• Hakukoneoptimointi

Google SGE julkaistu USA:ssa – Ensipuraisu SEO-lasit silmillä

Googlen hakutulossivun suurin muutos 20 vuoteen tapahtui 14.5.2024 USA:ssa, kun Google SGE julkaistiin.

Juuso Lainas

Googlen hakutulossivun suurin muutos 20 vuoteen tapahtui 14.5.2024 USA:ssa, kun Google SGE julkaistiin.

Google piti heidän vuotuisen kehittäjille suunnatun tapahtuman 14.5.2024 (Google I/O), jossa tehtiin paljon mielenkiintoisia julkaisuja, mutta hakukoneoptimoijan näkökulmasta mielenkiintoisin oli se, että Google SGE (Search Generative Experience) on nyt julkaistu US-hakukoneessa. Google SGE on siis perinteisellä hakutulossivulla näkyvä uusi ominaisuus, johon AI luo vastauksen käyttäjän hakuun. Hakutulossivulle tuleekin nyt yleiskatsaus haetusta aiheesta Googlen Gemini AI:n luomana.

Google ei ole vielä kertonut, milloin SGE tulee voimaan Suomessa, mutta asiaan kannattaa jo nyt varautua. Jos toimitte kansainvälisesti, on tärkeää huomioida muutokset jo nyt!

Tässä blogissa luomme ensikatsauksen SGE:hen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.

Miltä SGE näyttää hakutulossivulla? Mitä muita ominaisuuksia on tulossa?

Esimerkki AI:n luomasta vastauksesta tehtyyn hakuun

Gemini AI luo hakulausekkeesta vastauslaatikon ennen perinteisiä hakutuloksia. Laatikko tarjoaa linkkejä, mitä AI on käyttänyt lähteenä vastauksessaan, sekä vastauksen voi laajentaa ”auki”.

Google ilmoitti myös tulevista ominaisuuksista SGE:hen, jotka sisältävät muun muassa yleiskatsauksien muokkaamista simppelimpään tai yksityiskohtaisempaan suuntaan, monitahoisiin kysymyksiin vastaaminen yksityiskohtaisesti, sekä näihin suositusten antaminen sekä AI:n järjestelemät hakutulokset esim. otsikoittain, sisältötyypeittäin tai eri näkökulmittain. Lisäksi hakuja voi tehdä vaikka videon avulla.

Katso esimerkit ominaisuuksista Googlen blogista.

Minkälaisia havaintoja ensimmäisistä SGE-testeistä nousi esiin?

Ensimmäinen havainto testejä tehdessä on se, että AI-yleiskatsaus ei tule kaikilla hauilla esiin. Vaikuttaa siltä, että AI aktivoituu erityisesti hauissa, joissa on käytetty kysymyssanoja tai vaikkapa kun haen parhaita golf-mailoja.

Suomessa on totuttu lyhyempiin hakulausekkeisiin, kuin esim. USA:ssa, joten jää nähtäväksi, miten SGE Suomen hakukoneeseen implementoituu. Jotkin lähteet kertovat, että SGE näkyisi yli 80 % hauista, joten nyt odotellaan jännityksellä minkälaisia vaikutuksia maailmalta raportoidaan sivustovierailijoiden määrissä. Määrät tulevat varmasti laskemaan, mutta kuinka paljon ja minkälaisia vaikutuksia yritysten liiketoimintaan tällä on, se jää nähtäväksi.

Esimerkki hausta kysymyksellä
Esimerkki hausta kysyttäessä parhaista tuotteista

Mitä SGE-optimoinnissa tulee todennäköisesti ottaa huomioon?

Nyt ja tulevaisuudessa tullaan sivustoja optimoimaan sekä niin perinteisiä hakutuloksia varten, että SGE:tä varten, unohtamatta kuitenkaan ihmisiä, jotka sisältöjä kuluttavat.

Asiat, joita kannattaa huomioida optimoinnissa, kun halutaan mennä oikeaan suuntaan:

  1. Varmista sivuston tekninen toimivuus – Varmista, että sivustosi toimii teknisesti oikein, jotta se on toimiva käyttäjille, mutta myös hakukoneiden boteille.
  2. Hyödynnä tekstisisällöissä kysymysmuotoisia otsikoita ja vastaa näihin kysymyksiin. Todennäköistä on, että sisältöjä tulee laajentaa, jotta kysymyksiä ja vastauksia saadaan laajasti tehtyä.
  3. Pilarisivu-tekniikka toimii todennäköisesti edelleen – Pilarisivuille tehdään laaja yleiskatsaus monitahoisesti asiasta, mikä laajenee tarkempiin alasivuihin. Voi olla, että pilarisivut toimivat merkittävänä tietolähteenä SGE:lle.

Lopuksi – Positiivinen vai negatiivinen vaikutus?

Nyt jos koskaan on tärkeää olla aallon harjalla SEO:n suhteen. Jos liiketoimintasi on riippuvainen hakukoneiden tuomasta liikenteestä, voi SGE:llä olla joko positiivinen tai negatiivinen vaikutus siihen. Muutos voi tapahtua yhdessä yössä, joten kannattaa olla valmiina ja aloittaa optimointi jo ennakkoon.

Jos yrityksellänne on toimintaa ainoastaan Suomessa, Google ei ole paljastanut milloin SGE tulee käyttöön Euroopassa. Jos toimitte kansainvälisesti, nyt alkaa olemaan jo kiire.

Tutustu hakukoneoptimoinnin palveluumme

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää