordsin huutokauppatilanteessa. Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa kahdella mainostajalla on samat laatupisteet ja hintatarjoukset. Tässä tapauksessa mainostaja, jolla on paremmat mainoslaajennukset saa mainokselleen paremman sijoituksen Googlessa.

Sivustolinkit tulevat näkyviin hakutulosten yläpuolella olevissa mainoksissa. Ne eivät siis näy mainoksissa, jotka näkyvät sivun oikeassa reunassa. Sivustolinkit näkyvät varsinaisen mainoksesi alla.

Sivustolinkkien kustannukset

Sivustolinkkien klikkauksista veloitetaan klikkauskohtaisen hintatarjouksesi perusteella eli samalla tavalla kuin mainoksia klikattaessa.

Mikäli ihminen klikkaa mainoksestasi useampaan sivustolinkkiä yhdellä näyttökerralla, ei Google veloita sinulta kuin korkeintaan kahdesta klikkauksesta näyttökertaa kohti.

Sivustolinkkien lisääminen

Voit määrittää sivustolinkit kampanjatasolla tai mainosryhmätasolla, joten laita sivustolinkkeihin niitä tuotteita tai palveluita, jotka sopivat kyseiseen kampanjaan tai mainosryhmään. Määritä siis ainakin jokaiselle kampanjallesi omat sivustolinkit.

Voit lisätä sivustolinkkejä kampanjoihisi valitsemalla mainoslaajennukset välilehden ja sieltä sivustolinkit kohdan.

Valitse tämän jälkeen +uusi sivustolinkki.

Linkkiteksti: Tässä esimerkissä ihminen ohjataan yhteydenottosivulle, joten linkkitekstiksi on kirjoitettu yhteydenotto. Linkkiteksti saa olla enintään 25 merkkiä pitkä.

Linkkitekstissä ei saa käyttää symboleita, huutomerkkejä tai hymiöitä. Google ei myöskään hyväksy linkkitekstejä, jotka aloittavat tiedoston lataamisen klikattaessa.

Aloitussivu: Valitse aloitussivuksi se URL-osoite, johon haluat sivustolinkin ohjaavan verkkosivustossasi. Esimerkiksi tässä ohjataan yhteydenottosivulle ja kohde-URL-osoitteeksi on valittu yhteydenottosivun osoite.

Kuvaus: Kirjoita tähän osioon teksti, joka kuvaa sivustolinkkiä ja sitä mihin se ohjaan. Esimerkiksi tässä tapauksessa on kirjoitettu ”ota yhteyttä ja etsitään teille sopivimmat ratkaisut”.  Yksi kuvausrivi saa enintään olla 35 merkkiä pitkä.

Valitse tämän jälkeen ”tallenna”.

Suositeltavaa on lisätä vähintään neljä sivustolinkkiä jokaiseen kampanjaan.

Sivustolinkkien ajoittaminen

Voit määritellä sivustolinkin lisäasetuksista tietyt päivät tai kellonajat milloin haluat sivustolinkkisi näkyvän. Valitse Aloitus- ja lopetuspäivät kohdasta: ”ajoitus” ja valitse ajoituskohtaan päivät ja kellonajat, milloin haluat sivustolinkkiesi tulevan näkyviin.

Miksi sivustolinkkisi eivät näy?

Sivustolinkkisi eivät aina välttämättä tule näkyviin vaikka mainoksesi sijoittuisikin kolmen parhaan mainoksen joukkoon Google haussa. Google ottaa huomioon useita eri tekijöitä, joiden perusteella se katsoo näytetäänkö sivustolinkkejä mainoksesi yhteydessä. Mutta mitä parempi klikkausprosentti mainoksellasi on, sitä todennäköisemmin sivustolinkit tulevat näkymään.

Sivustolinkkien näkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi: Klikkauskohtainen hintatarjouksesi, avainsanojesi laatu, haun tehneen ihmisen käyttämä hakutermi, muut mainoslaajennukset kampanjassasi sekä mainostesi ja sivustolinkkiesi aloitussivujen osuvuus.

Kuinka voit parantaa sivustolinkkien näkymismahdollisuuksia?

  • Lisää kampanjaasi useita eri sivustolinkkejä.
  • Älä laita montaa sivustolinkkiä ohjaamaan samalle aloitussivulle vaan ohjaa jokainen sivustolinkki eri sivulle.
  • Luo sivustolinkkejä, jotka ohjaavat asiakkaat tuotteeseesi tai palveluusi liittyville sivuille.
  • Paranna avainsanojesi laatupisteitä

Yhteenveto

Olethan muistanut käyttää Adwords -kampanjoissasi sivustolinkkejä? Jos et, suosittelen menemään mainoslaajennukset-välilehdelle ja lisäämään sivustolinkit jokaiseen kampanjaasi. Näin parannat laatupisteitäsi, klikkausprosenttiasi ja saat mainoksellesi valloitettua lisää tilaa sekä pystyt ohjaamaan ihmiset suoraan haluamallesi sivulle.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää