Adwords -kampanjat vaativat jatkuvaa optimointia ja kehittämistä. Et voi vain laittaa kampanjaa pystyyn ja jättää sitä sitten pyörimään ilman optimointia. Jatkuvalla tilin optimoinnilla saat tilistäsi kannattavamman ja säästät klikkauskuluissasi. Käydään tässä tekstissä läpi muutamia asioita miten voit optimoida tiliäsi.
Tee erottuvat Google AdWords-mainokset
Kirjoita hyvät ja erottuvat mainokset. Voit kertoa mainoksissasi esimerkiksi tuotteen/palvelun hinnan tai mainita voimassa olevasta tarjouksesta. Lisäksi tarkista mitkä avainsanat ovat olleet suosituimpia ja sisällytä niitä mainoksiisi.
Suositeltavaa on käyttää mainoksissasi myös toimintakehotteita, kuten ”tilaa”, ”osta”, ”lataa” jne. Näin kerrot asiakkaille mitä he voivat tehdä klikkauksen jälkeen. Ohjaa myös aina mainoksesi suoraan sen tuotteen/palvelun sivulle mitä mainoksesi koskee. Tällä tavalla saat parannettua avainsanojesi laatupisteitä ja klikkausprosenttia.
Hyvä tilin rakenne
Käytä jo heti alussa aikaa ja vaivaa tilin rakenteen suunnitteluun. Panostamalla tähän heti alussa tulet varmasti säästämään jatkossa paljon aikaa kampanjoiden optimoinnissa.
Hyvällä tilin rakenteella saat kohdennettua mainokset tehokkaasti ja optimointi helpottuu sekä nopeutuu huomattavasti. Oikealla tilin rakenteella saat paremmat laatupisteet ja sitä kautta edullisempia klikkauksia koko kampanjan ajan.
Budjetin muokkaaminen
Tarkista kampanjoistasi riittääkö niihin asettamasi budjetti koko päiväksi. Jos budjettisi ei riitä koko päiväksi voit miettiä budjetin nostamista tai kehittää avainsanojesi laatupisteitä, jolloin saat halvempia klikkauksia sekä alentaa avainsanojen hintatarjouksia, jos ne näkyvät korkeilla sijainneilla Googlessa.
Jos avainsanoillasi on korkea tuloshinta, laske avainsanojesi hintatarjouksia. Mikäli tuloshintasi taas on alhainen ja budjettia jää vielä käyttämättä, voit hieman nostaa avainsanojesi hintatarjouksia. Älä kuitenkaan nosta hintatarjouksia jos mainostesi keskimääräinen sijainti on jo 1,0 – 2,0, koska mainoksesi näkyvät jo Googlessa kahden parhaimman mainoksen joukossa.
Mikäli mainoksesi jatkuvasti näkyvät Googlessa 1,0 – 1,9 sijainneilla, suosittelen, että alennat hintaa. Alentamalla hieman hintaa voit säästää suuriakin summia klikkauskuluissasi ja näyttää silti mainoksia parhaimmilla sijainneilla. Esimerkiksi laskemalla mainoksen sijoitusta 2,9:een voit säästää huomattavia summia klikkauskuluissasi ja silti näyttää mainoksiasi kolmen parhaan mainoksen joukossa.
Kokeile erilaisia klikkaushintoja ja kampanjabudjetteja ja analysoi niiden vaikutusta kampanjoiden toimivuuteen.
Tarkasta avainsanat ja mainokset
Katso mitkä avainsanat ja mainokset toimivat tilissäsi hyvin ja keskeytä ne, jotka toimivat heikosti. Jos avainsanoillasi on huonot laatupisteet, voit korottaa niitä jakamalla avainsanoja pienempiin mainosryhmiin. Näin pystyt kirjoittamaan tarkemmin avainsanoihin sopivat mainokset.
Muokkaa mainoksiasi osuvemmiksi ja lisää kampanjoihisi uusia toimivampia avainsanoja. Voit etsiä hakutermiraportista uusia ideoita avainsanoihin ja lisätä niitä kampanjoihisi. Suositeltavaa on keskeyttää ne avainsanat, joiden klikkausprosentti on alle 1 %, koska nämä alentavat koko kampanjasi klikkausprosenttia ja tätä kautta koko kampanjan laatupisteitä.
Testaa aina mainoksesi ja kirjoita aina huonommin toimivan mainoksen tilalle uusi mainos. Tee uuteen mainokseen joitakin pieniä muutoksia, mutta älä koskaan poista tai korvaa mainoksiasi vaan luo aina uudet mainokset. Poistamalla tai korjaamalla vanhoja mainoksia menetät niiden datan.
Miksi tämä on huono asia? Kun kirjotat jatkuvasti uusia mainoksia, voit tarkistaa vanhoista mainoksista mitä asioita olet jo kokeillut mainoksissasi ja kuinka ne ovat toimineet.
Käytä Google AdWords-mainoslaajennuksia
Mainoslaajennusten avulla voit kertoa enemmän yrityksestäsi ja saat lisää tilaa mainokseesi. Mainoslaajennukset myös parantavat klikkausprosenttiasi ja laatupisteitäsi. Käytä niitä aina ja käytä niitä mahdollisimman paljon.
Yhteenveto
Muista optimoida kampanjoitasi useita kertoja kuukaudessa, mutta älä muokkaa niitä päivittäin, jotta ehdit saamaan kampanjoistasi riittävästi dataa muutosten tekemisen perusteluun. Yllä olevien ohjeiden mukaan saat varmasti kampanjoistasi kannattavampia ja toimivempia.