• Google Ads

Googlen hakusanamainonnan 5 vinkkiä

Mitä on Googlen hakusanamainonta? Google on loistava työkalu hakusanamainontaan, koska sen avulla pystyt ajamaan relevanttia liikennettä suoraan sivustollesi lähes välittömästi. Kuvittele jokaista hakusanamainostasi yksittäisenä myyntimiehenä, joka kuuntelee kadulla ihmisten keskusteluja, ja kun joku kysyy ”Mistähän saisin uuden talvitakin” myyntimies eli mainos kertoo sinun ennalta suunnitteleman talvitakin myyntipuheen eli miksi se kannattaa sinulta ostaa ja ohjaa […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Mitä on Googlen hakusanamainonta?

Google on loistava työkalu hakusanamainontaan, koska sen avulla pystyt ajamaan relevanttia liikennettä suoraan sivustollesi lähes välittömästi.

Kuvittele jokaista hakusanamainostasi yksittäisenä myyntimiehenä, joka kuuntelee kadulla ihmisten keskusteluja, ja kun joku kysyy ”Mistähän saisin uuden talvitakin” myyntimies eli mainos kertoo sinun ennalta suunnitteleman talvitakin myyntipuheen eli miksi se kannattaa sinulta ostaa ja ohjaa suoraan oikealle osastolle kauppaasi. Juuri noin AdWords toimii, AdWords tekee sen vain internetissä.

Hakusanakampanjan teho riippuu suuresti sen toteutustavasta. Jos kampanjasi on väärin rakennettu, Google on vain yksi markkinointikulu muiden joukossa. Tässä siis 5 asiaa, joiden on oltava kunnossa, että saat lisää asiakkaita ja kasvatat liiketoimintaasi hakusanamainonnan avulla.

1. Negatiiviset avainsanat

Hakusanamainontaa tehneet tietävät sen, että ilman avainsanoja mainokset eivät Googlessa näy. Monet eivät silti ymmärrä, miten tärkeää on muistaa lisätä myös negatiivisia avainsanoja. Negatiiviset avainsanat ESTÄVÄT mainosten näkymisen kun tietty sana on hakulauseessa. Ne siis estävät sinua tuhlaamasta mainosrahaasi epärelevanttiin liikenteeseen.
Negatiiviset avainsanat nostavat myös hakusanojesi klikkausprosenttia (CTR) ja sitä kautta  laatupisteitäsi ja näin klikkauskulusi pienenevät ja mainosten sijoitukset paranevat.

2. Lisää parhaat avainsanat laskeutumissivujesi sisällönkuvauskenttiin (tagit).

Kun käytät avainsanoja lasketumissivujesi otsikoissa, title-kuvauksessa, meta-kuvauksessa ja tekstisisällössä, nousevat niiden laatupisteet verrattuna sanoihin, joita ei mainita sisällössä.
Hyvät laatupisteet lisäävät näkyvyyttäsi, koska yksi klikkaus maksaa vähemmän –> saat samaan rahaan niitä enemmän.
HUOM! Parhaiden avainsanojen käyttäminen oikeissa kohdissa laskeutumissivua lisää myös hakukonenäkyvyyttä.

3. Google-hakusanamainonnan testaaminen

Hakusanakampanjan tehokkuus on usein verrannollinen siihen, miten paljon jaksat testata. Testaa siis hakusanamainoksiasi jatkuvasti saadaksesi korkeammat klikkausprosentit ja paremmat konversioprosentit. Hakusanamainokset ovat todella tärkeä osa kampanjaa ja niiden testaaminen maksaa itsensä varmasti takaisin.
Laajennetussa tekstimainoksessa on viisi osaa. Muista testata vain yhtä kerralla, sillä muuten et tiedä mitkä olivat ratkaisevat tekijät mainosten välillä.
  1. Otsikko 1 :  Hyvä tapa on käyttää mainosryhmän nimeä otsikossa, tai ainakin testata sen käyttö otsikossa.
  2. Otsikko 2 : Testaa tuottesi/palvelusi eri hyötyjä ja ominaisuuksia. Mikä niistä saa ihmiset reagoimaan mainokseesi tehokkaimmin?
  3. Kuvaus :  Tällä rivillä voit kuvata tuotettasi tai palveluasi tarkemmin ja lisätä myös toimintakehotteen:  Lue lisää, Tutustu, Tilaa, Osta Heti, jne. Mikä näistä on sinun hakusanamainonnassasi tehokkain?
Voit myös testata erilaisia näkyviä url-osoitteita, muista kuitenkin, että osoitteen näkyvä domain on oltava sama kuin kohdeosoitteessa.
Testaa hakusanamainoksen osat tuossa järjestyksessä ja aloita aina uusi kierros, näin mainoksesi paranevat jatkuvasti!

4. Ryhmittele hakusanasi tiukkoihin mainosryhmiin

Mitä pienemmät mainosryhmistäsi teet, sen tarkemmin mainoksesi vastaavat käyttäjän hakulauseisiin. Näin pystyt helpommin tekemään puhuttelevat mainokset ja nostat jälleen kampanjasi klikkausprosenttia.
Tavoitteesi on luoda mainos, joka vastaa käytettyyn hakusanaan täydellisesti. Tämä onnistuu vain tiukasti teemoitetuilla mainosryhmillä. Älä siis unohda kunnon suunnittelua!

5. Käytä mainoslaajennuksia mahdollisimman paljon!

Mainoslaajennukset ovat ilmaista lisätilaa mainoksellesi. Mainoslaajennuksista on monta hyötyä
  1. Mainoksesi koko kasvaa
  2. Kilpailijasi mainokset siirtyvät alemmas hakutuloksissa
  3. Sivustolinkkilaajennukset vaikuttavat laatupisteisiin.
Google tekee mainoslaajennuksista koko ajan tärkeämpiä ja niihin tulee myös jatkuvasti uudistuksia.
Varmista, että käytät ainakin seuraavia:
Jos edelliset 5 asiaa ei ole kampanjassasi kunnossa, varaa aikaa ja korjaa ne. Takaan, että näiden korjaamiseen kulutettu aika maksaa itsensä takaisin.
Jos haluat kuulla lisää suunnittelemastamme Google hakusanamainonnasta, klikkaa itsesi tänne:

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää