• Google Ads

Google AdWords -viestilaajennus

Mikä on viestilaajennus ja miten se toimii?

SDM logo

Digimarkkinointi

Google AdWordsin mainoslaajennuksiin tuli uutuuksia kesän 2017 aikana. Yksi näistä uutuuksista oli viestilaajennukset. Uusien viestilaajennusten avulla pystyt antamaan asiakkaillesi helpon ja nopean tavan olla yhteydessä yritykseesi.

Viestilaajennukset ovat tehokas tapa lisätä asiakkaiden yhteydenottojen määrää, koska viestilaajennusten avulla tavoitat helposti ne asiakkaat, jotka eivät muuten välttämättä ottaisi yhteyttä yritykseesi. Eli asiakkaat, jotka eivät esimerkiksi täyttäisi tarjouspyyntölomaketta tai eivät halua suoraan soittaa yritykseesi. Osalle asiakkaistasi miellyttävin ja helpoin tapa ottaa yhteyttä onkin varmasti tekstiviestin laittaminen, johon odotetaan saavan helposti ja nopeasti vastaus.

Miten viestilaajennukset toimivat, miksi niitä kannattaisi käyttää ja miten saat ne käyttöösi yrityksellesi? Käydään näitä asioita läpi tässä blogikirjoituksessa.

Miten viestilaajennus toimii?

Pystyt käyttämään viestilaajennuksia kaikissa tilisi hakuverkkokampanjoissa ja voit lisätä viestilaajennuksen tili-, kampanja-, mainosryhmä-  ja mainostasolle. Pystyt myös määrittämään minä päivinä ja mihin kellonaikoihin haluat laajennusta mainoksissasi näyttää. Muista kuitenkin, että mitkään mainoslaajennukset eivät näy mainosten yhteydessä 100 %. Eli älä huolestu, jos viestilaajennuksesi ei näy jokaisessa mobiililaitteella tehdyssä haussa.

Viestilaajennukset näkyvät hakuverkkokampanjoiden mobiilimainoksissa ja mahdolliset asiakkaasi voivat helposti mobiililaitteella klikata mainoksesi viestikuvaketta ja lähettää yrityksellesi tekstiviestin. Kun henkilö klikkaa mainoksesi viestikuvaketta, puhelimen viestisolvellus avautuu automaattisesti ja luomasi automaattinen viesti näkyy viestisovelluksessa.

Voit itse määritellä, mitä kirjoitat automaattiseen viestiin. Viestin sisältöön kannattaa kiinnittää huomiota ja kirjoittaa viesti niin, että asiakas saa hieman tietoa siitä, mitä hän on viestin lähetyksellä saamassa. Esimerkiki: ”Hei, voisitteko lähettää minulle lisätietoja?” Tätä automaattista viestiä asiakas voi vielä halutessaan muokata ennen viestin lähettämistä. Helppoa, eikö?

Mitä hyötyä viestilaajennuksesta on?

  • Asiakkaat tavoittavat sinut helpommin ja nopeammin. Kynnys yhteydenoton ottamiseen madaltuu, jolloin mahdollisuutesi liiketoimintasi kasvattamiseen voivat parantua.
  • Näkyvyyden kasvattaminen: Laajennuksen lisääminen mainokseen ei maksa mitään eikä siitä tule lisäkustannuksia. Saat lisää näkyvyyttä yrityksellesi ja annat asiakkaillesi yhden helpon tavan lisää ottaa yhteyttä yritykseesi.
  • Laajennuksen käyttöönotto onnistuu helposti ja nopeasti. Saat myös laajennuksen tarvittaessa yhtä nopeasti pois käytöstä.
  • Voit itse määritellä minä päivinä ja kellonaikoina näytät viestilaajennusta mainoksissasi.

Ota nämä asiat huomioon, kun lisäät viestilaajennuksen

  • Koska pystyt lisäämään viestilaajennuksia tili-, kampanja-, mainosryhmä- ja mainostasolla, mieti aluksi tarkkaan haluatko näyttää viestilaajennuksia koko tilissäsi vai olisiko tehokkaampaa lisätä laajennus esimerkiksi vain joihinkin tiettyihin kampanjoihin?
  • Harkitse minä kellonaikoina haluat näyttää viestilaajennusta mainoksessasi. Onko kannattavaa näyttää mainoksissa viestilaajennusta ympäri vuorokauden vai rajata näkyminen vain niihin ajankohtiin, jolloin tiedät olevasi heti valmiina vastaamaan asiakkaiden viesteihin? Mitä nopeammin olet valmiina vastaamaan asiakkaalle, sen parempi.
  • Joissakin tapauksissa viestilaajennuksen näyttö ympäri vuorokauden voi olla hyvä vaihtoehto, mutta aina parhain vaihtoehto on kuitenkin se, että yritys vastaa mahdollisimman nopeasti asiakkaan viestiin. Varmista siis toimiva puhelinnumero ja nopeat vastaukset.
  • Montako ihmistä tarvitset vastaamaan asiakkaasi viesteihin? Onko liiketoimintasi pientä? Tällöin varmasti kerkeät vastaamaan viesteihin myös hyvin itse, mutta jos liiketoimintasi on suurta, mieti ennen laajennuksen lisäämistä montako henkilöä tarvitset vastaamaan asiakkaan viesteihin.
  • Mittaa aina miten arvokkaita viestit yrityksellesi on. Näin tiedät jatkossa, onko viestilaajennus yrityksellesi tehokas keino kasvattaa liiketoimintaa ja onko laajennuksen käyttö sinun yrityksesi kohdalla kannattavaa ja kustannustehokasta.
  • Laadi aina automaattinen viesti, jotta asiakkaasi voivat vaivatta ottaa sinuun yhteyttä. Automaattinen viesti kannattaa aina kirjoittaa valmiiksi, vaikka asiakas voikin vielä halutessaan sitä muokata.
  • Muista varmistaa, että viestimainoksesi ja viestisi on yhteensopiva kampanjan tai mainosryhmäsi teeman kanssa. Eli varmista osuvuus sen mukaan, mitä palvelua tai tuotetta kyseisessä kampanjassa tai mainosryhmässä mainostetaan.

Miten saat viestilaajennukset käyttöösi?

Kirjaudu AdWords-tiliisi ja klikkaa ”kampanjat” tai ”mainosryhmät” -välilehteä. Klikkaa tämän jälkeen ”mainoslaajennukset” -välilehteä ja ”näytä” -valikkoa. Valitse valikosta viestilaajennukset ja klikkaa ”+laajennus” -kohtaa ja tämän jälkeen ”+uusi viestilaajennus”.

Määrität seuraavat kohdat:

  • Yrityksen nimi: Kirjoita tähän yrityksesi nimi.
  • Puhelinnumero: Puhelinnumero, johon viestit saapuvat.
  • Laajennusteksti: Tämä teksti näkyy mainoksessa käytettävässä viestilaajennuksessa.
  • Viestin teksti: Tähän voit kirjoittaa automaattisen viestisi, joka näkyy asiakkaillesi automaattisesti, kun he klikkaavat viestikuvaketta ja viestisovellus aukeaa heille. Tähän voit kirjoittaa esimerkiksi tekstin: ”Hei, haluaisin lisätietoa tuotteestanne. Kiitos!”.

Tämän jälkeen voit lisäasetuksista määrittää viestilaajennuksen näkymään vain tiettyinä päivinä ja kellonaikoina.

Yhteenveto

Viestilaajennuksen avulla saat yrityksellesi lisää näkyvyyttä ja voit helposti kasvattaa yritykseesi tulevien yhteydenottojen määrää. Kirjaudu nyt tiliisi ja käy lisäämässä viestilaajennus kampanjoihisi. Seuraa laajennuksien kautta tulevien viestin sisältöä ja laatua. Tee tämän jälkeen päätös, onko viestilaajennus tehokas väline liiketoimintasi kasvattamiseen.

Jos sinulle heräsi jotain kysymyksiä tai tarvitset apua AdWords-mainontasi kanssa, ota meihin rohkeasti yhteyttä. Voit myös halutessasi ladata AdWords-ostajan oppaan ja saada hieman lisätietoa AdWords-mainonnan ostamisesta alan ammattilaiselta.

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää