• Google Ads

Googlen hakusanamainonnan 5 vinkkiä

Mitä on Googlen hakusanamainonta? Google on loistava työkalu hakusanamainontaan, koska sen avulla pystyt ajamaan relevanttia liikennettä suoraan sivustollesi lähes välittömästi. Kuvittele jokaista hakusanamainostasi yksittäisenä myyntimiehenä, joka kuuntelee kadulla ihmisten keskusteluja, ja kun joku kysyy ”Mistähän saisin uuden talvitakin” myyntimies eli mainos kertoo sinun ennalta suunnitteleman talvitakin myyntipuheen eli miksi se kannattaa sinulta ostaa ja ohjaa […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Mitä on Googlen hakusanamainonta?

Google on loistava työkalu hakusanamainontaan, koska sen avulla pystyt ajamaan relevanttia liikennettä suoraan sivustollesi lähes välittömästi.

Kuvittele jokaista hakusanamainostasi yksittäisenä myyntimiehenä, joka kuuntelee kadulla ihmisten keskusteluja, ja kun joku kysyy ”Mistähän saisin uuden talvitakin” myyntimies eli mainos kertoo sinun ennalta suunnitteleman talvitakin myyntipuheen eli miksi se kannattaa sinulta ostaa ja ohjaa suoraan oikealle osastolle kauppaasi. Juuri noin AdWords toimii, AdWords tekee sen vain internetissä.

Hakusanakampanjan teho riippuu suuresti sen toteutustavasta. Jos kampanjasi on väärin rakennettu, Google on vain yksi markkinointikulu muiden joukossa. Tässä siis 5 asiaa, joiden on oltava kunnossa, että saat lisää asiakkaita ja kasvatat liiketoimintaasi hakusanamainonnan avulla.

1. Negatiiviset avainsanat

Hakusanamainontaa tehneet tietävät sen, että ilman avainsanoja mainokset eivät Googlessa näy. Monet eivät silti ymmärrä, miten tärkeää on muistaa lisätä myös negatiivisia avainsanoja. Negatiiviset avainsanat ESTÄVÄT mainosten näkymisen kun tietty sana on hakulauseessa. Ne siis estävät sinua tuhlaamasta mainosrahaasi epärelevanttiin liikenteeseen.
Negatiiviset avainsanat nostavat myös hakusanojesi klikkausprosenttia (CTR) ja sitä kautta  laatupisteitäsi ja näin klikkauskulusi pienenevät ja mainosten sijoitukset paranevat.

2. Lisää parhaat avainsanat laskeutumissivujesi sisällönkuvauskenttiin (tagit).

Kun käytät avainsanoja lasketumissivujesi otsikoissa, title-kuvauksessa, meta-kuvauksessa ja tekstisisällössä, nousevat niiden laatupisteet verrattuna sanoihin, joita ei mainita sisällössä.
Hyvät laatupisteet lisäävät näkyvyyttäsi, koska yksi klikkaus maksaa vähemmän –> saat samaan rahaan niitä enemmän.
HUOM! Parhaiden avainsanojen käyttäminen oikeissa kohdissa laskeutumissivua lisää myös hakukonenäkyvyyttä.

3. Google-hakusanamainonnan testaaminen

Hakusanakampanjan tehokkuus on usein verrannollinen siihen, miten paljon jaksat testata. Testaa siis hakusanamainoksiasi jatkuvasti saadaksesi korkeammat klikkausprosentit ja paremmat konversioprosentit. Hakusanamainokset ovat todella tärkeä osa kampanjaa ja niiden testaaminen maksaa itsensä varmasti takaisin.
Laajennetussa tekstimainoksessa on viisi osaa. Muista testata vain yhtä kerralla, sillä muuten et tiedä mitkä olivat ratkaisevat tekijät mainosten välillä.
  1. Otsikko 1 :  Hyvä tapa on käyttää mainosryhmän nimeä otsikossa, tai ainakin testata sen käyttö otsikossa.
  2. Otsikko 2 : Testaa tuottesi/palvelusi eri hyötyjä ja ominaisuuksia. Mikä niistä saa ihmiset reagoimaan mainokseesi tehokkaimmin?
  3. Kuvaus :  Tällä rivillä voit kuvata tuotettasi tai palveluasi tarkemmin ja lisätä myös toimintakehotteen:  Lue lisää, Tutustu, Tilaa, Osta Heti, jne. Mikä näistä on sinun hakusanamainonnassasi tehokkain?
Voit myös testata erilaisia näkyviä url-osoitteita, muista kuitenkin, että osoitteen näkyvä domain on oltava sama kuin kohdeosoitteessa.
Testaa hakusanamainoksen osat tuossa järjestyksessä ja aloita aina uusi kierros, näin mainoksesi paranevat jatkuvasti!

4. Ryhmittele hakusanasi tiukkoihin mainosryhmiin

Mitä pienemmät mainosryhmistäsi teet, sen tarkemmin mainoksesi vastaavat käyttäjän hakulauseisiin. Näin pystyt helpommin tekemään puhuttelevat mainokset ja nostat jälleen kampanjasi klikkausprosenttia.
Tavoitteesi on luoda mainos, joka vastaa käytettyyn hakusanaan täydellisesti. Tämä onnistuu vain tiukasti teemoitetuilla mainosryhmillä. Älä siis unohda kunnon suunnittelua!

5. Käytä mainoslaajennuksia mahdollisimman paljon!

Mainoslaajennukset ovat ilmaista lisätilaa mainoksellesi. Mainoslaajennuksista on monta hyötyä
  1. Mainoksesi koko kasvaa
  2. Kilpailijasi mainokset siirtyvät alemmas hakutuloksissa
  3. Sivustolinkkilaajennukset vaikuttavat laatupisteisiin.
Google tekee mainoslaajennuksista koko ajan tärkeämpiä ja niihin tulee myös jatkuvasti uudistuksia.
Varmista, että käytät ainakin seuraavia:
Jos edelliset 5 asiaa ei ole kampanjassasi kunnossa, varaa aikaa ja korjaa ne. Takaan, että näiden korjaamiseen kulutettu aika maksaa itsensä takaisin.
Jos haluat kuulla lisää suunnittelemastamme Google hakusanamainonnasta, klikkaa itsesi tänne:

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää