• Analytiikka ja mittaaminen

Google Analytics – mistä kävijäsi tulevat? Osa 2

Jos vastaat yrityksen verkkonäkyvyydestä, ensimmäisiä askeleita koko hommassa on selvittää, mistä ihmiset tulevat verkkosivuillesi? Miten eri lähteistä tulevat ihmiset käyttäytyvät? Mitä hakusanoja he käyttävät? Nämä ja paljon muuta löytyvät Google Analyticsin hankinta raportista. Viime viikolla aloitimme tutustumisen Google Analyticsin hankintaraportteihin. Jos se meni ohitse lue ensimmäinen osa Mistä kävijäsi tulevat? Tänään jatkamme viimeiset 5 raporttia […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Jos vastaat yrityksen verkkonäkyvyydestä, ensimmäisiä askeleita koko hommassa on selvittää, mistä ihmiset tulevat verkkosivuillesi? Miten eri lähteistä tulevat ihmiset käyttäytyvät? Mitä hakusanoja he käyttävät? Nämä ja paljon muuta löytyvät Google Analyticsin hankinta raportista.

Viime viikolla aloitimme tutustumisen Google Analyticsin hankintaraportteihin. Jos se meni ohitse lue ensimmäinen osa Mistä kävijäsi tulevat? Tänään jatkamme viimeiset 5 raporttia aiheesta.

6. Avainsanat

Avainsanat-raportti oli ennen huomattavasti tehokkaampi, aikaan ennen kuin Google salasi käytönnössä kaiken orgaanisen liikenteen hakusanat, tämä oli se välilehti, jolta löysi millä hakusanoilla ihmiset päätyvät verkkosivuillesi.

Nykyään se näyttää pelkästään maksulliset hakusanat ja n.10% orgaanisen liikenteen käyttämistä hakusanoista.

Maksettu-välilehdeltä näet kuitenkin edelleen miten Google adwords tuo liikennettä sivustollesi ja millä sanoilla. Tämä on hyödyllinen paikka, varsinkin jos sinulla ei ole pääsyä adwords tilille ja olet ulkoistanut adwords mainonnan.

Tarkista siis, että maksat vain sellaisista hakusanoista joilla haluat yrityksesi ja brändisi näkyvän.

Suosittelen myös tarkistamaan hakusanakohtaisen poistumisprosentin. Tämä kertoo siitä, miten hakusana vastaa laskeutumissivua. Jos poistumisprosentti on korkea verrattuna muihin sivuihin, käy tarkastamassa mikä laskeutumissivussa on pielessä. Näet eri hakusanojen poistumisprosentin parhaiten käyttämällä vertailu kuvaajaa (pieni punainen neliö kuvassa oikealla ylhäällä) ja valitsemalla alasvetovalikosta ”välitön poistuminen prosenteissa”

hankinta - avainsanat

7. Adwords

Tämä osio keskittyy Google Analytics tiliisi kytkettyyn Google AdWords-tilin dataan. On tietenkin kätevää, että näet AdWordsinkin tiedot suoraan analyticsin käyttöliittymästä, mutta täältä löytyy myös dataa, jota et AdWordsistä löydä.

Suurin hyöty Googlen Analyticsin Adwords-raporteista on sen selvittäminen, mitä tapahtuu sen jälkeen kun mainosta on klikattu.

Näet tiedot kampanjoittain ja pystyt klikkaamalla kampanjan nimeä ja pääset lopulta avainsanojen tasolle, kun klikkailet eteenpäin. Näet uudet ja palaavat kävijät, poistumisprosentit, näitä et AdWordsin käyttöliittymän kautta löydä.

Hyvä raportti on myös hakulausekkeet, joista näet mitkä hakijan Googlen hakukenttään kirjoittamat hakulausekkeet ovat käynnistäneet mainoksesi. Valitse toisisijaiseksi mittasuhteeksi avainsana ja näin näet vielä minkä hakusanan kyseiset hakulauseet ovat käynnistäneet.

Muuten AdWords-raportin aliraportit kertovat hyvin pitkälti raportin nimen mukaista dataa, minkä löydät myös suoraan AdWordsin käyttöliittymästä.

hankinta - adwords

8. Sosiaalinen

Yleiskatsaus raportti kertoo sen, mikä yleensä kiinnostaa digitaalisesta markkinoinnista vastaavaa suuresti, mitkä sosiaalisen median kanavat tuovat eniten kauppaa/yhteydenottoja? Mitkä kanavat toimivat hyvin, mihin täytyy panostaa lisää. Kun olet määrittänyt sivustollesi tavoitteet (katso miten tavoitteet asetetaan google analyticsiin), pystyt saamaan sosiaalisille kanavillesi euromääräiset arvot.

Sosiaalisen verkoston viittaukset raportissa pystys vertailemaan sosiaalisten kanavien vaikutusta kokonaisliikenteeseesi.

Tietokeskustoiminta kertoo miten sisältöäsi on jaettu verkossa (Googlen yhteistyökumppaneiden sivustoille).

Aloitussivut kertoo mille sivuillesi tulee eniten sosiaalisen median liikennettä.

Konversiot kertoo sosiaalisen median arvosta, miten paljon kyseinen kanava tuo kauppaa/yhteydenottoja. Jälleen vaaditaan, että olet asentanut tavoitteet tai verkkokaupan seurannan Google Analytics-tiliisi.

Laajennukset, miten ihmiset klikkailevat sosiaalisen median nappuloita sivustollasi.

Sosiaalinen käyttäjäliikenne, näet miten liikenne kulkeutuu kaavioissa, mistä sosiaalisesta kanavasta se tulee ja minne se päätyy sivustollasi.

hankinta - sosiaalinen

9. Hakukoneoptimointi

Nämä raportit toimivat vain jos olet linkittänyt yhteen Google Analytics ja Googlen verkkovastaavan työkalut, jos et ole, perusta Google verkkovastaavan työkalut-tili ensin täältä ja linkitä sitten tilit yhteen.

Kyselyt, raportti kertoo kaikki hakusanat joilla sivustosi löytyy Googlesta, paljonko ne saavat näyttökertoja, miten paljon saat niillä liikennettä, keskimääräisen sijaintisi kyseisellä hakusanalla, sekä klikkausprosentin, kun olet näkyvissä hakusanalla.

Aloitussivut, raportti kertoo mitkä laskeutumissivuistasi toimivat hyvin, datasta löytyy juuri samat tiedot kuin kyselyt raportistakin, nyt ne ovat vain järjestettyinä laskeutumissivuittain.

Maantieteellinen yhteenveto, kertoo mistä maista liikenteesi tulee. Jos asiakkaasi tulevat vain yhdestä maasta, tärkeää on kohdentaa markkinointi siihen maahan. Jos saat yllättävän paljon liikennettä maasta jolle et ole sivustoasi vielä kääntänyt, suosittelen harkitsemaan kyseisen maan markkinoille lisäpanostusta.

hankinta - hakukoneoptimointi

10. Kustannusanalyysi

Kustannusanalyysi raportin avulla pystyt vertailemaan eri kanavien myynnin määrää. Raportin käyttö vaatii sinua tuomaan erikseen tiedot kanavien myynnistä. Tätä harvemmin tulee käytettyä, mutta on hyvä tietää, että sen on olemassa.

Siinä siis perusteet siihen, miten selvität Google Analyticsin avulla mistä kävijäsi tulevat.

Mitä et voi mitata, sitä et voi kehittää.

Jos sinulla ei ole vielä kävijäseuranta asennettuna ja haluat tehdä liiketoimintaa verkossa, otahan yhteyttä keskustellaan miten homma kannattaa sinun kohdalla aloittaa.

Jos Google Analytics kiinnostaa enemmän, siitä voit lukea lisää Google Analytics perusteet

 

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää